Duurzame voorbeelden in de kledingindustrie

door | 21-10-2020 | Marketing, MVO in 2021

Het is geen geheim dat de kledingindustrie een hoop mist op het gebied van duurzaamheid. Vooral met de opkomst van het zogenaamde “fast fashion”: kleding die verkrijgbaar is bij ketens zoals Primark en Zara. Het is relatief goedkope kleding. De collectie verandert per seizoen (al is het niet per week) wat ons stimuleert om meer kleding te kopen die we steeds minder dragen. Het blijkt ook dat we een kledingstuk nog maar gemiddeld 7 keer dragen, of uit eigen ervaring blijft het met het kaartje en al in de kast hangen! Het kan zeker ook anders! In de vorige blog is er al meer verteld over onze eigen kledingproducent Neutral en hun verhaal. Nu neem ik jullie mee in het verhaal van twee duurzame voorbeelden die het goed willen doen voor de wereld, op hun eigen manier. Laat je inspireren door hun verhaal!

01.

Adidas - Impossible is Nothing

Adidas, een merk dat al meer dan 70 jaar bestaat, kent iedereen dan ook wel. Met een groot aantal collecties in alle soorten categorieën begrijpt Adidas dat zij ook een groot aandeel hebben meegedragen in de huidige staat van de wereld. Dit erkennen zij zelf ook, maar dat houdt ze niet tegen om met een oplossing te komen. Het maakt ze juist creatiever, innovatiever en meer vastberaden.
Adidas houdt zich al meer dan 20 jaar bezig om de leider van verandering te zijn op het gebied van duurzaamheid. Zo waren zij bijvoorbeeld de eerste die eco-innovaties op de massamarkt brachten. Zij zien duurzaamheid als één van de grootste uitingen van hun doel: “door middel van sport hebben wij de kracht om levens te veranderen”. Een logische gedachte, want als zij de grond waarop we zitten niet beschermen is er binnenkort geen ruimte meer om te sporten.

“At adidas we don’t only want to change how we do business, but how our industry does business”
- Martin Shankland, Executive Board Member responsible for Global Operations at Adidas

Hoe doen ze dit dan? Omdat Adidas een erg groot bedrijf is, doen zij het op veel verschillende manieren. Ik zal ze niet één voor één uitleggen, want dan zitten we hier morgen nog. Ik licht in deze blog één van hun initiatieven uit! Naast dat zij de lat voor milieunormen hoog leggen voor eigen locaties, de toeleveringsketen en de producten hebben zij ook meerdere bewuste samenwerkingen. Zo geldt dit ook voor een van de projecten van Adidas: ‘END PLASTIC WASTE’.
02.

End plastic waste

Sinds 1998 zijn ze bezig met ontwikkelen en introduceren van innovaties voor ‘END PLASTIC WASTE’. Het uiteindelijke doel van dit project is onder andere om het gebruik van maagdelijk polyester volledig te elimineren in 2024. Sinds 2012 hebben ze ook daadwerkelijk nieuwe processen en producten geïnnoveerd met partners zoals Parley of the Oceans, Stella McCartney en het Amerikaanse Space Station.

Met de samenwerking met Parley Ocean Plastic zal er dit jaar nog een nieuwe lancering plaatsvinden van PRIMEBLUE en PRIMEGREEN performance fabrics. Twee nieuwe duurzame voorbeelden van technologieën waarbij 100% van het gebruikte polyester wordt gerecycled. PRIMEBLUE is een prestatie stof die Parley Ocean Plastic® bevat. Dit is nu opgenomen in enkele van de meest iconische en zichtbare prestatie producten van het merk, zoals Ultraboost 20, en in de uniformen van enkele van de grootste competities en teams ter wereld.

Om het circulaire bedrijf te worden dat Adidas wilt zijn, waar de producten die ze maken worden gerecycled, opnieuw gemaakt of teruggeven kunnen worden aan de natuur, richten zij de innovaties op het “Three Loop Strategie”.

    1. Recycled Loop

Recycling is in eerste instantie de meest ‘makkelijke’ taak voor Adidas om aan te voldoen. In plaats van het gebruiken van zuiver polyester of vers materiaal om producten te maken, gebruiken ze gerecyclede materialen. Een van deze duurzame voorbeelden is dan ook het bovenstaande PRIMEBLUE en PRIMEGREEN in samenwerking met Parley Ocean Plastic.

    1. Circular Loop

Zelfs al bij het 100% recyclen van materialen zou er nog steeds producten zijn wat op de stortplaats terecht komt. Zo komt er nog geen einde aan plastic afval. Bij deze loop gaat om het creëren van producten uit van producten uit enkelvoudige materialen en uiteindelijk het ontwikkelen van nieuwe recycling mogelijkheden.

Een van de duurzame voorbeelden hiervan is de FUTURECRAFT.LOOP. Een schoen gemaakt uit één materiaal. Dit materiaal is TPU (Thermoplastic Polyurethane) en ze hebben deze schoen zo gefabriceerd dat er geen lijm gebruikt hoeft te worden. Dit is de nummer één vervuilende stof als je iets probeert te recyclen. Dit is dus een volledig recyclebare schoen die opnieuw gebruikt kan worden bij het maken van nieuwe producten.

    1. Regenerative Loop

Als laatste heeft Adidas nog een laatste uitdaging: wat als de dingen uiteindelijk niet terug gaan in de kringloop? Wat als ze uit de loops komen? Het uiteindelijke doel, is dat deze materialen terug kunnen keren naar de natuur.

De derde loop is de regeneratieve of wel de bionische loop. In deze loop is het doel om producten van natuurlijke materialen te maken of dat ze zo gemaakt worden dat ze biologisch afbreekbaar te maken. Voor dit laatste doel werken ze samen met partners zoals Bolt Threads om nieuwe garens te maken van eiwitten die voor bepaalde doeleinden gemaakt worden. Een van de duurzame voorbeelden is van de biofabrische tennisjurk die Adidas ontworpen heeft voor Wimbledon samen met Stella McCartney.

Adidas doet er dus van alles aan om duurzaam te ondernemen. Voor het bedrijf zelf, maar ook om een stem te zijn om de rest van de industrie te motiveren om hierin mee te gaan. Benieuwd wat ze nog meer doen? Neem dan een kijkje op de website van Adidas zelf.

03.

TEYM - One Impeccable Wardrobe

Het verhaal van TEYM begint wanneer Maxime Cortends uit eigen persoonlijke behoefte opzoek was naar een parka zonder groot logo of bonte kraag. Tijdens deze zoektocht kwamen er steeds meer vragen bij haar op. Eén van de belangrijkste vraag was: ‘Waarom is het zo moeilijk om mooie, duurzame en kwalitatief hoge kleding te vinden dat gemaakt is in een gezonde werkomgeving en ook nog is betaalbaar is?
In 2015 begint ze dan ook haar eigen label TEYM om deze vraag sterk te beantwoorden. Moeilijk hoeft het niet te zijn, als je het maar goed aanpakt. De missie is om ‘The Impeccable Wardrobe’ te creëren die bestaat uit perfecte klassiekers zonder een (te) hoog prijskaartje.
Ze werken met dezelfde fabrieken als high-end fashion labels, maar ze verkopen exclusief via eigen kanalen. Hierdoor slaan ze “the middlemen” over, ofwel zijn er geen tussenpersonen die mee snoepen van de marge. Hierdoor kunnen ze een relatief lage prijs aanhouden, waar de klanten van kunnen profiteren.

Maar dat maakt het merk nog niet duurzaam. Om dat wel te zijn, houden zij zich aan vier ‘gouden regels’. Dit zijn de volgende:

  1. Kwaliteit en design op de eerste plaats zetten is de kern van duurzaamheid. Dit maakt een product meer duurzaam. Dit omdat het en langer meegaat en het mensen motiveert om de kleding vaker te dragen.
  2. ‘Slow and steady’ wint de race. Een volmaakte garderobe, geen over hippe collecties.
  3. Een gezonde werkomgeving en eerlijke loon voor mensen waarmee samen wordt gewerkt is een must, geen pluspunt. Alle producten zijn in Europa gemaakt.
  4. Bewust kopen hoeft niet duur te zijn. Geen retail verkoop prijzen, altijd een eerlijke prijs. 

Zoals ik in het begin van de blog aangaf heerst er nu een “fast fashion cultuur”. Hierdoor heeft de modewereld zich ontwikkeld tot een mega-industrie. Door dit zijn er veel oneerlijke en niet-duurzame productiesystemen gekomen. TEYM weigert om hier aan mee te werken en is daarom onder andere gekomen met het idee van ‘One Impeccable Wardrobe’. Dit betekent een paar duurzame voorbeelden van klassieke items die een lange tijd mee gaan altijd draagbaar blijven en de cycles van fast fashion doorbreken.

Items die eeuwig meegaan, begint met hoogwaardige materialen en kwalitatieve productie. Daarom hebben ze er voor gekozen om de productie binnen Europa, om de nadelige gevolgen van wereldwijde transport te vermijden en dat ze de fabrieken regelmatig zelf kunnen bezoeken. Ze hebben dan ook bepaalde productierichtlijnen:

  1. De fabrieken waarmee ze samenwerken bieden een gezonde werkomgeving voor het personeel en bieden een eerlijk loon.
  2. De fabrieken bieden hoogstaand vakmanschap.
  3. Er worden alleen hoogwaardige materialen gebruikt met een duurzame levensduur.
  4. Ze werken alleen met mensen die ze zelf ook leuk vinden.

Ze werken met dezelfde fabrieken als high-end fashion labels, maar ze verkopen exclusief via eigen kanalen. Hierdoor slaan ze “the middlemen” over, ofwel zijn er geen tussenpersonen die mee snoepen van de marge. Hierdoor kunnen ze een relatief lage prijs aanhouden, waar de klanten van kunnen profiteren.

Zo vind TEYM het belangrijk dat aan eerlijke producten ook een eerlijk prijskaartje wordt gehangen. Ze werken met dezelfde fabrieken als high-end fashion labels, maar ze verkopen exclusief via eigen kanalen. Hierdoor slaan ze “the middlemen” over, ofwel zijn er geen tussenpersonen die mee snoepen van de marge. Daarnaast slaan ze ook dure marketingcampagnes over. Hierdoor kunnen ze een relatief lage prijs aanhouden, waar de klanten ook  weer van kunnen profiteren,

Benieuwd naar de collectie van TEYM? Bekijk dan nu de webshop.

Next week in HUSTL Business:

Aan alleen deze twee merken is al te zien dat duurzaam ondernemen veel aspecten kent. Ieder merk focust zich op hun eigen manier; met uiteindelijk een gezamenlijk doel. Een duurzamere wereld voor iedereen. Ben je benieuwd wat er voor nodig is om zelf een duurzame kledinglijn te starten? Hou onze socials dan in de gaten voor de blog van volgende week!

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

De digitale wereld is in constante beweging, en als je een bedrijf runt, kan het moeilijk zijn om alle trends bij te houden. Een van die trends is social media marketing, een vorm van online marketing die sociale netwerken als platforms gebruikt. Maar is het echt...

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

In het huidige competitieve bedrijfslandschap is het essentieel om strategieën te ontwikkelen die je bedrijf een voorsprong geven. Of je nu een startup bent of een gevestigde onderneming; groei is een cruciale indicator van succes. In dit artikel delen we vier...