Home » Knowledge » How To's » Productontwikkeling » Je innovatie op de markt brengen, hoe doe je dit?

Je innovatie op de markt brengen, hoe doe je dit?

door | 16-10-2020

Een innovatie op de markt brengen is natuurlijk prachtig om te doen. Dit is vaak iets waar je maandenlang naar toe werkt. Het is dus belangrijk dat alles goed verloopt. Niet alleen het naar de markt brengen zelf maar eigenlijk de hele weg ernaartoe. Alles moet goed voorbereid zijn zodat je niet tegen fouten aanloopt. Je kan niet zomaar even iets bedenken en het zomaar op de markt brengen. Eerst moet je goed onderzoek doen. Zorg dat alles goed voorbereid is en je zeker weet dat er behoefte is aan je innovatie. Als je alle voorbereidingen hebt gedaan, dan pas ben je klaar om je innovatie te introduceren en te delen met de rest van de wereld.

01.

Waar begin je met je innovatie op de markt brengen?

Je begint natuurlijk met een goed idee voor een nieuw product of dienst, maar dan ben je er nog niet. Het is namelijk de bedoeling dat je winst gaat maken. Om je innovatie goed op de markt te brengen, doe je eerst marktonderzoek. Tijdens dit onderzoek kijk je of je plannen haalbaar zijn en of er, inderdaad, een markt voor is. De tweede stap is de kostprijs berekenen. Je kijkt hier naar je wettelijk gemaakte kosten en naar de omzet van je bedrijf.

Dan is het van belang om je innovatie op de markt te brengen. Een goed idee verkoopt zichzelf niet, helaas. Bepaal wie je doelgroep is en hoe je die kan bereiken. Welke strategie kies je? Welke markt ga je op? Kan je klanten halen uit je netwerk?

Als je product is ontwikkeld is het tijd om het te beschermen. Maar hoe bescherm je een product? Je kan een product beschermen met het Intellectueel Eigendom-recht

Sommige rechten heb je automatisch en andere moet je aanvragen. Heb je een uitvinding gedaan? Dan kan je een patent of octrooi aanvragen.

Blijf na de lancering van je innovatie betrokken. Houd goed zicht op productie, verkoop, levertijd, servicetijd en winstmarge. Kan je een van die processen verbeteren? De KVK heeft een aantal vragen opgesteld die je kan beantwoorden. Door deze antwoorden kan je een verbeterplan opstellen.

De kunst is uiteindelijk om de klanten voor jou te laten kiezen. Dat doe je niet alleen door jouw merk te promoten. Hier komt nog veel meer bij kijken. Zo beschrijf je in je marketingstrategie hoe je marketing wil aanpakken. Vertel ook waarom jij beter bent dan andere ondernemers. De KVK raad aan om dit te doen aan de hand van het Propositiehuis Model.

02.

Hoe wordt jouw innovatie succesvol?

Veel ondernemers met een innoverend idee falen. Dit kan komen door het idee, maar het kan ook liggen aan een gebrek van kennis op het gebied van marketing of verkoop. Door je goed voor te bereiden verklein je het risico dat jouw innovatie het niet redt. Het is ook belangrijk dat je jouw idee eerst toetst, voordat je het uit gaat werken.

03.

Is jouw innovatie nodig op de markt?

Het is belangrijk dat je veel valideert. Ga praten met de doelgroep en investeerders om inzicht te krijgen over of er wel echt vraag is naar jouw innovatie. Is jouw innovatie de oplossing voor een probleem? Je moet zeker weten dat het probleem echt een probleem is. Het is zonde als een product als oplossing ontwikkeld, omdat jij denkt dat er een probleem is, maar andere mensen er eigenlijk geen last van hebben.

04.

Bereid je goed voor!

Om je innovatie op de markt te brengen, moet je goed voorbereid zijn. Dit doe je door marktonderzoek te doen en je kostprijs te berekenen. Bepaal je marketing en kijk wie je doelgroep is en hoe je die wilt bereiken.  

Bescherm je idee. Je hebt een aantal rechten, maar check wel of je recht automatisch ingaat of dat je het moet aanvragen. Voor uitvindingen moet je een octrooi aanvragen. Kijk voor hoelang je rechten gelden en wat je moet doen als iemand jouw product namaakt.

Het is belangrijk om na de introductie van jouw innovatie betrokken te blijven. Als je dit doet, kan je namelijk blijven verbeteren. Door jezelf de vragen te stellen die de KVK heeft opgesteld, kan je op basis van je antwoorden blijven verbeteren.

05.

Gaat jouw innovatie het redden op de markt?

Veel ondernemers redden het niet om succesvol op de markt te komen. Hier zijn verschillende redenen voor. Door je goed voor te bereiden en duidelijk je doel voor ogen te hebben, heb je een grote kans dat je jij het redt!

Bekijk ook nog de TED Talk van Mira Wilczek, waarin zij vertelt waarom start ups niet altijd succesvol zijn en hoe je dit kan veranderen. Ben je al klaar om de markt te veroveren met jouw merk?