Als eigenaar van een webshop is het belangrijk dat je zorgt dat mensen kunnen betalen voor jouw producten. Je mag wettelijk gezien geen vooruitbetaling eisen, maar welke betaalopties zijn wel mogelijk? Bekijk welke betaalmogelijkheden er zijn voor jouw webshop!
01.
Alle betaalmogelijkheden voor je webshop
Een van de bekendste betaalopties in Nederland is iDEAL. Met iDEAL kunnen klanten via hun eigen bank vooraf betalen. Om dit te kunnen gebruiken, moet je een iDEAL-overeenkomst sluiten met een van de partners. Zij bieden verschillende technische manieren waarop je iDEAL kan toepassen in je webshop.
Wil een klant achteraf betalen? Dat kan met een creditcard, zoals Mastercard of Visa. Een groot voordeel is dat aankopen zijn beschermd. Je betaalt wel een klein percentage voor iedere transactie. Hier mag je de klant niet voor laten opdraaien, tenzij je een creditcard hebt van American Express of Diners Club. Deze plug-ins kan je makkelijk toevoegen in je webshop.
PayPal is een wereldwijd betalingssysteem waar je makkelijk je creditcard of betaalrekening aan kan koppelen of een saldo aan kan toevoegen. Hier heeft de klant ook aankoopbescherming. Dit is vooral aantrekkelijk als je veel internationale klanten hebt.
Een andere optie is incasso. Hierbij worden bedragen om de zoveel tijd automatisch van de rekening afgeschreven. Je bent hier verplicht om een digitale incassomachtiging te vragen aan de klant. Hier komen onder andere het bedrag en de datum van het afschrijven in te staan. Een nadeel is dat klanten zelf geld kunnen terugboeken en dat je per transactie een klein bedrag kwijt bent.
Je kan klanten ook de mogelijkheid geven om achteraf te betalen, zoals met AfterPay of Klarna. Dit is laagdrempelig voor de klant, omdat hij eerst het product kan bekijken en eventueel passen voordat hij betaalt. Met AfterPay en Klarna wordt de financiële afhandeling uit jouw handen genomen. Ook heb je een betaalgarantie. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je het geld niet ontvangt. Je betaalt voor deze garantie wel een vergoeding.
02.
Facturen maken en versturen
Waar je bij andere bedrijven een factuur verstuurd, gaat dit bij een webshop anders. Ondanks dat dit een optie is, zijn er veel makkelijkere manieren om klanten te laten betalen. Het is belangrijk dat je deze betaalopties tegen elkaar afweegt en bepaalt welke het best bij jouw bedrijf past. Factoren hiervoor zijn bijvoorbeeld het product dat je aanbiedt of wie je doelgroep is.
Bekijk onze story voor alle betaalmogelijkheden!
03.
Een of meerdere betaalopties
Er zijn heel veel betaalmogelijkheden, maar je hoeft er natuurlijk niet maar een te kiezen. Veel klanten hebben hun eigen voorkeur voor een betaaloptie en het kan een voordeel zijn als jij die manier aanbiedt.
Je hoeft dus niet te kiezen, want meestal betaal je per transactie. Zo biedt HUSTL zelf 8 betaalopties aan, namelijk iDEAL, Maestro, Mastercard, Visa, PayPal, American Express, Klarna en Apple Pay.
04.
Minder bekende betaalmogelijkheden voor je webshop
Buiten de 5 bekendste en meest gebruikte betaalmogelijkheden zijn er natuurlijk nog meer opties. Klanten kunnen namelijk ook via de postbezorger betalen of met een paysafecard. Verder zijn Tikkies niet alleen voor consumenten onder elkaar, maar kan je dit tegenwoordig ook toevoegen op je webshop. Als je naast je webshop ook een fysieke winkel hebt, kan je klanten ook vragen om daar te betalen.
05.
Welke past bij je webshop?
Er zijn heel veel verschillende betaalmethodes, maar het is belangrijk dat je een betaalmethode kiest die past bij jouw webshop. Dit kan je doen door rekening te houden met de producten in je webshop en je doelgroep. Als je een internationale webshop hebt wordt het namelijk aangeraden om met een Creditcard of via PayPal aankopen te doen.
Door een of meerdere opties te kiezen lopen de betalingen vanzelf binnen!