Home » Knowledge » How To's » Productontwikkeling » Introductie product of dienst op de markt

Introductie product of dienst op de markt

door | 16-10-2020

De introductie van je product of dienst op de markt is natuurlijk prachtig om te doen. Dit is vaak iets waar je maandenlang naar toe werkt. Het is dus belangrijk dat dit goed verloopt. Niet alleen de introductie zelf maar eigenlijk de hele weg ernaartoe. Alles moet goed voorbereid zijn zodat je niet tegen fouten aanloopt. Je kan niet zomaar even een product ontwikkelen en dan proberen om het te verkopen. Eerst moet je goed onderzoek doen. Zorg dat je een marketingplan opstelt, krijg op tijd alle financiering rond. Vind je doelgroep en kijk of er interesse is naar je product. Als je alle voorbereidingen hebt gedaan, dan pas ben je klaar om je product of dienst te introduceren op de markt.

01.

Hoe bereid je je voor op de introductie van je product of dienst op de markt?

Na lang werken is het eindelijk zo ver. Je bent klaar voor de introductie van jouw product of dienst op de markt! Maar waar moet je op letten als je je product of dienst wilt introduceren?

De eerste stap richting de introductie is het opstellen van een marketingplan. Hierin maak je duidelijk wat het doel is van jouw bedrijf en wat de sterke en zwakke kanten zijn.

Zorg voor de introductie dat je genoeg financiering hebt. De KVK kan je helpen bij het vinden van financiering. En tot slot, niet onbelangrijk, ga op zoek naar klanten. Heb je moeite met het vinden van (potentiële) klanten? Dan kan je ook een adressenbestand aanvragen uit het Handelsregister.

Bescherm op tijd je product of dienst. Zo zorg je dat mensen niet jouw idee kunnen kopiëren. Je kan je product met meerdere Intellectueel Eigendom-rechten beschermen. Er zijn rechten die je zelf moet registreren, rechten die je automatisch hebt en overige beschermingsvormen.

02.

Introductie: make or break

Door de stappen uit het artikel van de KVK te volgen, ben jij straks helemaal voorbereid voor de introductie van jouw product of dienst op de markt. De lancering is een make or break-moment voor jouw merk en product. Het is dus belangrijk dat je dit goed voorbereid. Dit kan het verschil maken.

Lees voor meer informatie over een succesvolle introductie het artikel van Adformatie en bekijk voor een kort overzicht onze story!

03.

Introduceer jouw product of dienst voor publiek en blijf communiceren

Voordat de introductie plaatsvindt, is het belangrijk om een publiek te trekken. Dit kan je doen door de pers te benaderen of door influencers jouw product te laten promoten.

Blijf na de lancering communiceren. Dit kan bijvoorbeeld via een nieuwsbrief of op je website. Blijf updates posten over het product of de dienst. Ook kan je verhalen of recensies van klanten delen. Houd wel in gedachte dat je aansprakelijk bent voor de eventuele schade die jouw product of dienst veroorzaakt.

04.

Ben je klaar voor de introductie van jouw product of dienst op de markt?

Voordat je je product of dienst kan introduceren op de markt is het belangrijk om eerst een aantal stappen te ondernemen. Zo ben je goed voorbereid op het moment van de lancering. Deze stappen zijn een marketingplan schrijven, je product beschermen, financiering vinden en zoeken naar klanten. Deze zijn erg belangrijk!

Wil je je product of dienst over de grens lanceren? Nederlandse ambassades en consultants kunnen je wereldwijd aan handelspartners helpen. Voordat je dit doet, is het belangrijk om te kijken of jouw bedrijfsnaam al in het buitenland wordt gebruikt. Vraag ook een patent of octrooi aan voor de landen waar je wilt gaan handelen.

05.

Heeft jouw product een toekomst?

De introductie van jouw product of dienst op de markt is een belangrijk moment voor jouw onderneming. Aan de hand van de lancering wordt bepaald of jouw product een toekomst heeft op de markt. Het is dus belangrijk om je hier goed op voor te bereiden. Zolang je de stappen van de KVK volgt, zorg je dat je jouw product op de kaart zet!