HOW-TO GUIDES
Heb je geld nodig? Kijk dan of er mogelijkheden zijn om binnen je bedrijf kosten te besparen! Wij hebben voor jou een aantal mogelijkheden op een rij gezet.
Je kan altijd advies vragen aan een betaalde adviseur. Maar op het moment dat je geld nodig hebt, is het een optie om dit (tijdelijk) stop te zetten totdat je weer voldoende vermogen hebt opgebouwd.
CHECKPOINT 1
Een nieuwe trend is om bedrijfsmiddelen te huren. Het is goedkoop, want je doet geen grote investering. In plaats daarvan betaal je maandelijks een bepaald bedrag om gebruik te kunnen maken van het middel.
CHECKPOINT 2
Heb je de volledige bedrijfsruimte die je nu hebt nodig of zou je ook kleiner kunnen gaan? Een kleinere bedrijfsruimte is over het algemeen goedkoper, dus als je nu niet de volledige ruimte benut is dit een goede optie.
CHECKPOINT 3
Tijdelijke krachten zijn goedkoper dan een vaste werknemer. Mensen ontslaan kost geld, maar als je echt in de problemen zit kan je dit ook doen met een ontslagvergunning of kan je de kantonrechter vragen de arbeidsovereenkomst te ontbinden.
CHECKPOINT 4
Eerder afgesloten leningen kunnen nu te duur zijn. Lukt het je niet meer om het af te betalen? Kijk dan of je de lening kan oversluiten.
CHECKPOINT 5
Dit kan hetzelfde zijn met je hypotheek. Een eerder afgesloten hypotheek kan door de rente te duur zijn geworden. Ook dan kan je kijken of het mogelijk is om dit te oversluiten.
CHECKPOINT 6
Heb je een bedrijfsruimte, maar wil je niet verhuizen? Misschien kan je dan een deel van de ruimte onderverhuren. Check in je huurovereenkomst of dit mogelijk is en zorg dat je de huurtermijn gelijk laat lopen met je eigen huurtermijn.
CHECKPOINT 7
Je kan natuurlijk kiezen voor betaalde software, maar waarom zou je? Open source software is voordeliger en je mag hier zelf op verder bouwen. Ook zit je hiermee niet verbonden aan een leverancier.
CHECKPOINT 8
In plaats van een vast salaris kan je een provisieregeling instellen. In plaats van een vast bedrag per maand wordt de werknemer uitbetaald per taak of geleverde prestatie.
CHECKPOINT 9
Verkoop en huur daarna direct je bedrijfsmiddelen terug. Je creëert hier financiële ruimte mee. Heb je bedrijfsmiddelen die je niet meer gebruikt? Dan kan je die natuurlijk helemaal verkopen.
CHECKPOINT 10
Afspraak is afspraak. Dit betekent dat je niet zomaar in de arbeidsvoorwaarden mag snijden, tenzij er een eenzijdig wijzigingsbeding in staat. Op het moment dat er dan echt nood aan de man is, mag je wijzigingen maken in de voorwaarden.
CHECKPOINT 11
Focus je op waar je goed in bent en laat anderen je helpen met de rest. Ze hebben namelijk wel de middelen en expertise en kunnen het waarschijnlijk goedkoper leveren dan wanneer je het zelf zou doen.
CHECKPOINT 12
Je kan risico’s verzekeren, maar je kan ook zelf een ‘potje’ maken. Dit bedrag gaat van de winst af, maar is nog geen uitgave. Overleg dit wel eerst met je accountant voordat je stappen gaat ondernemen.
CHECKPOINT 13
Op het moment dat je echt in de problemen zit en dringend geld nodig hebt, zijn dit simpele stappen die je snel kan ondernemen. Het geld dat je hieruit haalt kan je goed bewaren en gebruiken om je bedrijf overeind te houden.
HOW-TO GUIDES