HOW-TO GUIDES
Voordat je de eerste stappen in het starten van je bedrijf zet, is het belangrijk om onderzoek te doen. Is er überhaupt wel vraag naar jouw product? Staan klanten te trappelen om straks gebruik te maken van jouw dienst?
CHECKPOINT 1
Door marktonderzoek te doen verdiep je je in je klanten en of zij vraag hebben naar jouw product of dienst. Je kijkt ook gelijk naar concurrenten. Biedt iemand hetzelfde al aan? En hoe kan jij je onderscheiden?
CHECKPOINT 2
Hoe ziet jouw afzetmarkt eruit? Met een klantenanalyse breng je je potentiële klanten zo gedetailleerd mogelijk in kaart. Waar komen ze vandaan? Hoe oud zijn ze?
CHECKPOINT 3
Behalve je klanten is het ook belangrijk dat je kijkt naar de concurrentie. Je gaat hier dieper kijken dan bij je marktonderzoek. Wie zijn de belangrijkste concurrenten? Wat doen zij? Wat bieden ze aan voor welke prijs?
CHECKPOINT 4
Hoe pak je je marketing aan? Aan de hand van je marktonderzoek kan je een concreet plan van aanpak maken. Maak hierbij gebruik van onder andere de 4 P’s.
CHECKPOINT 5
Wat zijn jouw Unique Selling Points (USP’s)? Door in kaart te brengen hoe jij je gaat onderscheiden zorg je dat klanten eerder voor jou kiezen dan voor de concurrent. Je kan hier denken aan duurzaamheid, een opvallende stunt of de locatie van je bedrijf.
Door onderzoek naar de markt, je klanten en je concurrentie zorg je dat je je goed kan voorbereiden op het op de markt brengen van je product. Je weet nu niet alleen alles over je markt, maar je weet ook hoe je de marketing gaat aanpakken en hoe je je onderscheidt.
HOW-TO GUIDES