Side-hustles onder studenten | A-Town Agency

door | 15-10-2020 | Hustler Stories, Stories

Abigaél Straver is onze allereerste student met een side-hustle. In deze serie bespreken hardwerkende studenten hoe zij hun passie achterna gaan terwijl ze strijden voor een diploma. Sinds 2018 is Abigaél eigenaar van haar eigen Digital Design Agency, genaamd A-Town Agency. Hiernaast is ze ook nog vierdejaars studente aan de Hogeschool van Amsterdam, waar ze de studie Communication & Multimedia Design volgt. Hoe combineert zij een tijdrovende studie met een eigen bedrijf? Wij stelden haar 4 vragen!
01.

Waarom ben je deze Agency begonnen?

Ik heb altijd al iets met reclames gehad. Het bedenken van een verhaal rondom een product is echt mijn ding, maar op school lukte het niet om de juiste opleiding te vinden die daarbij aansloot. Tijdens stages kwam ik erachter wat ik echt leuk vond, wat mijn skills waren, maar ook wat totaal niet bij mij paste. Zo zette ik mijn eerste stapjes richting de reclamewereld.

Concepten bedenken en neerzetten hield in mijn ogen in dat ik deze zelf zou moeten kunnen visualiseren. Dit kon ik eigenlijk niet. Zo ben ik bij mijn huidige studie beland. Aan het begin van mijn studie werkte ik als Content Manager bij een nachtclub. Daar kon ik toepassen wat ik geleerd had. Na een tijdje kreeg ik wat verzoekjes van kennissen en dacht ik “Why not?”. Ik heb me ingeschreven bij de KvK en A-Town Agency was geboren!

Ik noem het een ‘agency’, omdat ik het zie als een collectief van freelancers. Met vrienden of kennissen doe ik veel projecten samen. Wanneer we bijvoorbeeld een opdracht hebben om een website te bouwen, maakt de één het design en de ander schrijft de code. Zo kunnen we allemaal onze eigen skills inzetten op de juiste manier. Ik zie echt het belang in van een multidisciplinair team.
02.

Met je studie en je eigen agency heb je het erg druk. Hoe hou je jezelf staande?

Ik zou mijzelf omschrijven als nieuwsgierig en een echte aanpakker. Ik moet heel goed plannen, vooral als er veel projecten tegelijk lopen. Ik moet toegeven dat ik nog altijd zoekende ben naar de ideale manier. Voor nu lukt het me nog aardig om mijn tijd te managen. Met whiteboards, trello borden, icloud en Google agenda’s (waar zelfs momenten voor boodschappen en stofzuigen in worden gezet) komt het gelukkig altijd goed.
Het is wel lastig wanneer er een spontaan dingetje komt, om te schuiven in mijn planning. Toch probeer ik sociale dingen voor te laten gaan. Ik ben immers een jonge studente en wil graag terugkijken op een studententijd waar ik het ook leuk heb gehad en niet alleen maar aan het werk ben geweest. Gelukkig is het niet altijd zó druk dat hier geen ruimte meer voor is. Dit heb ik mede te danken aan het feit dat ik het nu samen doe met anderen en niet helemaal alleen.
03.

Je werkt binnen een markt waar ontzettend veel vraag en aanbod is. Hoe weet jij je te onderscheiden van de rest?

Als beginnend bureau hoef ik niet eens te proberen om op te boksen tegen grote agencies met jaren ervaring, bekende koppen aan het roer en tientallen mensen personeel. Dat komt (hopelijk) met de tijd, maar niet als student met een side hustle.
Ik bereik mijn klanten vooral vanuit mijn eigen netwerk, vaak ook via via en af en toe via mijn website en social media kanalen. Het is een specifieke groep ook. Ze kiezen er bewust voor om met jonge freelancers in zee te gaan in plaats van met een toonaangevend bureau dat al echt naam voor zichzelf heeft gemaakt. Vaak is dat een geldkwestie of het zijn zelf ook nog beginnende ondernemers die het graag wat informeler houden. Een enkeling is iemand die mij of één van mijn A-Town associates kent en voor ons kiest door ons eerdere werk. Dat laatste heb ik het liefst natuurlijk. Nu we een uitgebreid portfolio hebben, begint dit gelukkig steeds vaker voor te komen.
04.

Je hebt al de nodige ervaring. Heb je tips voor andere ondernemers die hun passie achterna willen gaan?

Ik heb zeker tips!

Af en toe deel ik kleine lijstjes op de A-Town Instagram. Een paar belangrijke dingen: zorg dat je voor je begint voor jezelf duidelijk hebt wat jouw missie en goal is. Wat wil jij eruit halen? Wanneer je dat in kaart hebt gebracht voor jezelf, kun je pas gaan kijken naar hoe dat aansluit op wat jij jouw potentiële klanten te bieden hebt. Je doet het namelijk voor jezelf en het is erg makkelijk om van je pad af te wijken, omdat de situatie zo loopt wanneer je daar niet op voorbereid was.

Als je eenmaal gestart bent, is het heel belangrijk dat je nee durft te zeggen. Sommige klussen kunnen tegen jouw persoonlijke normen en waarden ingaan of ethisch niet overeenkomen met waar jij voor staat. Wijs dat gewoon af. Voorkom dat je van je hobby je werk hebt gemaakt om er vervolgens met tegenzin naar te gaan kijken, in plaats van met enthousiasme.

Plannen en documenteren is ook belangrijk. Niet alleen voor overzicht en het opbouwen van je portfolio, maar ook om fouten terug te kunnen vinden en jezelf feedback te kunnen geven. Oefening baart kunst. Je leert gaandeweg. Wel moet je je bewust blijven van de stappen die je zet om na te kunnen gaan wat wel en wat niet werkt.

Tenslotte is netwerken heel belangrijk. Je klasgenootjes van nu zijn de professionals van de toekomst. Als je merkt dat er ergens een soort business-spark is (zo noem ik dat als ik goed met iemand kan praten over mijn werkveld) onderhoud deze dan. Jullie kunnen van elkaar leren en wellicht heb je later ook iets aan elkaar of aan elkaars connecties. Elkaar dingen gunnen is iets dat niet iedereen vanzelfsprekend doet. Zorg dat jij dit wel kunt en dat je mensen om je heen verzamelt die dit ook kunnen. Alleen op die manier is samenwerken leuk en voordelig voor iedereen.

Ga ook actief op zoek naar beurzen en bijeenkomsten waar je nieuwe dingen over jouw werkveld kunt leren, maar ook nieuwe mensen kunt leren kennen. In mijn geval zijn The Next Web Conference, Cannes Lions Festival en Adobe Max hier goede (wel erg grote) voorbeelden van. Je kunt natuurlijk ook kleiner beginnen en zoeken naar passende facebookgroepen. 

Next week in HUSTL Stories:

Zo zie je maar dat tijd niet iets is wat je hebt, maar wat je maakt. Waar een wil is, is een weg! Abigaél is daar een goed voorbeeld van. Volgende week spreken we Giacomo. Hij is de eigenaar van dit instagramaccount, waar hij oude schoenen een tweede leven geeft. Benieuwd?

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Hustler Stories | Yassin Taleb

Hustler Stories | Yassin Taleb

In deze Hustler Stories vertelt Yassin Taleb over zijn bedrijf Yori Visuals, waarmee hij 2D en 3D illustraties en animaties maakt voor artiesten in de muziekindustrie!