Toen je begon met ondernemen heb je een missie bedacht en strategie gemaakt. Je hebt namelijk een duidelijk beeld nodig van wat je met je onderneming wilt bereiken. Je bedrijf heeft een missie, visie en strategie nodig om succesvol te kunnen innoveren. In je innovatiestrategie bepaal je welke doelen je wanneer wilt bereiken. Het is dus belangrijk dat je de juiste innovatiestrategie voor je bedrijf bepaalt.
01.
Jouw missie en ambitie
De missie is het bestaansrecht van jouw bedrijf. De beste mission statements verbinden de interne met de externe reden van bestaan. Het hoeft niet per se een economische missie te zijn; het kan bijvoorbeeld ook over de samenwerking in het bedrijf gaan. Aan de hand van je missie en visie kan je doelen opstellen.
Je stelt een strategie op door naar de toekomst te kijken. Als je weet waar je naartoe wilt, kan je beter bedenken hoe je daar gaat komen. Je ambitie en drijfveren spelen hier een hele grote rol, want zonder motivatie kom je nergens!
02.
Wat zijn jouw missie, visie en strategie?
Een innovatiestrategie bevat de stappen en richtlijnen van waar je naartoe wilt als bedrijf zijnde. Als je een heldere toekomst voor je ziet kan je een heldere innovatiestrategie maken die jullie helpt om succesvol te worden.
Check onze story voor alles wat je nodig hebt voor een goede innovatiestrategie!
03.
The Innovation Matrix
Een aanrader voor innovatie en management is The Innovation Matrix. In drie stappen vertellen Mirjan E. Ros en Deepika Jeyakodi hoe je een innovatie- en IP-strategie kan maken. Op hun website kan je een preview van het boek bekijken en handige templates en tools vinden die jou helpen bij het maken van je eigen strategieën!
04.
Communiceer met je team
Het is belangrijk dat je de missie, visie en strategie communiceert met je team. Je kan nog zo’n goeie innovatiestrategie bedacht hebben, maar als je het niet communiceert met je medewerkers kom je alsnog nergens. Door het te communiceren en teamleden verschillende verantwoordelijkheden te geven krijg je resultaat.
Medewerkers zijn op deze manier beter in staat om kansen buiten het bedrijf te herkennen. Door de medewerkers mee te laten denken werk je samen aan een succesvolle strategie.
05.
Verander je doelen in stappen
Een innovatiestrategie helpt jouw bedrijf bij het creëren van een innovatief bedrijf. Door een missie en visie te formuleren kan je doelen opstellen. Deze doelen kan je opbreken in stappen en zo vorm je een strategie. Door goed te communiceren met je team zorg je ervoor dat ze betrokken worden en ook zelf mee gaan denken aan de toekomst van jouw bedrijf.
Door regelmatig samen te brainstormen wordt het maken van de strategie een dynamisch proces in plaats van een jaarlijkse verplichting!