Offline marketing is nog altijd één van de belangrijkste marketing methodes voor (startende) ondernemers. Met trends als online en digitalisering denk je tegenwoordig vaak eerder aan online kanalen, zoals je website social media en e-mailmarketing. Deze kanalen zijn ook zeer krachtig, maar onderschat vooral niet wat offline marketing voor jouw bedrijf kan betekenen. In deze blog neem ik je mee langs verschillende offline marketing kanalen die jouw marketingstrategie kunnen versterken.
01.
Wat is offline marketing?
Offline marketing betekent het inzetten van marketingkanalen waarbij je geen internet nodig hebt. Dit zijn vaak fysieke producten waarop jouw bedrijfsgegevens, huisstijl, boodschap en eventuele acties getoond worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan visitekaartjes, flyers, posters, brochures en banners. Ik zal deze verschillende marketingkanalen zometeen één voor één aan je uitleggen, maar eerst is het belangrijk dat je begrijpt waarvoor je offline marketing het beste kan inzetten.
02.
Het doel van offline marketing
Offline marketing heeft als doel het trekken van de aandacht van jouw doelgroep. Wanneer jouw offline marketing product de aandacht weet te trekken, kan je er met een sterke boodschap voor zorgen dat zij klant bij je worden. De eerste stap is in ieder geval gezet. Hun ogen zijn op jou gericht! Nu is het nog belangrijk dat je jouw offline marketing product voor jou laat werken, door potentiële klanten te overtuigen van jouw bedrijf. Ieder kanaal heeft een ander doel. Ik heb de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.
Visitekaartjes maken
Visitekaartjes worden al bijzonder lang gebruikt. Dit is daarom ook één van de oudste vormen van offline marketing. Het is niet gek dat visitekaartjes nog altijd populair zijn. Het is niet per sé de meest moderne manier van contacten leggen, maar het is zeker wel een persoonlijke manier om te verbinden met jouw doelgroep. Op jouw visitekaartje staat vaak jouw logo, bedrijfsgegevens en contactgegevens.
Posters maken
Een andere manier om jouw boodschap over te brengen op jouw doelgroep is het verspreiden van posters. Het is hierbij wel erg belangrijk dat je nagaat waar jouw doelgroep zich bevindt. Het heeft namelijk geen zin om je posters te verspreiden op een willekeurige locatie. Alleen wanneer je jouw doelgroep goed weet te bereiken kan het zinvol zijn om je boodschap via posters naar ze te verspreiden.
Brochure maken
Als een flyer nog steeds te beperkte ruimte biedt om jouw boodschap over te brengen, dan kan je ervoor kiezen om een brochure te (laten) maken. Dit is namelijk een boekje van een x aantal pagina's, waarin jij jouw doelgroep kan vertellen over bijvoorbeeld een actie. Neem als voorbeeld een winkel die met de kerst een aantal kerstpakketten wil verkopen. Hoogstwaarschijnlijk gaan niet al die kerstpakketten op een enkele flyer passen.
Banners maken
Tot nu toe hebben bijna alle offline marketing kanalen het doel om informatie te delen met jouw doelgroep. Soms is deze informatie heel erg beknopt, bijvoorbeeld één krachtige zin die hoort bij jouw marketingcampagne. In dat geval is het misschien verstandiger om een banner te ontwerpen. Dit is een groot spandoek dat écht de aandacht van voorbijgangers trekt. Ook hierbij is het wel erg belangrijk dat je je banner op een locatie hangt waar te vinden is.
Flyers maken
Flyers worden misschien nog wel het meest gebruikt van allemaal. Het is een erg fijn product; niet te groot, niet te klein, gewoon een handvol beknopte, maar duidelijke informatie. Deze kan je verspreiden onder jouw doelgroep door ze uit te delen, rond te brengen, of te laten bezorgen. Het voordeel van flyer is dat je er meer informatie op kwijt kunt en daardoor jouw flyer concreter en specifieker in kan richten.
Folders maken
Is een brochure nou weer te groot, maar een flyer te klein; dan kan je er ook voor kiezen om een folder te (laten) maken. Dit is een soort uitgebreide flyer met één of meerdere vouw(en) erin. Een folder kent daardoor bijvoorbeeld naast een voor- en achterkant ook nog een binnenkant. Hierdoor kan je jouw boodschap ook verdelen over meerdere pagina's of meer dan één onderdeel kwijt.
Stickers
Tenslotte wil ik even stilstaan bij stickers. Tegenwoordig zie je niet gek veel ondernemers die ervoor kiezen om stickers in te zetten bij hun offline marketing strategie. Toch kan dit een heel krachtig middel zijn om de aandacht van jouw doelgroep te trekken. Bijvoorbeeld door het inzetten van een guerrilla marketing campagne. Dit is een campagne die als doel heeft grootschalig de aandacht te trekken van jouw doelgroep. Stickers kan je makkelijk en grootschalig verspreiden en opplakken.
03.
Promotiemateriaal ontwerpen
Je kan er voor kiezen om jouw promotiemateriaal zelf te ontwerpen. Let dan goed op een aantal punten: het uitstralen van jouw huisstijl voor de herkenbaarheid, het overbrengen van de juiste boodschap, het targetten van de juiste doelgroep en het kiezen van de juiste call-to-action. Jouw offline marketing product kan namelijk nog zo mooi in elkaar zitten, maar als degene die hem ontvangt niet weet waar hij of zij jou kan bereiken of de juiste actie kan verrichten, dan is promotiemateriaal waardeloos.
04.
Offline marketing uitbesteden
Je kan er ook voor kiezen om jouw promotiemateriaal te laten ontwerpen door een designer. Offline marketing uitbesteden kan namelijk veel voordelen voor jouw bedrijf opleveren. Professionele partijen hebben ervaring met het samenstellen van promotiemateriaal en kunnen jou daarom assisteren bij het uitkiezen van de meest geschikte eerdergenoemde onderdelen. In de blog over het laten maken van een huisstijl leg ik je de verschillende partijen en hun voor- en nadelen uit.
05.
Online marketing strategie
Hoe belangrijk offline marketing ook is, is het belangrijk dat je niet de kracht van online marketing uit het oog verliest. Waar offline marketing de aandacht van jouw doelgroep in het dagelijks leven weet te trekken, speelt het internet ook een heel belangrijke rol in het leven van iedereen. Daarom is het ook belangrijk dat je daar zichtbaar bent, bijvoorbeeld in de zoekmachines aan de hand van SEO, op social media of in de inbox van hun e-mail.
Het meest ideale scenario is wanneer online en offline marketing elkaar aanvullen. Je kan bijvoorbeeld een QR-code plaatsen op jouw folder die mensen doorverwijst naar een landingspagina op jouw website die volledig is ingericht op de actie die je op dat moment hebt lopen. Of wanneer je flyers verspreidt met het nieuws dat je een bepaalde dienst aanbiedt op het internet. Zo weet je jouw doelgroep op alle fronten in hun leven te overtuigen.
Heb je hulp nodig bij het samenstellen van een on- en/of offline marketingstrategie en kan je bijvoorbeeld wat hulp gebruiken bij het laten maken van promotiemateriaal? Kijk dan eens op de website van Maintain Design of plan een digitaal kennismakingsgesprek met mij in!