Elke groeifase in je bedrijf brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee, maar kan ook zorgen voor nieuwe obstakels. Door inzicht te krijgen in de verschillende groeifases help je jezelf, je onderneming en je manier van ondernemen verder. Lees hier meer over het ondernemerschap, de groeifases en ambitie.
01.
Groeifases en ambitie
Jouw vorm van ondernemerschap wordt gevormd door je eigen karakter, competenties en ambities. Dit is voor elke ondernemer anders en zorgt er ook voor dat iedere ondernemer anders reageert op de groei van hun onderneming. Door te kijken waar je ambities liggen en de balans te zoeken tussen je persoonlijk belang en het bedrijfsbelang kan je actie ondernemen om te verbeteren.
Er zijn verschillende modellen waarmee je naar jouw vorm van ondernemerschap kan kijken. Met het Levenscyclusmodel kan je zien in welke groeifase je zit met je onderneming. Per fase wordt er aangegeven welke obstakels je tegenkomt en op welke manier je groeit. Tijdens een cyclus zal de omzet stijgen, stabiliseren en uiteindelijk afnemen. Dan ga je door naar de volgende fase.
Een ander model is het Model van Quinn. Hier kijk je naar de bedrijfscultuur. Is deze intern of extern? En is hij flexibel of stabiel? Door deze dingen tegen elkaar af te wegen kom je ergens terecht op de as. Waar je belandt op de S die te zien op de as, geeft aan wat voor bedrijfscultuur je hebt.
02.
Een succesvol bedrijf
Elke ondernemer wil een succesvol bedrijf bouwen en hiermee groeien. Door rekening te houden met je eigen ambities en te bepalen wat je per groeifase wilt bereiken, kan je met je bedrijf groeien op een manier die past bij jou. Door hier acties aan te koppelen krijg je helderheid over wat je wanneer moet oppakken. Zo zorg je dat de groei van je bedrijf per fase soepel verloopt en kan je de crisispunten voorkomen!
03.
De verschillende groeifases
Het is belangrijk om tijdens de start- en groeifases van je bedrijf dicht bij jezelf te blijven. De beginfases van je bedrijf kosten namelijk veel tijd en energie. Jouw ondernemerskwaliteiten kunnen je helpen bij het maken van keuzes die bijdragen aan de groei.
Wees je altijd bewust van de groeifase waar je in zit en zorg dat je weet wat je per fase wilt bereiken en welke risico’s er zijn. Zo ben je voorbereid op alles dat jouw kant op komt en kom je na elk obstakel weer dichter bij jouw doel!
04.
Wat zegt jouw persoonlijkheid?
Jouw persoonlijkheid zegt veel over jouw manier van ondernemen. Waar ben je goed in? Wat kan beter? Wat zijn je ambities? Doe je iets dat je leuk vindt? Door deze vragen te beantwoorden onderbouw je je ambities en kan je een plan opstellen om deze ambities te realiseren.
Als je het plan hebt opgesteld kan je de acties helder bepalen. Zo weet je wat je wanneer moet oppakken. Heeft je onderneming meer structuur nodig? Of heb je extra scholing nodig? Zulke acties geven betekenis aan je ondernemerschap.
05.
Karakter, groeifases en ambitie
Elke onderneming begint klein, maar elke ondernemer wil een succesvol bedrijf opbouwen. Hiervoor is het nodig om te groeien, maar het is ook belangrijk dat de vorm van ondernemerschap in jouw bedrijf past bij jouw karakter en ambities. Aan de hand van de twee modellen over de groeifases en de bedrijfscultuur kan je in kaart brengen op welke gebieden er ruimte is voor groei in jouw bedrijf.