Home » Toolkit » Tooltips » Concurrentieanalyse

Tooltip

Concurrentieanalyse

Wie zijn je concurrenten? Door deze in kaart te brengen kan je zien wat je hetzelfde doet en bedenken hoe je je kan onderscheiden van hen.

Handig in de: fase..

Moeilijkheid: 2
Doelen: Ik wil beter onderzoek doen | Ik wil een geschikte aanpak vinden | Ik wil een product ontwikkelen
CONCURRENTIEANALYSE

Situatie

Waarom zou je Concurrentieanalyse toepassen?

Door je een concurrentieanalyse te maken, krijg je inzicht in wie je concurrenten zijn, wat hun sterke en zwakke punten zijn en hoe je je van hen van onderscheiden. Door je concurrenten en hun sterke en zwakke punten in kaart te brengen weet jij waar er voor jouw bedrijf kansen liggen. Hier kan je op inspelen door je te differentiëren van de concurrent, waardoor klanten voor jou zullen kiezen of overstappen op jouw aanbod. 

Handeling

Hoe pas je Concurrentieanalyse toe?

Je kan je concurrenten in kaart brengen door een concurrentieanalyse te maken. Daarbij kijk je eerst naar wie je concurrenten zijn. Dit kan je doen aan de hand van het vijfkrachtenmodel. Zo breng je ook concurrenten in kaart die je anders het hoofd zou hebben gezien. Kijk naar wat alle concurrenten aanbieden voor welke prijs. Ook kijk je naar hun strategie, doelstellingen en kanalen. Als je deze informatie hebt verzameld, kan je points of parity (POPs) en points of difference (POPs) invullen. Wat doen jullie hetzelfde en waarin onderscheid je je van de concurrenten? Aan de hand van dit overzicht, kan je bepalen hoe jij je verder kan verbeteren en de concurrentie een stap voor kan zijn. 

Resources

Wat heb je nodig?

Het is bij concurrentieonderzoek nodig om desk en fieldresearch te doen naar jouw concurrenten.

Extra's

Referentie naar extra informatie, producten of partners.

Het is bij concurrentieonderzoek nodig om desk en fieldresearch te doen naar jouw concurrenten.

Sorry, No posts.