Je hebt er misschien wel eens van gehoord, maar wat is een persona nu eigenlijk? Het is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van hun doelgroepomschrijving, maar het is veel simpeler dan het lijkt. Wat het is en hoe je er een maakt vindt je in hier!
01.
Wat is een buyer persona?
Een buyer persona is een omschrijving van een fictief persoon die valt onder je doelgroep. Net als elke echte klant heeft een persona een naam en een persoonlijkheid. Hij representeert de klant voor wie je je product maakt of aan wie je een dienst aanlevert. Je moet zorgen dat je op een manier communiceert die je doelgroep aanspreekt.
02.
Waarom maak je een persona?
Je maakt een buyer persona om te zorgen dat al jouw producten en uitingen aansluiten bij je doelgroep. Als je zorgt dat je brand personality past bij de buyer persona kan je echt op een goede manier communiceren met jouw doelgroep. Persoonlijk contact is namelijk belangrijk voor de klant en op deze manier wordt het een stuk makkelijker om interactie te zoeken. Het lijkt voor hen namelijk niet alsof ze benaderd worden door een bedrijf, maar door een mens.
Door dezelfde toon of voice te gebruiken als je doelgroep en door standpunten in te nemen die aansluiten bij die van je klanten word je meer likeable. Er is dan een kans dat de klant de volgende keer niet naar een concurrent, maar naar jou toe gaat.
In onderstaande video van Brand Master Academy wordt uitlegd welke persoonlijkheden goed werken voor persona's en hoe je hem kan koppelen aan zowel jouw brand personality als aan een archetype.
03.
Hoe maak je een persona?
Je maakt een persona aan de hand van een stappenplan. Net als elke klant heeft het een naam. Je geeft hem een persoonlijke achtergrond, zoals geboorteplaats of gezinssamenstelling, en een professionele achtergrond, zoals opleidingsniveau en werkervaring.
Bekijk ook de demografische gegevens en hoe deze jouw persona beïnvloeden. Waar wordt hij blij van? En waar niet? Breng dit ook in beeld. Om hem echt tot leven te brengen kan je ook nog een foto toevoegen en een quote of levensmotto.
In deze blog heb je gelezen wat een persona is, wat je eraan hebt en hoe je er een kan maken. Wil je meer informatie hierover? Bekijk dan de toolkit!