Influencer marketing is iets dat nog niet zo heel lang bestaat, maar het is zo’n populaire en succesvolle methode dat je de term vast wel eens voorbij hebt horen komen. Het is een manier om door middel van autoritaire personalities jouw doelgroep aan te trekken. Als je wil weten wat influencer marketing precies is, hoe dit gedaan wordt en wat de voor- en nadelen zijn, hou je vast!
01.
Wat is een influencer en waarom?
Influencer marketing is een methode waarmee een boodschap wordt overgebracht door middel van een persoon waar mensen naar opkijken (een idool, leider, een professional uit een bepaald vak, bekende Nederlander, etc). Je kunt influencer marketing vergelijken met mond-tot-mond reclame. Het enige verschil is dat het nu via online kanalen wordt gecommuniceerd.
De naam zegt het misschien al, maar een influencer probeert naast te inspireren en te communiceren, de volgers ook op een positieve manier te beïnvloeden. Influencers zijn vaak gespecialiseerd op een bepaald gebied zoals reizen, voedsel, interieur, mode, auto’s, kunst, dieren of sporten.
Zo zijn er nog honderden interessegebieden waarop iemand kan influencen. Zij willen voornamelijk invloed uitoefenen op consumenten met een product/dienst.
Influencer marketing is een effectieve manier om meer naamsbekendheid, een groter bereik of een hogere conversie te genereren. Ook kom je nu in aanmerking met jouw doelgroepen en laat je de influencer hun aantrekken tot jouw merk.
Om meer te weten over de strategieën en voorbeelden van influencer marketing, kijk dit filmpje!
02.
Social media influencers
Influencers zijn veel actief op social media. Ze hebben voornamelijk veel volgers die naar hun opkijken, hun willen opvolgen of hun zien als een inspiratiebron voor zichzelf.
Om een keuze te maken tussen de platforms moet je onderzoeken op welke kanaal jouw doelgroep het meeste zit en actief op is. Hierdoor weet je zeker dat je specifiek op je doelgroep target.
De social media influencers kun je op verschillende manieren inzetten. Denk maar aan gesponsorde content (product laten testen en reviewen), unboxings, naamsvermelding, kortingscodes, prijsvragen en weggeefacties.
Op de volgende kanalen kun je gebruik maken van social media influencers:
- Snapchat
- TikTok
- YouTube
Check ook onze blog over social media advertising als je meer wil weten over het adverteren via social media.
Instagram influencer
De Instagram influencers doen dit het beste: in 2019 is het aantal influencers het hardst op dit platform gestegen met maar liefst 26%. Het is bij deze platform aan te raden om een influencer met minimaal 10.000 volgers te kiezen. Naast de Instagram influencers, wordt dit ook goed gedaan op Pinterest, LinkedIn en YouTube.
03.
Soorten influencers, welke zijn er?
Naast de verschillende interessegebieden en kanalen waarop de influencers zich kunnen bevinden, zijn er ook verschillende influencersoorten gebaseerd op aantal volgers?:
Mega influencers
Dit zijn de grote sterren op social media. Het zijn echte beroemdheden met miljoenen volgers. Voorbeelden zijn Kylie Jenner of Monica Geuze. Deze mensen kun je inzetten voor het vergroten van jouw naamsbekendheid.
Macro influencers
Macro influencers hebben honderdduizend tot miljoenen volgers. Hiermee kun je ook naamsbekendheid genereren. Daarnaast zijn deze mensen actief bezig met de posts die zij naar voren brengen.
Meso influencers
Als je voor een goedkoper variant wil gaan, maar nog steeds iets wil bereiken dan zijn meso influencers perfect voor jou. Het gaat hierbij om vijftigduizend tot honderdduizend volgers. Ook tonen meso influencers meer energie, commitment en bijdrage tijdens het influencen van jouw merk.
Micro influencers
Dit zijn influencers die gespecialiseerd zijn binnen een bepaalde niche. De engagement ligt hier hoog en deze influencers zijn precies op de hoogte van alles. Hierbij gaat het om vijfduizend tot vijftigduizend volgers.
Nano influencers
Als laatst zijn de nano influencers, dit zijn mensen met volgers onder de vijfduizend. Ze hebben vaak kennis over een bepaald onderwerp en zijn daar gespecialiseerd in. Hun betrouwbare volgers zijn dus ook alleen gericht op een erg klein deel van de markt.
04.
Vlogs maken binnen influencer marketing
Vlogs is een hele bekende methode binnen de influencer marketing. Inmiddels bestaan er duizenden vloggers die dagelijks een filmpje maken over hun leven. In vlogs wordt er vaak verteld over een product, dienst of merk. Hoe worden ze gemaakt? Het volgende stappenplan geeft dit goed weer:
- Zorg voor goede apparatuur
- Maak een overzicht van jouw dagelijkse gebeurtenissen, gebruik unieke hoogtepunten en producten/diensten/merken waarover je gaat influencen
- Kies een onderscheidende manier waarop je dit wil overbrengen
- Denk na over je achtergrond, de posities, het licht en hoe je in beeld wordt gebracht
- Zorg voor een variërend aanbod
- Wees jezelf
- Edit jouw filmpje als een pro
- Publiceer jouw vlog
Check dit artikel als je meer wil weten over het maken van vlogs.
05.
Voor- en nadelen van influencer marketing
Het geeft je naamsbekendheid
De influencers hebben een bepaald bereik dat vaak relatief groot is. Ook zit er een bepaald vertrouwen tussen de influencer en de volgers waardoor alles wat de influencer communiceert als geloofwaardig overkomt. Er is een sterke band tussen de partijen.
Door jouw product te promoten, vergroot je de kans op bekendheid, overtuiging van de boodschap die je naar de doelgroep overbrengt en de conversie (actie) wordt hoger.
Het geeft je toegang tot niches
Je bereikt een specifieke doelgroep. Er zijn verschillende influencers die zich op verschillende niches kunnen richten met verschillende interessegebieden.
Doordat zij zich op een specifieke interesse focussen, weet je ook zeker waar de doelgroep geïnteresseerd in is. Hierdoor kun je doelgericht werken.
De verkeerde influencer is ook een verkeerde imago
Je invloed kan verdwijnen als de influencer een misstap maakt. Deze mensen hebben een voorbeeldfunctie, maar als die niet wordt nageleefd, kan dat nogal wat ophef in de media veroorzaken. Merken die de influencer steunde komen dan ook onder het vuur te staan en het tast je bedrijfsimago aan. Je wordt gedwongen om de overeenkomst met de influencer dan stop te zetten.
Zijn de resultaten meetbaar?
Het kan lastig zijn om na te gaan of de ondernomen acties van de influencer ook daadwerkelijk heeft geholpen. Het is moeilijk meetbaar. Als je omzet is gegroeid, kan dit namelijk door zowel de influencer zijn als jouw huidige marketingcampagne. Het is lastig om een waarde toe te kennen aan de verschillende mogelijke resultaten die jouw influencer behaald, denk maar aan de likes, volgers, shares, aankopen, etc.
Next week in topic: Business
De influencer marketing is een redelijk recent, maar groeiend en populaire strategie. Een wat oudere, traditionele en ook populaire strategie is direct marketing. Volgende week gaan we het daarover hebben dus hou de business blogs in de gaten!
Stay tuned!