Er is een hele nieuwe generatie die opgegroeid is met Whatsapp. Dat wil zeggen, die voor een groot deel enkel communiceert via het geschreven woord. Middels chatberichten. We zijn door de jaren heen steeds minder gaan bellen. Dat heeft ook invloed op hoe we een telefoongesprek voeren. Want hoe pak je dat eigenlijk aan? Als je als particulier incidenteel een keer de telefoon oppakt, dan is dat waarschijnlijk geen enkel probleem. Maar wat als je voor je werk plotseling regelmatig zakelijk moet telefoneren? Dat kan best lastig zijn. Gelukkig is het vooral een kwestie van proberen en doen. Hoe vaker je de telefoon oppakt, hoe makkelijker het zal gaan. Moet jij voor je werk steeds vaker bellen? En blijf je het spannend vinden? Met behulp van de volgende tips zal het veel makkelijker gaan.
1.
Blijf binnen je bundel
Voordat we beginnen met tips op basis van gesprekstechnieken, is het eerst belangrijk om te kijken naar jouw mobiele abonnement. Dit lijkt onbelangrijk, maar als je plotseling veel meer gaat bellen is het wellicht nodig om hier iets te veranderen. Je wilt niet in je eerste maand als ondernemer direct een torenhoge telefoonrekening krijgen.
Wil je je telefoonkosten zo laag mogelijk houden? Kies dan voor een sim only abonnement die aansluit op jouw verwachte verbruik. Je kunt je verbruik bij de meeste telefoonproviders ook eenvoudig inzien. Zo kan je ook tussentijds checken of het abonnement nog bij jouw verbruik aansluit. Probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat je buiten je bundel belt, want hier zitten vaak enorme hoge kosten aan verbonden.
2.
De allereerste indruk is goud waard
Hoe je de telefoon opneemt, zet direct de toon voor het gehele gesprek. Als je al vrij onverstaanbaar en ietwat humeurig de telefoon opneemt, dan weet je dat het gesprek waarschijnlijk ook niet zo soepel zal verlopen. Vergeet niet dat de eerste indruk goud waard is. Dat is zo als je klanten ontvangt op kantoor, maar ook aan de telefoon.
Zorg er daarom voor dat je de telefoon zo rustig mogelijk opneemt. Groet de klant en vertel even kort iets over jezelf en het bedrijf. Als je dit op de juiste manier doet, zal het verdere gesprek ook veel soepeler verlopen.
3.
Bereid je goed voor
Staat er een belangrijk gesprek op de planning? Bereid jezelf dan goed voor. Het kan zelfs handig zijn om een aantal te bespreken punten kort op papier te zetten. Zo weet je alvast waar je het over wil hebben.
Word je regelmatig gebeld met dezelfde vragen? Zorg er dan voor dat je de belangrijkste antwoorden op papier hebt staan. Zo is het gemakkelijker om snel en adequaat te reageren, waardoor je niet te veel tijd kwijt bent aan het telefoneren. Dit is direct een goede manier om de telefoonkosten te verlagen.
4.
Wees enthousiast
Mensen nemen vaak elkaars emoties over. Als jij niet lekker in je vel zit, is de kans groot dat de mensen die je tegenkomt ook humeuriger lijken te reageren. Enthousiasme werkt echt aanstekelijk. Zelfs door de telefoon. Probeer daarom zo vrolijk en energiek mogelijk over te komen door de telefoon, want de kans is groter dat de reacties dan soortgelijk zullen zijn.