Viral marketing: de populaire marketingtechniek

door | 18-01-2021 | Growing, Marketing in 2021

Wie wil het tegenwoordig nou niet? Compleet viraal gaan met jouw content! Is het behalen van een groot bereik in een korte tijd, een pre voor jou? Dan is viral marketing een marketingtechniek die jij zeker weten kan overwegen! Ik vertel jou vandaag wat viral marketing is en waar het goed voor is, daarnaast leg ik uit wat de kansen en uitdagingen zijn en geef ik een aantal voorbeelden zodat jij de inspiratie zo uit je kan schudden!

01.

Wat is viral marketing en waarom zou je kiezen voor viral marketing?

Viral marketing is een van de recente marketingtechnieken die in de eind jaren 90 werd ontdekt en steeds populairder werd door de komst van social media. Het is een techniek dat voortvloeit uit een van de meest traditionele technieken, namelijk de mond-tot-mondreclame, oftewel, de word of mouth theorie. Viral marketing is erop gericht om door middel van marketing-uitingen op sociale netwerken, een virale epidemie te verspreiden.

Denk maar aan de huidige Corona-epidemie: het virus wordt van persoon naar persoon overgedragen. Hierdoor communiceren mensen met elkaar over de reclame-uiting en volgt het sneeuwbaleffect: de gebeurtenis versterkt zich onder de mensen. Vaak is het doel om de naamsbekendheid of bereik van het merk hiermee te vergroten. Ook is het mogelijk om positieve associaties te ontwikkelen met het merk.

Viral marketing is een techniek dat je het beste kan gebruiken als je tegen relatief lage kosten op een snelle manier een grote doelgroep wil bereiken. Het internet is je beste vriend bij het bereiken van iedere doelgroep, want ontvangers delen de boodschap op een eenvoudige manier met hun netwerk.

Daarnaast is er sprake van weinig kosten (mits het goed is uitgevoerd). Het kost je namelijk geen geld om de boodschap te laten verspreiden, alleen de campagne zelf kost je geld. En als laatst is viral marketing goed te gebruiken om de effectiviteit en geloofwaardigheid te vergroten: als steeds meer mensen iets van jou delen, komt dat geloofwaardiger over dan wanneer je zelf de boodschap verspreidt.

Viral marketing: de populaire marketingtechniek

Fun fact! Wist je dat de video’s die viraal gaan, vaak een emotionele trigger bevatten? Het hoeft geen emotionele impact te hebben, maar uit onderzoek is gebleken dat kijkers iets overweldigend voelen bij het kijken en delen van een video die viraal gaat, dit kan zowel humoristisch als schokkend zijn.

02.

Voordelen van viral marketing

  • Er is een groot kostenvoordeel tegenover de traditionele media
  • De verspreiding is uitermate snel en efficiënt, in een korte tijd bereik je veel mensen. Bij traditionele media kan dit juist lang duren
  • Het is een goede manier om specifieke doelgroepen (vooral jongeren) te targeten, vaak is dit lastiger via de traditionele media
  • Het maakt gebruik van bestaande sociale groepen die op de een of andere manier al geïnteresseerd zijn in het fenomeen
Viral marketing: de populaire marketingtechniek
03.

Nadelen van viral marketing

Viral marketing: de populaire marketingtechniek
  • Virale marketing ontwikkelt zich continu waardoor je telkens opnieuw moet kijken naar wat wel of niet werkt. Er gelden bepaalde vereisten waardoor het ontwerpen van de campagnes lastiger worden
  • Het is niet altijd duidelijk wanneer het gaat om virale marketing. Het succes van de campagne kan vroegtijdig beëindigen of zelfs helemaal niet voorkomen.
  • Zodra de campagne is gelanceerd, heb je als bedrijf geen controle meer over jouw campagne-uiting. Mocht de uiting verkeerd vallen, is het onmogelijk om het volledig van het internet af te halen. What happens on the internet, stays on the internet.
04.

Kenmerken en tips rondom viral marketing

Emotionele trigger

Als eerder genoemd, een emotionele impact vergroot de kans om jouw uiting viral te laten gaan. Het maakt niet uit welke emotie, als het maar een impact maakt.

Viral marketing plot twist

De meeste mensen die een virale uiting zien en delen, zijn verrast door de manier waarop deze zich vertoont. Onvoorspelbaarheid, of een plotwending, de mensen houden van het onverwachte.

Viral marketing: de populaire marketingtechniek

Te goed om geheim te houden

Onderzoekers ontdekte dat iets viraal ging bij het gevoel van deelbaarheid. Al is jouw uiting gebaseerd op promotie, mensen die een emotionele impact hebben met een plotwending, delen dingen gemakkelijker met hun omgeving (vooral op social media) om met anderen hun ervaringen te delen.

Persoonlijk element

Merken moeten via uitingen mensen het gevoel geven dat ze persoonlijk en aardig zijn. Hoe sympathieker een merk of bedrijf wordt, hoe groter de kans dat de uiting gedeeld wordt.

Voor meer uitgebreide tips en tricks, check de blog van Lincelot en video van Marie Forleo!

05.

Voorbeelden van viral marketing

Er zijn verschillende voorbeelden van marketing-uitingen die viraal zijn gegaan. Om je een idee te geven welke in de smaak vallen, heb ik hier een filmpje voor je:

Next week in topic: Business

Nu zou je een campagne kunnen opzetten om viral te gaan op jouw gewenste social media platformen! Volgende week gaan we het over een ander tof onderwerp bespreken, namelijk de affiliate marketing.

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

→ Maak kennis met HUSTL

Updates en meer!