Guerilla marketing is een term die je zo nu en dan voorbij ziet komen. Volgens de een is het agressieve marketing en volgens de anders iets wat uit het niets komt, net als guerrillastrijders in oorlogstijden. Maar voor velen is het vooral een vaag begrip. Dus wat is guerilla marketing nou echt? En hoe kan je dit toepassen op je eigen bedrijf?
01.
Wat is guerilla marketing?

De term guerilla marketing is afgeleid vanuit de oorlogsvoering. Bij een guerilla oorlog vecht een kleine groep strijders effectief tegen een veel groter leger. De term is ontstaan doordat op eenzelfde manier kleine bedrijven vechten tegen de marktleiders.
Met guerilla marketing probeer je om met beperkte middelen grote resultaten te halen. Het is gericht om met ludieke acties en stunts media aandacht te krijgen en viral te gaan. Wanneer guerilla marketing lukt, is het een snelle en effectieve tool.
02.
Hoe pas je guerilla marketing toe
Guerilla marketing is op verschillende manieren toe te passen, er is niet een methode die je ervoor gebruikt. Een bekende manier van guerilla marketing is viral marketing. Hierbij verspreid je je boodschappen via social media met als doel dat de ontvangers het gaan delen en doorsturen. Naast online zijn er ook manieren om offline guerilla marketing toe te passen. Oorspronkelijk werd de marketingtechniek ook offline toegepast; het is dan ook een lang bestaande techniek.
- Reverse graffiti - Een semi legale vorm van adverteren waarbij je je boodschap op plekken achterlaat door muren en bestratingen selectief schoon te maken. In plaats van dat je ergens verf op spuit maak je het dus eigenlijk schoon.
- Undercover marketing - Een vorm van sluikreclame waarbij een acteur of ander persoon het product gebruikt op een drukbezochte plek
- Flashmob - Hierbij zet je een grote groep mensen in om op een drukke plek aandacht te trekken. Mensen komen ergens bijeen en doen daar iets ongebruikelijks en vallen daarna weer uiteen. Flashmobs zag je in Nederland voor het eerst in 2003 en het werd toen echt een rage, overal doken ze op. Tegenwoordig zie je ze minder vaak. Vaak worden ze vaak gecommuniceerd via social media kanalen.
- Posters - Dit gebeurt zowel legaal als illegaal. Met de juiste posters op de juiste plek kan je de interesse wekken van een groot publiek.
Naast deze methoden zijn er nog veel andere manieren om guerilla marketing toe te passen. Er zijn ook geen vaste formats waar je je aan moet houden. In principe kan je alle kanten op zolang het iets opvallends en unieks is.
03.
Wat kost guerilla marketing?
Vergeleken met andere marketingmethoden zijn de kosten voor guerilla marketing erg laag. Dit komt met name door de vrijheid die je erbij hebt. In principe kan het gratis, zolang je zelf de mensen, middelen en connecties hebt. Voor een flashmob heb je bijvoorbeeld alleen een groep mensen nodig. Met undercover marketing heb je alleen je product en iemand die het gebruikt nodig. Je zou iemand het product kunnen geven in ruil voor het gebruiken in het openbaar, maar je kan dit ook zelf doen als bedrijf zijnde.

Wanneer je posters wil drukken of goeie reverse graffiti wil toepassen heb je waarschijnlijk wel wat budget nodig, maar ook dan zullen de kosten relatief laag zijn in tegenstelling tot grote campagnes.
04.
De voor- en nadelen

Het grote voordeel van guerilla marketing is dat je potentieel met weinig middelen veel resultaat kan behalen. In het beste geval ga je viral zonder dat je kosten hebt gemaakt. Echter is dit ook het nadeel van de techniek. Het is moeilijk te voorspellen welke resultaten je zal halen en wanneer het niet goed wordt uitgevoerd is er ook een kans dat het geen resultaat oplevert. Ondanks dat het geen geld kost kan het je wel veel tijd kosten.
Door de onvoorspelbaarheid is het geen marketing techniek waar je je volledig op moet focussen. Maar het is zeker iets om een keer uit te proberen met je bedrijf, al helemaal als je een leuk idee hebt. Je hebt geen zekerheid, maar het kan toch veel opleveren.
05.
Voorbeelden van guerilla marketing
Door de jaren heen is guerilla marketing vaak toegepast door grote bedrijven met MCDonald's als voorloper. De fastfoodketen gebruik regelmatig deze marketingtechniek om in het nieuws te komen en viral te gaan, zoals deze 28 voorbeelden. Een van de bekendste voorbeelden is de Coca Cola James Bond-experience genaamd: “Unlock the 007 in you, you have 70 seconds”. Na aankoop van een blikje cola uit de automaat op station Antwerpen kreeg de koper de kans om gratis filmtickets te winnen. De challenge was om binnen 70 seconden een parcour af te gaan.