Social media advertising, of anders gezegd social media targeting, worden steeds belangrijker in onze huidige samenleving, vooral met de ontwikkeling van het internet. Het valt bijna niet te missen om op social media te adverteren voordat je uit het bootje valt. In deze blog gaan we in op dit fenomeen en hoe je dit effectief kunt gebruiken.
01.
Wat is social media advertising en waarom?
Social media advertising is het simpelweg adverteren op social media platformen zoals Facebook of Instagram. Door het adverteren via deze platformen verkrijg jij data die jij weer kunt verwerken in toekomstige campagnes.
Ook helpt het je om gericht te adverteren (direct marketing). Je kunt een hoop bereiken als je weet op welke manier en hoe je met welke content de social media advertising effectief kan inrichten.
Social media advertising helpt je met het precies en juist targeten naar jouw doelgroep (bijvoorbeeld rond demografie, geografie en interesses), je genereert er (website)bezoekers, leads en conversies mee waardoor je je bereik vergroot en je kunt social media advertising inzetten in elke fase.
Je raakt meer betrokken met jouw doelgroep en je verkrijgt direct inzichten of data. Dit doe je allemaal door het beste uit jouw budget te halen. Op deze manier kan je je strategie continu verbeteren.
02.
Manieren van social media advertising
Facebook adverteren houdt rekening met onder andere de SEO en SEA. Er kunnen branding-, traffic-, en conversiedoelen worden behaald. Ook wordt alles volledig voor jou gemeten.
Om jouw doelgroep te inspireren, traffic te genereren of conversie te verkrijgen kun je Instagram inzetten. Ook heb je Instagram Shopping om jouw producten aan te bieden.
Als je meer zichtbaarheid wil krijgen, op verschillende manieren content wil adverteren (promoted tweets, promoted accounts of promoted trends) en om traffic te genereren kun je Twitter gebruiken.
LinkedIn kun je inzetten als je je richt op professionals op bepaalde vakgebieden. Het is dus ideaal voor de business-to-business. Je target op een functioneel en professioneel niveau.
Snapchat
De communicatie op deze platform verloopt alleen via beelden. Het is een interessant platform als je verschillende advertentiemogelijkheden wil krijgen voor jouw advertentiemix. Adverteren via deze Snapchat is vooral gericht op de wat jongere doelgroepen.
TikTok
TikTok is ook een kanaal dat op de relatief jonge doelgroepen is gericht. Daarnaast adverteer je met videoadvertenties en je kunt weer gericht targeten met jouw advertenties.
YouTube
YouTube advertenties helpen je om potentiële klanten te bereiken die videoadvertenties bekijken. Je kunt met dit kanaal video’s afstemmen op interesses.
Gebruikers zoeken vaak visuele inspiratie via Pinterest. Jij kunt inspelen op de visual search met Pinterest. Je kunt gebruikers bereiken die een specifieke doel hebben.
Ik raad je aan om deze blog te lezen als je de basisregels en belangrijkste punten van social media advertising wil weten.
De betaalde netwerken zijn het meest geschikt om iets te kunnen bereiken met jouw social media advertising. Daarom raden wij je ook aan om via deze manier te adverteren.
Zorg voor een duidelijke boodschap bij de juiste doelgroep, zodat je je kunt onderscheiden van de rest. De valkuil in social media advertising is dat er namelijk al duizenden andere bedrijven bestaan die via deze platformen adverteren.
Volg deze stappen om op de juiste manier te adverteren:
- Onderzoek welk(e) platform(en) jouw doelgroep het meest gebruikt en waarop zij vindbaar zijn.
- Bepaal jouw doelstellingen en KPI’s om het resultaat te kunnen meten.
- Kies de vorm waarin je wil adverteren en jouw boodschap in wil communiceren.
- Lanceer de advertentiecampagnes en deel die met mensen die voor jouw organisatie van belang zijn.
- Voer eventuele A/B tests uit om na te gaan welke manier het beste werkt. Hou ook rekening met de data die je verkrijgt gedurende en na de advertentiecampagnes. Deze kunnen ook waardevol zijn om keuzes mee te maken.
03.
The power of a sales funnel
Een sales funnel bestaat uit drie fases met elk een ander doel. Het gaat om de volgende drie fases:
Top of the funnel (bewustzijn)
De top of funnel wordt gebruikt als jouw merk nog niet bekend is, je meer verkeer wilt genereren of als je op zoek bent naar meer naamsbekendheid. In deze fase moet je je doelgroep kunnen informeren en jouw Unique Selling Point met de buitenwereld kunnen delen. Vaak is de call-to-action een plek voor meer informatie.
Middle of the funnel (overweging)
De middle of the funnel is nadat je de top of the funnel hebt gepasseerd: mensen herkennen jouw merk. Het is nu alleen nog een kwestie van overwegen of eventuele overtuiging. Je wil dat mensen geïnteresseerd zijn in het aanschaffen van jouw product.
Je kunt je product door middel van een carrousel advertentie showcasen. Je kunt in deze advertentie meerdere producten laten zien. Ook heb je een canvas advertentie dat goed van pas kan komen. Dit is gelijk aan een carrousel advertentie, alleen ben je nu meer bezig met het aantrekkelijk presenteren van de afbeedingen (ook eventuele tekst of linkjes). Het is daarnaast een uitklapbare advertentie terwijl de carrousel alleen met swipen te zien is.
Bottom of the funnel (actie of conversie)
Als je de eerste twee fases voorbij bent gegaan, zit je in de bottom of the funnel fase. Hierin ben je bezig met het genereren van actie (conversie). Je wil een directe call-to-action om bezoekers te overtuigen. In deze fase kun je jouw producten aanprijzen of kortingen/acties aanbieden. Uiteraard hoeft het geen aankoop te zijn: je abonneren op een kanaal, ergens aan deelnemen of inschrijven voor een nieuwsbrief kan ook gelden als een actie.
Targeting in social media advertising
Je moet je doelgroepen specifiek en effectief targeten op social media, maar hoe doe je dat? De social media platformen helpen je al om specifiek te targeten. Het is wel van belang om van tevoren al research te doen naar welke doelgroepen jij interessant vindt om met je social media advertising op te richten.
Op de kanalen kun je targeten op interesse, geslacht, locatie, opleiding, relatiestatus, gedrag en connecties van de doelgroep. Door de juiste en passende doelgroep te kiezen, maak je je campagnes effectiever. Ook kun je eventueel retargeten om de klantloyaliteit en actie te verhogen. Overweeg deze stap!
Voor de laatste fase van de sales funnel is een duidelijke call-to-action nodig. Vaak wordt dit gedaan door direct ergens naartoe te linken. De call-to-action moet kort, duidelijk en opvallend zijn. Bekijk hier tips voor de call-to-action.
04.
Return on invest (ROI)
De social media advertising neem uiteraard veel tijd, energie en geld in beslag. Je wil dus wel kunnen inspelen op de return of investment (ROI), dus iets terugverdienen. Hiervoor geef ik je de volgende tips:
- Je kan hetgeen dat je niet meet ook niet verbeteren. Zorg dus dat alles meetbaar is.
- Ga na met wie je je content deelt
- Ga na of je de juiste tools gebruikt voor de juiste doelgroep
- Zorg dat jouw content wordt laten zien bij de juiste target doelgroep.
Lees onze blog over contentbusiness om hier beter op in te kunnen spelen. - Post consistent en regelmatig content
- De social media moet waarde geven aan jouw klanten
- Test regelmatig en ga na wat wel/niet werkt door middel van de data die je verkrijgt
- Gebruik de data die je krijgt vanuit de social media platformen
Voldoe je aan de bovenstaande punten? Dat is een mooi begin! Onthoud wel dat je er nog niet bent, want er is altijd ruimte voor verbetering en ontwikkeling met de social media advertising.
Onderstaand filmpje is de perfecte guide voor social media advertising beginners!
Next week in topic: Business
Influencers zijn helemaal hot en happening om jouw boodschap op een overtuigende manier op jouw doelgroep over te laten komen. Ben jij net als ons geīnteresseerd in dit onderwerp? Hou dan de blog van volgende week in de gaten.
Stay tuned!