Als je gaat pitchen voor investeerders is het de bedoeling dat je binnen een paar minuten je product of dienst als een interessante investering neerzet. Hoe zorg je dat je de investeerder binnen deze korte tijd kan overtuigen om te investeren in jouw bedrijf?
01.
Hoe kan je goed pitchen voor investeerders?
Een goede pitch bestaat uit 5 elementen. Deze elementen staan als het goed is ook al in je ondernemingsplan omschreven. Het eerste element is dat je kort en krachtig iets over jezelf en je achtergrond vertelt. Dit gaat dus om de reden dat je bent begonnen met ondernemen, maar ook je ervaring en netwerk.
Dan vertel je kort wat jouw bedrijf doet en hoe je daar geld mee verdient of gaat verdienen. Je ligt ook je marketingplan en marktonderzoek toe. Wie zijn je klanten? Wat is je markt? Hoe promoot je producten?
Ook benoem je waar je goed in bent. Waarom kiezen klanten voor jou, welk probleem los je op en waarom ben je uniek? Het belangrijkste bewaar je voor het laatst – geld. Hoeveel geld heb je nodig en wat ga je met dat geld doen? Benoem hoeveel geld je zelf al inlegt en hoeveel geld je aanvullend nog nodig hebt. Daarna doe je een voorstel voor wat de investeerder terug krijgt voor de financiering.
02.
Presenteer jouw idee
Een pitch is een kennismakingsmoment waar je in minder dan 5 minuten jouw product of dienst als een interessante investering moet presenteren. Als je dit op een goede manier doet en dus de interesse van een investeerder trekt, vergroot je de kans om nog verder in gesprek te gaan en uiteindelijk financiering te krijgen.
In onze story zie je wat je allemaal tijdens je pitch moet vertellen!
03.
Overtuig je investeerders!
Een pitch is een belangrijk deel van het overtuigen van een investeerder, maar hier gaat natuurlijk een hele voorbereiding aan vooraf. Aan de hand van een ondernemings- of innovatieplan krijgt de investeerder een nog duidelijker beeld van jouw idee.
Maar een investeerder valt niet alleen voor een idee. Door een eerlijk verhaal namens een sterke business voor te leggen met zichtbare passie, zorg je ervoor dat de kans op die financiering vergroot.
04.
Wat vindt je investeerder belangrijk?
Elke investeerder is anders en het is dus van belang dat je weet wat de investeerder belangrijk vindt. Het is belangrijk dat er een klik is en dat je weet wat de investeerder wilt. Sommige willen namelijk helpen met de uitvoering van jouw plan, maar anderen blijven liever op de achtergrond. Als je samen tot een overeenkomst bent gekomen, begint het werk pas en kunnen jullie samen bouwen aan een sterke organisatie!
05.
Vergroot je kans op een investering!
Als je een investeerder hebt gevonden die past bij jouw bedrijf, is het belangrijk dat je deze jouw plan voorlegt in de vorm van een pitch. Door de 3 elementen toe te voegen maak je een goede pitch en vergroot je de kans dat je een vervolggesprek krijgt die wellicht leidt tot een investering!