Het is belangrijk om goed te onderzoeken of er een markt is voor je product of dienst. Het zou natuurlijk zonde zijn als je al een product hebt ontwikkeld en gemaakt en er geen markt blijft te zijn. Om dit te voorkomen moet je altijd de vraag aan jezelf stellen of er wel een markt is voor je product. Het is belangrijk om dit goed te onderzoeken zodat je geen werk voor niks doet. Hieronder lees je hoe je marktonderzoek, klantanalyse en concurrentieanalyses je kunnen helpen. Hiermee kom je erachter of er daadwerkelijk een markt is voor het product of dienst en of je waarde toevoegt.
01.
Onderzoek of er een markt is voor je
product of dienst
Voordat je je product of dienst op de markt brengt, is het belangrijk om onderzoek te doen naar of er een markt is voor je product of dienst. Hier kom je achter door verschillende onderzoeken te doen.
Het eerste onderzoek dat je kan doen is marktonderzoek. Kijk of er klanten zijn voor jouw product of dienst en breng de concurrentie in kaart. Het marktonderzoek is ook de basis voor de marketing.
Als je weet dat er klanten zijn voor je product of dienst kan je een klantenanalyse maken. Je weet namelijk pas hoe je je product of dienst kan verkopen als je weet wie je klanten zijn. Met de klantenanalyse breng je in beeld wie je klanten zijn, hoe oud ze zijn, waar ze vandaan komen en waar ze hun geld aan uitgeven. Op basis hiervan kan je een doelgroep formuleren.
Nadat je weet wie je klanten zijn, is het tijd om te kijken tegen wie je het op moet nemen. Wat weet je van je concurrenten? Maak een overzicht van wie ze zijn en wat ze doen. Wat voor product of welke dienst bieden ze aan en voor welke prijs?
Dan kan je aan de slag met het marketingplan. Je voegt de informatie over de klanten en concurrenten samen en je maakt een plan van aanpak. Hierin verwerk je de 4P’s.
02.
Is er een markt voor je product of dienst?
Door te onderzoeken of er een markt is, kom je er achter of er vraag is naar jouw aanbod en wie jouw doelgroep is. Je wilt natuurlijk investeren in een product of dienst waar vraag naar is en het is zonde als dit uiteindelijk niet het geval blijkt te zijn.
Check in onze story hoe je erachter kan komen of er een markt is voor jouw product!
03.
Innovaties en de toekomst
Een product of dienst op de markt brengen is spannend, maar natuurlijk ook super leuk! Door je goed voor te bereiden en van tevoren te peilen kan je een inschatting maken over of jouw product of dienst een toekomst heeft op de markt.
Wil je een innovatie op de markt brengen? Check dan welke stappen je moet ondernemen bij het introduceren van je product of dienst op de markt!
04.
Creëer points of difference
Nadat je onderzoek hebt gedaan naar of er klanten, concurrentie en een markt zijn voor je product of dienst kan het heel erg helpen om de points of difference in kaart te brengen. Wat maakt jou anders?
Misschien zit je bedrijf gevestigd op een unieke locatie of heb je een bepaalde manier waarop je te werk gaat. Een extra service of duurzame producten aanbieden kan jouw product of dienst in een positief daglicht zetten.
05.
Bereid je goed voor!
Door onderzoek te doen naar of er een markt is voor je product of dienst kom je er achter of jouw product of dienst een toekomst heeft. Is er vraag naar jouw product of zitten mensen er niet op te wachten?
Door je goed voor te bereiden zorg je ervoor dat je voorbereid kan starten met ondernemen en een plan hebt om eventueel investeerders te werven. En voor je het weet staat jouw product op de markt!