Direct mailing is een handige manier om de klanten in je emailbestand makkelijk als individuen te bereiken. Maar hoe maak je een direct mailing bericht? En hoe ziet een direct mail eruit? Dat lees je allemaal hier!
01.
Wat is direct mailing?
Direct mailing is een vorm van direct marketing. De meest populaire vormen van direct mailing zijn post en email. Je gebruikt direct mailing om een grote groep mensen met een gepersonaliseerd bericht als individu te benaderen. Direct emails zijn de mails die je ongetwijfeld ook in je eigen mailbox hebt zitten van merken als Amazon, Gorillas of Levi’s.
Belangrijk! Cold calling, oftewel ongevraagd bellen, is in 2021 afgeschaft met de telemarketing wet. Je mag alleen ondernemingen met rechtspersoon ongevraagd bellen en anders heb je of een goede reden nodig om te bellen of een lijst met gegevens die klanten zelf aan je hebben gegeven (dus niet een die je online hebt gekocht).
02.
Hoe maak je een direct mailing bericht?
Direct mailing kan je voor verschillende doelen inzetten. Het verschilt dus ook hoe je een direct mailing bericht maakt. Of je direct mail goed is bepaal je aan de hand van tekst, design en timing. Een direct mail is vaak redelijk commercieel ingesteld, maar kan ook informerend zijn. Elke mail bevat een link die doorverwijst naar je website, een actie of iets anders waar je de klant naar wilt sturen.
Met het design zorg je dat je een professionele mail opstelt die makkelijk leesbaar is voor klanten. Houdt er ook rekening mee dat de mail in je huisstijl is. Dat zorgt namelijk voor herkenbaarheid. Als de klant de mail opent zou hij gelijk moeten kunnen zien dat de mail van jouw bedrijf komt. Dit bepaald namelijk deels of ze hem openen.
Tot slot de timing. Zoals er vaak een beste tijd is om te posten op Instagram, is dat ook met mails. Wat is de beste tijd om je mail te versturen? Bedenk dat werknemers vaak aan het begin van de dag, rond lunch en voordat ze naar huis gaan hun mail checken. Als je bijvoorbeeld een B2B hebt, is dit iets waar je rekening mee kan houden en op moet inspelen.
03.
Waarom is direct mail zo populair?
Direct mailing biedt veel voordelen. Een van de belangrijkste is dat je je klant direct kan bereiken en kan informeren over aanbiedingen of andere ontwikkelingen binnen je bedrijf. Een ander groot voordeel is dat je direct mailing goed kan meten. Door je direct mails te versturen met een emailmarketingprogramma, zoals Mailerlite, kan je precies zien hoeveel mails er zijn verstuurd en hoeveel daarvan geopend en gelezen zijn en of er is doorgeklikt op een linkje in de mail.
04.
Wat is een voorbeeld van direct mailing?
De kans is groot dat je zelf dagelijks ook heel wat direct mails ontvangt; kijk maar eens in je mailbox. Direct mails zijn de mailtjes van de HEMA, Netflix, Zalando en andere bedrijven die jouw updates sturen over nieuwe acties of andere mededelingen. Deze mails uit je eigen mailbox kan je goed als voorbeeld gebruiken voor je eigen direct mails!
Direct mailing is een handige manier om al je klanten in een keer online te bereiken, terwijl je ze ook allemaal als individuen aanspreekt. Wil je meer weten over aan de slag gaan met direct mailing? Check dan ook onze blog over emailmarketing!