Concurrentie in kaart brengen, hoe uniek is mijn idee?

door | 4-11-2021 | Business

Door je concurrentie in kaart te brengen weet je tegen wie je onderneemt. Dit kan je heel erg helpen als je gaat beginnen met je bedrijf. Wat maakt jou een betere optie voor consumenten? En is er iets wat je nog kan leren van de concurrent? Je leest in deze blog hoe je de concurrentie in kaart kan brengen!

01.

Waarom je concurrentie in kaart brengen?

Je concurrenten analyseren heeft veel voordelen. Zo leer je niet alleen jezelf en je eigen bedrijf kennen, maar je leert ook over de markt en dus je concurrenten. Dit kan je helpen je concurrenten voor te blijven en snel in te springen op ontwikkelingen en trends in de markt.

Het maken van een concurrentieanalyse geeft je een duidelijk overzicht van hoe je bedrijf er nu voorstaat en welke positie het inneemt. Deze positie kan je aan de hand van de analyse makkelijk sterker maken. Ook scheelt het in de toekomst veel tijd als je nu vast je concurrenten in kaart hebt gebracht.

Concurrentie in kaart brengen
02.

Hoe breng je je concurrentie in beeld?

De meest effectieve manier om je concurrentie in kaart te brengen is door middel van een concurrentieanalyse. Je krijgt dan inzicht in wie je concurrenten zijn, wat hun sterke en zwakke punten zijn en welke kansen er voor jou liggen. Je maakt een concurrentieanalyse aan de hand van Porter’s Five Forces Model. Vergeet ook niet je points of parity (POP) en points of difference (POD) in kaart te brengen!

Concurrentie in kaart brengen

Nadat je de concurrentieanalyse hebt gemaakt weet je precies wie je concurrenten zijn. Je kan dan een SWOT-analyse maken. Dan kijk je voor jezelf en voor je concurrenten wat je strengths, weaknesses, opportunities en threats zijn. Nadat je deze krachten, zwakten, kansen en bedreigingen in kaart hebt gebracht, kan ze tegen elkaar opwegen in een concurrentiematrix

Nu weet je hoe je je concurrentie in beeld kan brengen met verschillende analyses. Gebruik dit in je voordeel en voor je het weet loop je voor op je concurrenten! Wil je meer weten over concurrenten en andere tools of analyses? Check dan onze Knowledge Base en Toolkit!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

In de wereld van ondernemen draait alles om kansen en groei. Het oprichten van een dochteronderneming kan een slimme zet zijn om je bedrijf uit te breiden en nieuwe markten te verkennen. Maar zoals bij elke strategische beslissing zijn er zowel voordelen als nadelen...

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Het hebben van een e-commerce bedrijf is iets wat steeds populairder wordt. Dit mag ook geen verrassing heten, want men kan veel winst behalen met dit soort bedrijven wanneer je weet wat je aan het doen bent. Sta je op het punt om met een e-commerce bedrijf te...

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

In de wereld van beveiliging draait alles om het handhaven van orde, veiligheid en vertrouwen. Beveiligingspersoneel is vaak het eerste gezicht dat mensen zien wanneer ze een locatie betreden, of het nu een luchthaven, winkelcentrum, bedrijfsgebouw of evenement is. In...