01.
Waarom ben je deze Agency begonnen?
Ik heb altijd al iets met reclames gehad. Het bedenken van een verhaal rondom een product is echt mijn ding, maar op school lukte het niet om de juiste opleiding te vinden die daarbij aansloot. Tijdens stages kwam ik erachter wat ik echt leuk vond, wat mijn skills waren, maar ook wat totaal niet bij mij paste. Zo zette ik mijn eerste stapjes richting de reclamewereld.Concepten bedenken en neerzetten hield in mijn ogen in dat ik deze zelf zou moeten kunnen visualiseren. Dit kon ik eigenlijk niet. Zo ben ik bij mijn huidige studie beland. Aan het begin van mijn studie werkte ik als Content Manager bij een nachtclub. Daar kon ik toepassen wat ik geleerd had. Na een tijdje kreeg ik wat verzoekjes van kennissen en dacht ik “Why not?”. Ik heb me ingeschreven bij de KvK en A-Town Agency was geboren!
02.
Met je studie en je eigen agency heb je het erg druk. Hoe hou je jezelf staande?
03.
Je werkt binnen een markt waar ontzettend veel vraag en aanbod is. Hoe weet jij je te onderscheiden van de rest?
Als beginnend bureau hoef ik niet eens te proberen om op te boksen tegen grote agencies met jaren ervaring, bekende koppen aan het roer en tientallen mensen personeel. Dat komt (hopelijk) met de tijd, maar niet als student met een side hustle.04.
Je hebt al de nodige ervaring. Heb je tips voor andere ondernemers die hun passie achterna willen gaan?
Ik heb zeker tips!Af en toe deel ik kleine lijstjes op de A-Town Instagram. Een paar belangrijke dingen: zorg dat je voor je begint voor jezelf duidelijk hebt wat jouw missie en goal is. Wat wil jij eruit halen? Wanneer je dat in kaart hebt gebracht voor jezelf, kun je pas gaan kijken naar hoe dat aansluit op wat jij jouw potentiële klanten te bieden hebt. Je doet het namelijk voor jezelf en het is erg makkelijk om van je pad af te wijken, omdat de situatie zo loopt wanneer je daar niet op voorbereid was.
Als je eenmaal gestart bent, is het heel belangrijk dat je nee durft te zeggen. Sommige klussen kunnen tegen jouw persoonlijke normen en waarden ingaan of ethisch niet overeenkomen met waar jij voor staat. Wijs dat gewoon af. Voorkom dat je van je hobby je werk hebt gemaakt om er vervolgens met tegenzin naar te gaan kijken, in plaats van met enthousiasme.
Plannen en documenteren is ook belangrijk. Niet alleen voor overzicht en het opbouwen van je portfolio, maar ook om fouten terug te kunnen vinden en jezelf feedback te kunnen geven. Oefening baart kunst. Je leert gaandeweg. Wel moet je je bewust blijven van de stappen die je zet om na te kunnen gaan wat wel en wat niet werkt.
Tenslotte is netwerken heel belangrijk. Je klasgenootjes van nu zijn de professionals van de toekomst. Als je merkt dat er ergens een soort business-spark is (zo noem ik dat als ik goed met iemand kan praten over mijn werkveld) onderhoud deze dan. Jullie kunnen van elkaar leren en wellicht heb je later ook iets aan elkaar of aan elkaars connecties. Elkaar dingen gunnen is iets dat niet iedereen vanzelfsprekend doet. Zorg dat jij dit wel kunt en dat je mensen om je heen verzamelt die dit ook kunnen. Alleen op die manier is samenwerken leuk en voordelig voor iedereen.
Ga ook actief op zoek naar beurzen en bijeenkomsten waar je nieuwe dingen over jouw werkveld kunt leren, maar ook nieuwe mensen kunt leren kennen. In mijn geval zijn The Next Web Conference, Cannes Lions Festival en Adobe Max hier goede (wel erg grote) voorbeelden van. Je kunt natuurlijk ook kleiner beginnen en zoeken naar passende facebookgroepen.
Next week in HUSTL Stories:
Zo zie je maar dat tijd niet iets is wat je hebt, maar wat je maakt. Waar een wil is, is een weg! Abigaél is daar een goed voorbeeld van. Volgende week spreken we Giacomo. Hij is de eigenaar van dit instagramaccount, waar hij oude schoenen een tweede leven geeft. Benieuwd?
Stay tuned!