Home » Knowledge » How To's » Bedrijf starten » Je bedrijf inschrijven in het Handelsregister

Je bedrijf inschrijven in het Handelsregister

door | 16-10-2020

Elk bedrijf moet zich inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit is een wettelijke verplichting voor alle ondernemingen en rechtspersonen Dit is vaak de eerste echte stap die je maakt met je eigen bedrijf. Na het inschrijven krijgt je bedrijf bestaansrecht en mag je jezelf ondernemer of zelfs een Hustler noemen! Maar hoe werkt het nou precies? Hoe schrijf je je in voor het handelsregister? Zijn hier kosten aan verbonden? Wanneer moet je dit doen? Allemaal vragen die waarschijnlijk in je opkomen. Hieronder geven we je alle informatie die je nodig bent. Na het lezen weet je alles voor het inschrijven in het handelsregister en kan je een Hustler worden!

01.

Wanneer moet je je inschrijven in het Handelsregister?

Het Handelsregister is de verzamelplek van de KVK waar alle ondernemingen van Nederland in staan. Je kan hier informatie opzoeken over bedrijven en tegen betaling een uittreksel met deze informatie bestellen.

Als buitenlandse ondernemer met een vestiging in Nederland moet je je ook inschrijven in het Handelsregister.

Leen je arbeidskrachten uit? Vermeld dat in het handelsregister. Als je dit niet doet kan je eenboete krijgen. Je kan ook een boete krijgen als je arbeidskrachten huurt van een uitlener die dit niet heeft vermeld in het Handelsregister. Check van tevoren of de uitlener goed geregistreerd staat met de Waadi check. 

Ga je met je bedrijf verhuizen of verander je de bedrijfsnaam? Vergeet dit ook niet door te geven aan de KVK! Check ook welke gevolgen een nieuwe eigenaar, een nieuw samenwerkingsverband of een nieuwe rechtspersoon hebben en wat je moet doen.

02.

Schrijf je op tijd in!

Het is belangrijk dat je je op tijd inschrijft bij de KVK en dus in het Handelsregister gezet wordt. Op het moment dat je onderneemt, maar hier niet in staat kan je namelijk een boete krijgen. Zorg dat deze informatie altijd up-to-date is en dat als er iets veranderd, je dit doorgeeft aan de Kamer van Koophandel.

Check voor een overzicht van alle informatie onze story en lees hieronder het artikel van het Ondernemersplein!

03.

Waar moet je op letten als bij het inschrijven in het Handelsregister?

Als je gaat stoppen met je bedrijf moet je je uitschrijven bij de KVK. Zij halen je onderneming uit het Handelsregister en geven je uitschrijving door aan de Belastingdienst.

Je kan gegevens ook digitaal doorgeven aan de Kamer van Koophandel. Je hebt hiervoor een identificatie nodig met een eHerkenningsmiddel niveau 4 of een ondertekening met het PKIoverheid-certificaat.

04.

Houd het Handelsregister up-to-date!

Het inschrijven in het Handelsregister gebeurt gelijk als je je inschrijft bij de KVK. Ondanks dat je er niks extra’s voor hoeft te doen, is het wel belangrijk dat je alle relevante informatie over jouw bedrijf up-to-date houdt in het Handelsregister. Geef wijzigingen gelijk door en check wat de gevolgen zijn van grote veranderingen binnen jouw onderneming.

Bekijk voor meer informatie over het Handelsregister de video van de KVK hieronder!