Growth Hacken: Waar de h*ck is het goed voor?

door | 16-07-2020 | Marketing, Marketing in 2021

Jij wilt stappen maken met je bedrijf, maar hoe doe je dat? Dat hangt er natuurlijk vanaf waarin je stappen wilt zetten. Als je doel is om het bedrijf te laten groeien zijn er natuurlijk verschillende manieren om dit te doen. Een van die manieren is door te growth hacken.

01.

What the h*ck is growth hacken?

Growth hacken klinkt wellicht wat gek en onbekend, maar het is een moderne vorm van marketing die steeds vaker wordt toegepast bij start-ups en grotere bedrijven. Bedrijven als Twitter, Facebook, Dropbox, Pinterest, YouTube, Instagram en Google gebruikten en gebruiken nog steeds growth hack technieken om hun aan hun brand te bouwen en om hun omzetten te vergroten.

Als start-up heb je het liefst een enorme groei in een korte tijd met een klein budget. Die wens en need is wat het ontstaan van growth hacken dreef. Start-ups met weinig werkkapitaal moesten een manier vinden om met een klein budget bepaalde groeitargets te halen. Hierdoor werden ze gedwongen om op slimmere en goedkopere manieren hun doelen te behalen. De focus van bedrijven die growth hacking toepassen ligt vaak op verschillende marketingtechnieken en het itereren en testen van verschillende producten op hoge snelheid. De verschillende marketingtechnieken worden gebruikt omdat er niet één techniek toepasbaar is op alle situaties.

Ook de combinatie van technieken, waarbij de technieken samen kunnen worden gesmolten, wordt vaak toegepast om het doel te behalen. Creativiteit speelt daarin een grote rol. Zeker omdat met beperkte middelen toch ambitieuze doelen gesteld worden. Het testen op hoge snelheid speelt daarbij ook een cruciale rol. Jij als start-up of bedrijf hebt in deze snel veranderende wereld weinig tijd om je product/market fit te vinden [1]. Als growth hacker speel je hierop in door vaak korte experimenten op te zetten en deze te itereren met verschillende versies van je product. De data geeft aan welke versie het beste product/market fit heeft.

02.

Welke growth hack methoden zijn er?

Als growth hacker is data dus heel belangrijk, omdat dit inzichten en antwoorden geeft op de vragen die jij stelt bij je tests. Om aan deze data te komen kan je verschillende methoden gebruiken… heel veel verschillende methoden. Omdat growth hacken vaak gepaard gaat met veel creativiteit is de hoeveelheid methoden zo groot als dat jouw creativiteit gaat. Om toch inzicht te geven benoem ik hieronder een aantal technieken [2]:

·       Search Engine Optimization

·       Website analytics

·       A/B Testen

·       Content marketing

·       Viral marketing

·       Social media

De crux zit niet in de technieken an sich, maar in hoe deze technieken worden gebruikt. Dit heeft te maken met dat growth hackers creatieve manieren zoeken om low-costs het meeste hieruit te halen. Daarbij wordt de marketing niet gescheiden van de effectiviteit van het product en het product design. Hiervoor zijn technische en data gerelateerde skills nodig, iets dat growth hacken een eigen richting binnen marketing maakt [3].

03.

Waar bestaat een growth hack team uit?

Als start-up is de kans vrij groot dat je geen beschikking hebt tot een growth hack team. Toch kan het helpen om te weten waaruit een dergelijk team is opgebouwd.

Een growth hack team bestaat vaak uit marketeers, developers, engineers en productmanagers [4]. Als hustler heb je waarschijnlijk een eigen netwerk, en zij kunnen wellicht waarde bieden binnen jouw growth hack project. Dit kan door te sparren met de mensen uit je netwerk, of wellicht door een barterdeal te sluiten. Op deze manier kan je vaak dingen voor elkaar krijgen waarvoor je in eerste instantie dacht een team nodig te hebben.
04.

Waar de h*ck growth hacken goed voor is

Waarom zou jij moeten growth hacken? Dat hangt natuurlijk af van jouw situatie!

In de basis draait het bij growth hacken allemaal om groei [5]. Snelle groei door in korte tijd zoveel mogelijk gebruikers of klanten te krijgen is de need van vele start-ups. Maar de focus ligt niet alleen op snelle groei. Ook scalable en sustainable groei zijn belangrijk bij het growth hacken. Hiervoor is de product/market fit belangrijk. Iets waar de focus ook op ligt bij growth hacken. Het doel met de iteraties en experimenten is uiteindelijk ook om een goede fit in de markt te hebben, met als gevolg het krijgen van gebruikers en klanten. Uiteraard dit alles met de mogelijkheid om het met een beperkt budget te kunnen doen, dat is namelijk wat heeft geleid tot de creatieve werkwijze die kenmerkend is voor deze vorm van marketing. Onderstaande video geeft een mooi totaaloverzicht van growth hacking!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

De digitale wereld is in constante beweging, en als je een bedrijf runt, kan het moeilijk zijn om alle trends bij te houden. Een van die trends is social media marketing, een vorm van online marketing die sociale netwerken als platforms gebruikt. Maar is het echt...

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

In het huidige competitieve bedrijfslandschap is het essentieel om strategieën te ontwikkelen die je bedrijf een voorsprong geven. Of je nu een startup bent of een gevestigde onderneming; groei is een cruciale indicator van succes. In dit artikel delen we vier...