Ondernemers zijn typerend door hun lef om risico's te nemen. Het is voor succesvolle ondernemer dan ook belangrijk om te netwerken, want je moet constant nieuwe mensen ontmoeten en mogelijke klanten vinden om je bedrijf te laten groeien. Als ondernemer moet je dus risico’s durven nemen en je snel aan kunnen passen, en een sterk netwerk is een manier om dit dan ook in de praktijk te brengen. Er worden vaak netwerkbijeenkomsten georganiseerd op locaties zoals het Ruwenberg hotel. Lees hier meer over de voordelen ervan!
1.
Nieuwe mensen ontmoeten
Netwerken betekent simpelweg nieuwe mensen ontmoeten die iets waardevols kunnen bijdragen aan je zakelijke netwerk. Het maakt niet uit of deze mensen in dezelfde branche zitten als jij of niet, zolang ze maar iets te bieden hebben. Je wilt op zoek gaan naar gesprekspartners die een positieve bijdrage leveren aan je netwerk. Het gaat dus zeker niet om hoeveel connecties je hebt, maar vooral om de waarde die deze connecties bieden. Ga daarom op zoek naar netwerkbijeenkomsten in de buurt of grotere evenementen in een congrescentrum. Je kunt natuurlijk ook zelf een bijeenkomst organiseren!
2.
Het is geven en nemen
In netwerken gaat het niet alleen om wat je kunt krijgen, maar ook om wat je kunt geven. Als je alleen maar neemt en nooit iets terugdoet, zullen mensen snel afhaken. Probeer altijd iets waardevols aan te bieden aan je netwerk, zoals hulp, advies of gewoon een luisterend oor. Laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent door vragen te stellen en blijf actief betrokken bij je netwerk.
3.
Een netwerk onderhouden
Zelfstandige ondernemers moeten hun bestaande relaties goed onderhouden. Investeer in je contacten om nieuwe kansen te creëren. Je zult zien dat deze relaties steeds waardevoller worden voor je bedrijf. Netwerken draait niet alleen om af en toe een berichtje sturen op LinkedIn; het gaat er ook om iets terug te geven aan je netwerk, zoals bijvoorbeeld het geven van relatiegeschenken aan het einde van het jaar.
4.
Verschillende facetten van netwerken
Netwerken is niet iets wat alleen ondernemers doen. Ook mensen die in loondienst werken, kunnen door hun werkgevers worden aangemoedigd om te netwerken, vooral in verkoopfuncties zoals verkopers of accountmanagers. Op die manier kunnen bedrijven laten zien dat ze openstaan voor nieuwe connecties en mogelijkheden. Ook dit kan weer bijdragen aan de groei van het bedrijf. En voor jou als ondernemer weer een nieuwe ingang bij bedrijven om zaken mee te doen.
5.
Andere voordelen van netwerken
Hoewel ondernemers meestal netwerken om nieuwe klanten te vinden, heeft het nog meer te bieden. Je hebt dus niet alleen de kans nieuwe mensen te ontmoeten, maar ook om andere ondernemers en hun bedrijven te leren kennen. Op deze manier kun je gaan samenwerken aan projecten of misschien zelfs fuseren. Dit verbreed hoe dan ook je zakelijke horizon en laat zien dat je openstaat voor kansen. Netwerk jij al regelmatig?