Een offerte maken is belangrijk, zowel voor jou als voor je klant. Met behulp van een offerte breng je in kaart wat je levert, hoeveel je levert en voor welke prijs. Het is een formeel voorstel om zaken te doen. Je wilt dus ook professioneel overkomen en zorgen dat het klopt. Als je op een rij hebt wat er in moet komen, stuur je voor je het weet jouw eerste de deur uit!
01.
Hoe maak je een goede offerte?
Een offerte is belangrijk voor jou en je klant. Het geeft duidelijkheid en kan je klant over de streep trekken. Je geeft er namelijk in aan wat je kan leveren, wat je gaat leveren en voor welke prijs je het kan leveren. Maar voor je een offerte maakt moet je natuurlijk wel weten wat er in komt te staan. Hoe maak je een goede offerte? Breng eerst de wensen van de klant zo goed mogelijk in beeld. Zorg dat je offerte hier zo goed mogelijk bij aansluit. Zorg dat het duidelijk en overzichtelijk is, want je wil natuurlijk aan de slag! Zet alle gegevens er in en dubbelcheck ze.
Begin met jouw gegevens en de gegevens van de klant. Dan volgt de datum van de offerte, het offertenummer en een samenvatting van de werkzaamheden die jij gaat uitvoeren. Je maakt een overzicht van de kost- en productprijzen die je hebt berekent en je voegt de geldigheidsduur van de offerte en een verwijzing naar de algemene voorwaarden toe. Vergeet dan natuurlijk niet de algemene voorwaarden mee te sturen.
02.
Deal maken met een goede offerte
Als je zaken doet met een klant, moet het duidelijk zijn voor beide kanten wat de deal is. Een potentiële klant kan je vragen om een offerte op te stellen en het is dan belangrijk dat je dit goed kan doen. Het is namelijk een formeel voorstel met wat jij voor welke prijs te bieden hebt aan de klant. Als je het artikel van de KVK leest en onze story bekijkt, ben je klaar om er zelf een op te stellen voor jouw toekomstige klanten. Wil je nog een extra houvast? Bekijk dan de voorbeeldofferte van de KVK.
03.
Eenheid en professionaliteit
Als je een offerte opstelt, is het belangrijk rekening te houden met een aantal dingen. Zorg dat je offerte in de huisstijl van je bedrijf is. Dit zorgt voor eenheid en een professionele uitstraling naar de klant. Verder kan de juiste prijs voor een product bepalen lastig zijn. Je moet rekening houden met verschillende kosten, terwijl je natuurlijk ook winst overhoudt. Let wel op dat je een goede prijs hebt. Als je te duur bent vermijden klanten je en als je prijzen heel goedkoop zijn, word je als onbetrouwbaar gezien.
04.
Wat komt er in?
Je maakt een goede offerte door een zo concreet mogelijk voorstel te doen aan de klant. Breng de wensen van de klant in beeld en maak duidelijk hoe jij voldoet aan deze wensen. Benoem wat je de klant kan aanbieden en welke prijs je hiervoor rekent. Splits al je werkzaamheden uit in de offerte. Zo kan de klant kiezen wat hij wel of niet laat doen. Als je klant de offerte tekent hebben jullie een juridische overeenkomst. Het is dus belangrijk dat je het meer dan een keer checkt voordat je hem verstuurt.
In de offerte moet veel komen te staan. Om te beginnen moet je je eigen gegevens en die van de klant op de offerte zetten. Zet ook de datum er op en tot wanneer het geldig is. Geef ook elke offerte een nummer. Omschrijf de werkzaamheden die je gaat uitvoeren voor de klant en refereer naar een eerder gesprek als jullie elkaar al eerder hebben gesproken. Geef een overzicht van de prijzen en tarieven en eindig met een verwijzing naar de algemene voorwaarden. Voeg deze ook toe!
05.
Trek de klant over de streep!
Een goede offerte maak je door uit het perspectief van de klant te schrijven, alleen de belangrijkste punten te noemen, te zorgen voor duidelijkheid en overzicht en door contact op te nemen met de klant. Benoem je werkzaamheden en de prijzen die je hiervoor rekent. Als je de hem goed en duidelijk opstelt, trek je de klant sneller over de streep. En voor je het weet ben je bezig met de factuur.