Home » Toolkit » Tooltips » Persona’s

Tooltip

Persona’s

Persona's zijn fictieve personen die vallen onder de doelgroep waar je bedrijf zich op focust. Zo kan je je strategie beter op hen inrichten.

Handig in de: fase..

Moeilijkheid: 1
Doelen: Ik wil beter onderzoek doen | Ik wil een geschikte aanpak vinden | Ik wil mijn bedrijf verbeteren
PERSONA’S

Situatie

Waarom zou je Persona’s toepassen?

Persona’s zijn vertegenwoordigingen van jouw doelgroep of klant. Het schrijven van een persona helpt ook bij krijgen van diepgaande kennis over jouw doelgroep. Door een personificatie van jouw doelgroep vast te leggen kan je je beter verplaatsen in de doelgroep van jouw bedrijf. Wanneer je jouw doelgroep scherp hebt kan je jouw strategieën en onderzoeken beter op hen inrichten.

Handeling

Hoe pas je Persona’s toe?

Persona’s bestaan uit verschillende onderdelen. Ten eerste heeft een persona natuurlijk een naam. Ook geef je de persona’s een persoonlijke en professionele achtergrond en je beschrijft de demografische gegevens. Beschrijf ook de “gains” van de persona’s, dus hetgeen waar hij of zij blij van wordt en de “pains”, welke staan voor hetgeen waar hij of zij niet blij van wordt. Voeg eventueel een quote toe die de persona’s omschrijft. Om de persona echt te laten leven kan je een foto toevoegen. 

De informatie die je nodig hebt voor je persona kan je vinden door middel van deskresearch en field research. Deze informatie kan je dan analyseren en als het goed is heb je dan genoeg informatie om een zo’n specifiek mogelijke persona’s te maken en delen.

Resources

Wat heb je nodig?

Een laptop of computer om deskresearch op te doen. Eventueel kan je onder bestaande klanten fieldresearch doen om je persona’s nog beter aan te laten sluiten bij je doelgroep. 

Extra's

Referentie naar extra informatie, producten of partners.

Een laptop of computer om deskresearch op te doen. Eventueel kan je onder bestaande klanten fieldresearch doen om je persona’s nog beter aan te laten sluiten bij je doelgroep. 

Sorry, No posts.