Wil jij klanten trekken of binden aan jouw organisatie? Dan is content marketing misschien wel een geschikte methode voor jou! In deze blog vertellen wij jou wat content marketing inhoudt, waarom je dit zou moeten inzetten, wat de voor- en nadelen zijn en geven wij jou een aantal voorbeelden zodat ook jij dit kan gebruiken in jouw marketingstrategie!
01.
Wat is content marketing?
Content marketing is een brede strategie dat er op gericht is om waardevolle content te creëren (alle soorten inhoud of informatie) die op een consistente manier verspreid wordt. Je zet jouw zelfgemaakte content op een relevante en aantrekkelijke manier in om jouw doelgroep op weg te helpen met een bepaald doel. Hierbij kun je aan verschillende doelen denken zoals het verschaffen van informatie, het creëren van een voorkeur of helpen bij het maken van een keuze (verkoop). Het is een belangrijke strategie die niet te missen valt doordat je jouw doelgroep een gewenste richting op kan sturen.
Om aan content marketing te beginnen, moet je een duidelijk plan voor ogen hebben. Dit bestaat meestal uit de zes volgende stappen:
Onderzoeken van de interesses en behoefte van de doelgroep, het definiëren van onderwerpen, thema’s en huisstijlen die je in je content gebruikt, het creëren van de content, het inzetten van de content op de geschikte kanalen, het analyseren en interpreteren van de resultaten en als laatst het continu verbeteren/ontwikkelen van jouw content.
Het onderstaande filmpje is de perfecte gids als je nog een beginner bent en meer wil weten over content marketing!
Fun fact! Wist je dat content niet altijd door content marketeers gemaakt wordt?
Kleine bedrijven wijzen de taak van het maken van content toe aan mensen die in verschillende functies werken. Vaak is de reden hiervoor omdat ze de overtuiging hebben dat iedereen content kan maken.
02.
Waarom content marketing?
Waarom zou je content marketing willen integreren in jouw organisatie? Het groeien van jouw business natuurlijk! Je kunt namelijk verschillende kanten opgaan met deze strategie: van klanten werven tot het verbeteren van jouw rendement.
Het inzetten van jouw content kan jou ook een bepaalde mate aan autoriteit geven waardoor je de vertrouwen van de klant makkelijker in handen hebt. Daarnaast werk je aan een bepaalde imago en reputatie: door goede content in te zetten, gaat de consument jou ook daadwerkelijk een goed bedrijf vinden. Als laatst helpt content marketing met de klantloyaliteit. Doordat je consistent jouw content publiceert en je klanten op een persoonlijkere manier benadert, binden klanten zich makkelijker aan je.
Andere punten zijn dat je de klant beter informeert, je mogelijk nieuwe doelgroepen bereikt en jouw marketingkanalen zullen groeien.
03.
Voordelen van content marketing
Vertrouwen en leads genereren
Doordat je jouw expertise op jouw vakgebied laat zien door middel van relevante content, verkrijg je het vertrouwen van de doelgroep. Je krijgt meer autoriteit waardoor je ook meer leads kan genereren. En als je meer leads genereert, wordt je sneller gezien als een autoritaire organisatie.
Content marketing is vormvrij
Content marketing komt in verschillende manieren en vormen door middel van verschillende kanalen. Je bent vrij in jouw strategie en er is geen goed of fout met het maken van jouw content, omdat je zo creatief mogelijk kan zijn in jouw content! Je kiest zelf de vorm om jouw boodschap over te brengen. Aan het einde van de blog vertel ik je meer over de verschillende manieren en kanalen.
SEO: Search Engine Optimization
Google is verliefd op content! Door het consistent maken en publiceren van content kan je jouw Google-positie in de zoekmachine verhogen! Dit valt zeker niet te missen, omdat mensen vaak bij Google beginnen als zij ergens naar op zoek zijn. Verbeter jouw conversie of naamsbekendheid door middel van content! Wil je meer weten over hoe je jouw SEO het beste kunt inzetten? Check onze blog!
04.
Nadelen van content marketing
Onderschatting content marketing
Content marketing is niet zo makkelijk als het lijkt. Het neemt namelijk veel inspanning om de aandacht van de consument te krijgen en deze ook vast te houden. Het neemt tijd en energie om de juiste content en middelen te vinden voor jouw doelgroep. Ook kan het nogal wat van je budget kosten.
Eenmaal content marketing, betekent altijd content marketing
Onthoud dat je een bepaalde mate aan toewijding moet hebben voor content marketing, want als je eenmaal begint, kan je ook niet meer stoppen. Zodra je geen tijd en aandacht meer investeert, raak je ook alle aandacht van de doelgroep kwijt en mag je zo weer opnieuw beginnen.
Concurrentie
Er is al een gigantisch hoeveelheid aan bedrijven en organisaties die momenteel aan content marketing doet. De truc zit hem dus in het weten wat de consument wil, wat de consument mist en hierop in te spelen door te onderscheiden van jouw concurrentie. Hoewel dit makkelijk is gezegd, is het nog moeilijker gedaan. De concurrentie is moordend, waardoor jouw strategie zo specifiek, duidelijk en effectief mogelijk moet zijn.
05.
Manieren en voorbeelden content marketing
Content kun je op verschillende manieren via verschillende kanalen inzetten. Kanalen waar je aan zou kunnen denken zijn:
- social media kanalen (Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, YouTube, Pinterest, LinkedIn)
- de eigen website
- e-mail (nieuwsbrieven, advertenties, etc)
- direct marketing
Maar wat zijn nou manieren om jouw content op die kanalen op een effectieve manier in te zetten?
- magazines/boeken
- blogs of SEO-teksten
- infographics
- polls
- newsletters
- kennisbank
- interviews
- case studies
- presentaties
- social media posts
- afbeeldingen
- video’s/vlogs
- audio/podcasts
Wil je meer weten over de bovenstaande manieren? Bekijk dan alle 20 soorten contentmarketing! En wil je meer weten over content maken? Check onze eerdere blog over content business.
Next week in topic: Business
Nu weet je wat de content business inhoudt. Kan je toch niet genoeg krijgen van al deze marketingstrategieën? Geen zorgen! Volgende week gaan we het hebben over een ander interessant onderwerp, namelijk viral marketing!
Stay tuned!