Affiliate marketing, een toegankelijk business model!

door | 20-10-2020 | Business, Businessmodellen

Deze week behandelen we een relatief laagdrempelig business model, namelijk affiliate marketing. Affiliate marketing is het promoten van andermans producten in ruil voor een vergoeding. Deze vergoeding kan je bijvoorbeeld krijgen per verkocht product of lead.

01.

Affiliate marketing: wat betekent het?

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij je promotie doet voor producten of diensten van andere bedrijven. Dit kan je doen door klanten via een platform, bijvoorbeeld je website, door te sturen naar de adverteerder. Deze stroom wordt gemeten door het gebruik van cookies en op basis van afspraken tussen de partijen worden er vergoedingen uitgekeerd voor doorverwezen klanten.

02.

De betrokken partijen bij een affiliate deal

Bij affiliate marketing zijn verschillende partijen betrokken. Het bedrijf waarvoor jij wilt adverteren wordt de adverteerder genoemd. Deze partij biedt producten of diensten aan via het internet, vaak in de vorm van een webwinkel. De adverteerder is ook degene die het promotiemateriaal voor de affiliates beschikbaar stelt. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van reclame banners en tekstlinks. Daarnaast bepaalt de adverteerder de hoogte van de vergoeding. De affiliate (publisher) is hierbij degene die voor de adverteerder promoot. Door klanten door te sturen naar de adverteerder krijgt, afhankelijk van de afspraken, de affiliate hiervoor een vooraf vastgestelde vergoeding.

Affiliates kunnen adverteerders vinden via tussenpersonen, een zogenoemd affiliate-netwerk. Het affiliate-netwerk is hierbij de verbindende schakel tussen de adverteerder en de affiliate. Daarnaast zorgen affiliate-netwerken voor de metingen van de transacties. Aan de hand van de data kan de tussenpersoon de afhandeling van de betaling regelen. Vaak pakken ze hierbij zelf een klein percentage van de vergoeding. Voorbeelden van affiliate-netwerken zijn TradeTracker, Awin, TradeDoubler en Daisycon.

Hieronder vind je een video van 1 minuut waarin het affiliate business model duidelijk wordt uitgelegd.

03.

Vergoedingen bij een affiliate deal

De vergoedingsstructuur hangt af van afspraken tussen de partijen. Over het algemeen wordt een no cure no pay principe gehanteerd bij affiliate marketing, wat inhoudt dat de adverteerder alleen een vergoeding betaalt als er daadwerkelijk resultaat is behaald door de affiliate. Het resultaat kan op verschillende manieren worden gedefinieerd. Zo zijn er een aantal vergoeding structuren zoals Cost Per View (CPV), Cost Per Click (CPC), Cost Per Lead (CPL) en Cost Per Sale (CPS).Cost Per View (CPV) houdt in dat de affiliate een vergoeding krijgt wanneer een bezoeker naar de advertentie kijkt. Cost Per Click (CPC) gaat net iets dieper en houdt in dat de affiliate een vergoeding, vaak een paar cent, uitgekeerd krijgt per klik op het promotiemateriaal. Een niveau dieper ligt de Cost Per Lead (CPL) wat inhoudt dat de affiliate pas een vergoeding krijgt als er een lead wordt aangedragen. Hiermee wordt bedoeld dat de bezoeker contact opneemt met de adverteerder maar nog niet per se tot omzet heeft geleid. Een voorbeeld hiervan is wanneer iemand een contactformulier invult. Nog een niveau dieper ligt de Cost Per Sale (CPS). De naam zegt het eigenlijk al, de affiliate krijgt een vergoeding uitgekeerd als de doorgestuurde bezoeker daadwerkelijk voor omzet heeft geleid bij de adverteerder. Vaak bedraagt de vergoeding een klein percentage van het verkoopbedrag.
04.

Pro's & cons van een affiliate business

Wil je zelf aan de slag met affiliate marketing? Dit model is eenvoudig op te zetten als je zelf een website hebt en wil gaan promoten. Veel digital nomads gebruiken dit businessmodel om hun inkomsten net een extra boost te geven.

Pro’s

  • Laagdrempelig: Affiliate worden is een fluitje van een cent, mits je de plek hebt om je promotiemateriaal kwijt te kunnen. Vaak is een eigen website al genoeg. Daarna hoef je je enkel aan te melden bij een affiliate-netwerk en je aan te sluiten bij een van de vele programma's. 
  • Passief inkomen: Als je eenmaal je affiliate promotie hebt opgezet, heb je er verder weinig omkijken meer naar. Wanneer de bezoekers via jou doorverwezen worden naar de adverteerder, verdien jij je vergoeding. Uiteraard kan je je promotie optimaliseren om er nog meer uit te halen.
  • Geen gedoe met voorraad en randzaken: Jij stuurt enkel mensen door en wordt daarvoor beloond. Daardoor hoef je zelf geen voorraad te hebben of bezig te zijn met randzaken zoals klantenservice. 
  • Niet gebonden aan locatie: Zolang je internetverbinding en een computer hebt, kan je promoten voor de adverteerder. Hierdoor kan jij je digital nomad leven leiden terwijl je affiliate bent. 
  • Schaalbaar: Jouw affiliate ambitie kan meegroeien met jouw business. Er zijn vele affiliate programma’s waar je aan mee kunt doen en zolang jij doorverwijst krijg jij je vergoeding.

Con's

  • Duurt vaak lang voordat je geld verdient: Voordat jij een redelijke vergoeding ontvangt met je promotie heb je vaak veel bezoekers en links nodig. Vaak duurt het lang om dit op te bouwen, geduld is een schone zaak. 
  • Veel bezoekers nodig om veel geld te verdienen: De commissies zijn vaak laag, hierdoor moet je veel mensen doorsturen om een redelijke vergoeding te verdienen.
  • Beperkte vrijheid in promotiemogelijkheden: De adverteerder bepaalt wat voor promotiemateriaal jij op welke manier krijgt. Hierdoor heb je niet altijd de vrijheid om de promotie op jouw website zo in te richten als jij dat wil.
  • Veel verschillende content nodig: Het is vaak nodig om naar veel verschillende producten door te verwijzen om stabiele en groeiende affiliate inkomsten te genereren. Omdat affiliate links vaak verwerkt zitten in content, is veel verschillende content nodig om effectief door te verwijzen naar producten of diensten van de adverteerder.
05.

Kansen van het affiliate business model

Om zoveel mogelijk eruit te halen als affiliate is het dus van belang dat je veel bezoekers doorstuurt naar de adverteerder. Zoals eerder genoemd kan dit bijvoorbeeld door je eigen website hiervoor te gebruiken. Dit kan je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door blogs te schrijven voor je bezoekers en daarin affiliates links te plaatsen bij producten die je benoemt. Maar er zijn ook manieren om op grotere schaal affiliate marketing toe te passen, bijvoorbeeld door het bouwen een vergelijkingssite. Vergelijkingssites baseren vaak hun businessmodel op affiliate marketing. Ze zorgen dat je als bezoeker producten en diensten kan vergelijken, sturen je door naar de verkoper van deze producten of diensten en krijgen vervolgens een vergoeding.

Wil je ook affiliate worden?

Ben je van plan om als affiliate te gaan promoten? Dan is het zaak om je website of platform klaar te maken voor het promotiemateriaal en vervolgens je aan te melden bij een affiliate-netwerk. TradeTracker, Awin, TradeDoubler en Daisycon zijn de grote affiliate-netwerken en kunnen mogelijk de verbinding maken tussen jou en de adverteerder! 

Next week in HUSTL Startup Ideas:

Volgende week dinsdag gaan we het hebben over content als businessmodel, zoals HUSTL. We leggen je uit wat het is, de voor- en nadelen en waar je op moet letten als jij een zo'n business wilt beginnen!

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

In de wereld van ondernemen draait alles om kansen en groei. Het oprichten van een dochteronderneming kan een slimme zet zijn om je bedrijf uit te breiden en nieuwe markten te verkennen. Maar zoals bij elke strategische beslissing zijn er zowel voordelen als nadelen...

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Het hebben van een e-commerce bedrijf is iets wat steeds populairder wordt. Dit mag ook geen verrassing heten, want men kan veel winst behalen met dit soort bedrijven wanneer je weet wat je aan het doen bent. Sta je op het punt om met een e-commerce bedrijf te...

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

In de wereld van beveiliging draait alles om het handhaven van orde, veiligheid en vertrouwen. Beveiligingspersoneel is vaak het eerste gezicht dat mensen zien wanneer ze een locatie betreden, of het nu een luchthaven, winkelcentrum, bedrijfsgebouw of evenement is. In...