Als je je bedrijf gaat verkopen is het belangrijk om de waarde te bepalen. Het is natuurlijk noodzakelijk om te weten wat je bedrijf waard is zodat je een goede prijs kan vragen. Het zou zonde zijn als je je bedrijf onder zijn waarde verkoopt. Er zijn meerdere methodes die je hiervoor kan gebruiken. Kies er eentje die voor jou werkt. Indien je het lastig vind kan je ook een adviseur inhuren. Die kan je helpen bij de waardepaling en vertellen wat de voor en nadelen zijn van de verschillende methodes. Na dat je de waarde hebt laten bepalen kan je een prijs opstellen.
01.
De waarde van je bedrijf bepalen is meer dan berekenen
De waarde van je bedrijf bepalen is belangrijk als je je bedrijf wilt verkopen. De waarde van je bedrijf en de berekening hiervan liggen heel erg aan wat voor bedrijf je hebt. De waarde van een non-profit wordt dus anders berekent dan die van een bv.
Het is belangrijk dat je bepaalt wat je allemaal verkoopt. Uiteraard verkoop je het bedrijf, maar gaat het personeel mee? Blijven vaste klanten? Verkoop je het bedrijfspand? Wat doe je met het intellectuele eigendom? Al deze aspecten zorgen ervoor dat de waarde van jouw bedrijf hoger wordt. Houd er wel rekening mee dat de waarde niet hetzelfde is als de vraagprijs.
Als je je eenmanszaak of vof wilt verkopen is het belangrijk dat je de stakingswinst berekent. Dit is het verschil tussen de boekwaarde en de werkelijke waarde op het moment van de overdracht. Bij het verkopen van een bv of nv moet je rekening houden met de aandelen. Je betaalt inkomstenbelasting over zowel de stakingswinst als over de verkochte aandelen.
02.
Bepaal een realistische vraagprijs
Het is belangrijk om te weten wat je bedrijf waard is op het moment dat je het wilt verkopen. Je wilt natuurlijk een realistische prijs vragen voor wat je verkoopt.
Door in kaart te brengen wat je allemaal verkoopt met je bedrijf en wat de waarde hiervan is, zorg je ervoor dat je een realistische vraagprijs kan bepalen en dus je bedrijf kan overdragen.
03.
Waar moet je op letten bij de waarde van je bedrijf bepalen?
Hoe meer je verkoopt met je bedrijf, hoe hoger de waarde is. Je kan de waarde van je bedrijf verhogen door een markt- en/of bedrijfsanalyse te maken. Door informatie over het heden en verleden van je bedrijf in kaart te brengen, kan je ook een inschatting maken van de toekomst. Deze kansen kan je natuurlijk ook omschrijven.
De waarde van je bedrijf kan je natuurlijk ook laten berekenen. Zo kan je online de Verkoopscan doen van MKB Adviespartners.
04.
Onderhandel en vraag advies
De uiteindelijke prijs van jouw bedrijf komt uit de onderhandeling tussen jou en de koper. Dit is onder andere afhankelijk van naar de koop- en verkoopmotieven, onderhandelingstactiek- en vaardigheden, de alternatieven voor de koper en verkoper, de mogelijke voordelen door synergie en de betalingswijze.
Bij de vraagprijs en waarde van je bedrijf bepalen, kan je altijd advies vragen bij een adviseur. Deze kan je ook alle voor- en nadelen vertellen van alle berekeningswijzen.
05.
Neem de tijd!
Het bepalen van de waarde van je bedrijf is niet in een middagje gedaan. Het kost tijd om je bedrijf en de markt te analyseren en te bepalen wat je mee wil en kan verkopen. Door rekening te houden met de waarde van je bedrijf kan je een realistische vraagprijs bepalen voor je bedrijf. Voordat je het weet heb je je bedrijf verkocht!