Emailmarketing is nog altijd één van de meest populaire marketingmethodes. De grootste reden waarom emailmarketing nog altijd zoveel wordt ingezet om een product of dienst te promoten is dat het vaak relatief warme leads (geïntegreerden) oplevert. Dat is iets waar iedere marketeer zich dagelijks mee bezig houdt. Doorgaans zijn deze leads een stuk warmer dan wanneer je jouw doelgroep bereikt via andere marketingkanalen. In deze blog vertel ik je hoe je kan starten met emailmarketing!
01.
Waarom emailmarketing inzetten?
Emailmarketing is doorgaans een goed werkende marketingmethode. De ontvanger staat hier namelijk positiever tegenover dan bij andere marketingkanalen. Gemiddeld leest meer dan de helft van alle ontvangers deze emails. Bijna de helft van alle ontvangers staat positief tegenover het ontvangen van emails. Ongeveer 16% heeft de intentie om ook daadwerkelijk wat met jouw email te gaan doen. Dat is een bovengemiddelde score!
02.
Emailmarketing in vergelijking met andere marketingkanalen
Bovenstaande cijfers klinken allemaal erg leuk natuurlijk, maar is dit bij andere marketingkanalen dan niet het geval? Je kan er vanuit gaan dat gemiddeld een paar procent (gemiddeld 0,5% - 3%) van jouw ontvangers daadwerkelijk converteert in een gemiddelde marketingactie. Denk bijvoorbeeld aan een online advertentie die je toespitst op jouw doelgroep, of een bellijst van ondernemers bij jou in de buurt. Zo zie je maar dat de ontvangers van emailmarketing doorgaans erg bereid zijn om jouw verhaal aan te horen. Maar waarom zouden ze jouw email openen? Je moet natuurlijk wel hun aandacht trekken met jouw email.
03.
Emailmarketing inzetten voor jouw bedrijf
Eerst is het belangrijk om voor jezelf te bepalen of jij emailmarketing inzet om nieuwe klanten te vinden of om jouw huidige klanten te onderhouden. De insteek en strategie achter jouw emailcampagne kunnen hierdoor sterk verschillen van elkaar. Ga dus niet zomaar mailtje sturen, maar bekijk eerst wat het doel is van jouw emailmarketingcampagne.
Emails om klanten te vinden
Emailadressen van potentiële klanten vinden doe je door ervoor te zorgen dat zij hun e-mailadres bij jou achter zullen laten. Dat doen ze echter niet zomaar natuurlijk! Je zal ze moeten overhalen dat jij hen waarde gaat bieden in de toekomst, waardoor zij geneigd zijn om hun emailadres aan jou toe te vertrouwen. Zij zullen van jou verwachten dat je hier goed mee omgaat.
Emails om klanten te behouden
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je inmiddels een groot genoeg klantenbestand hebt verzameld. Gefeliciteerd! Dat is een ontzettend goed teken. Maar nu is het ook belangrijk dat jij jouw klant goed weten te onderhouden. Je wil natuurlijk niet dat ze voor langere tijd niks van jou horen en vanzelf weg lopen, waardoor je weer op zoek moet gaan naar nieuwe klanten.
04.
Emailadressen verkrijgen
Nu je het doel van jouw emailmarketing campagne hebt bepaald wordt het tijd om een plan te maken voor hoe jij hen ervan gaat overtuigen dat zij hun emailadres bij jou achter moeten laten. Dit doe je door ze waarde te bieden! Bedenk hoe jij jouw doelgroep waarde kan bieden, het liefst op een gratis manier. Jij hebt kennis, vaardigheden, connecties, producten, diensten, etc. die je aan hen kan overhandigen in de ruil voor hun emailadres.
In eerste instantie zal jij hen dus moeten voorzien van waarde, voordat je dat van ze terug kan verwachten. Andersom kan ook, maar je kan er dan vanuit gaan dat het een stuk lastiger gaat zijn om dezelfde groep mensen te overtuigen om hun emailadres bij jou achter te laten. In de regel raad ik iedereen sterk aan om eerst waarde te geven, het liefst meerdere keren, voordat je überhaupt begint over het terug verwachten van waarde van hen. In de ideale situatie heb je ze overtuigd met jouw waarde, waardoor zij zelf nieuwsgierig raken naar wat zij voor jou kunnen betekenen. Bijvoorbeeld door het afnemen van een product of dienst, waardoor jij weer meer omzet genereert met jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat het stukje waarde dat je biedt de ontvangers van jouw emails echt verder helpt.
05.
Email funnel bouwen
Uiteraard hoef je echt niet al die waarde gelijk in de eerste e-mail met hen te delen. Je kan er gemakkelijk voor kiezen om deze waarde te verspreiden door een funnel. Een funnel is een soort reis die jouw doelgroep doormaakt, waarin ze telkens in aanraking te komen met jouw aanbod. Denk bijvoorbeeld aan een gratis E-book wat jij weggeeft met daarin tips over een bepaald onderwerp als startpunt. In dit E-book kan jij hen overtuigen van jouw kennis en expertise, waardoor zij nieuwsgierig worden naar wat je voor ze kan betekenen.
Vervolgens kan je ze bijvoorbeeld per twee weken of maandelijks een nieuwsbrief versturen waarin je nog meer met ze deelt. Denk bijvoorbeeld aan een blogartikel die je deelt in jouw email, of de promotie van een bepaalde actie in de vorm van een kortingscode. Door dit meerdere keren te herhalen blijf je jouw doelgroep voorzien van waarde, waardoor zij steeds meer met jou in zee willen gaan. Of dit nou bij mensen gebeurt die klant van je woorden of bestaande klanten die door jouw emailcampagne een vervolgaankoop bij je doen.
06.
Emailmarketing programma’s
Waarschijnlijk ben je na het lezen van deze blog overtuigd geraakt van het inzetten van emailmarketing voor jouw bedrijf. Maar hoe kan je dit het beste aanpakken? Het is redelijk simpel! Je kiest een programma dat het mogelijk maakt om een funnel op te bouwen voor jouw emailcampagne en vervolgens stel je de emailtemplates samen en plaats je deze in een bepaalde volgorde, zodat er een echte funnel ontstaat. Vervolgens vul je de emailtemplates met teksten foto's en andere soorten content en kan je aan de slag gaan met het verzamelen van emailadressen waar je deze emails naartoe kan sturen.
Veel mensen zijn bekend met MailChimp, echter zou ik je sterk willen adviseren om hier MailerLite voor in te zetten. Dit is een alternatief programma wat in mijn ogen een stuk gebruiksvriendelijker en overzichtelijker werkt. Daarnaast is MailerLite gratis te gebruiken totdat je 1.000 e-mailadressen hebt verzameld en kan je er tot 12.000 mails per maand gratis mee versturen. Dus ook wanneer jij totaal geen verstand hebt van emailmarketing is MailerLite een fijn programma dat je goed in staat stelt om aan de slag te gaan met jouw emailmarketing. Mocht je hier toch hulp bij nodig hebben, dan help ik je graag mee verder!
07.
Emailadressen verzamelen regels
Hou er wel rekening mee dat men voor iedere losse uiting specifieke toestemming moet geven om hun emailadres daarvoor in te zetten. Je kan niet eenmalig hun emailadres voor onderdeel A vragen en ze vervolgens de opvolgende jaren voor allerlei verschillende promoties en updates blijven mailen. Wanneer jij jouw email funnel uitbreidt met een nieuw onderdeel zal je wederom toestemming aan diegene moeten vragen of jij deze waarde met hem of haar mag delen. Succes!
Heb je vragen over het starten met emailmarketing? Of heb je hier hulp bij nodig? Dan help ik je daar maar al te graag mee! Je kan er nu voor kiezen om een gratis en vrijblijvend gesprek met mij in te plannen waarin ik jou op weg help, Plan nu een digitaal gesprek met mij in via de link in mijn profiel hieronder!