Door je concurrentie in kaart te brengen weet je tegen wie je onderneemt. Dit kan je heel erg helpen als je gaat beginnen met je bedrijf. Wat maakt jou een betere optie voor consumenten? En is er iets wat je nog kan leren van de concurrent? Je leest in deze blog hoe je de concurrentie in kaart kan brengen!
01.
Waarom je concurrentie in kaart brengen?
Je concurrenten analyseren heeft veel voordelen. Zo leer je niet alleen jezelf en je eigen bedrijf kennen, maar je leert ook over de markt en dus je concurrenten. Dit kan je helpen je concurrenten voor te blijven en snel in te springen op ontwikkelingen en trends in de markt.
Het maken van een concurrentieanalyse geeft je een duidelijk overzicht van hoe je bedrijf er nu voorstaat en welke positie het inneemt. Deze positie kan je aan de hand van de analyse makkelijk sterker maken. Ook scheelt het in de toekomst veel tijd als je nu vast je concurrenten in kaart hebt gebracht.

02.
Hoe breng je je concurrentie in beeld?
De meest effectieve manier om je concurrentie in kaart te brengen is door middel van een concurrentieanalyse. Je krijgt dan inzicht in wie je concurrenten zijn, wat hun sterke en zwakke punten zijn en welke kansen er voor jou liggen. Je maakt een concurrentieanalyse aan de hand van Porter’s Five Forces Model. Vergeet ook niet je points of parity (POP) en points of difference (POD) in kaart te brengen!

Nadat je de concurrentieanalyse hebt gemaakt weet je precies wie je concurrenten zijn. Je kan dan een SWOT-analyse maken. Dan kijk je voor jezelf en voor je concurrenten wat je strengths, weaknesses, opportunities en threats zijn. Nadat je deze krachten, zwakten, kansen en bedreigingen in kaart hebt gebracht, kan ze tegen elkaar opwegen in een concurrentiematrix.
Nu weet je hoe je je concurrentie in beeld kan brengen met verschillende analyses. Gebruik dit in je voordeel en voor je het weet loop je voor op je concurrenten! Wil je meer weten over concurrenten en andere tools of analyses? Check dan onze Knowledge Base en Toolkit!