Wat is een startup? Startup is een term die je steeds vaker voorbij ziet komen, maar wat is het nou precies en wanneer is een bedrijf eigenlijk een startup?
01.
Betekenis van startup
Er is geen definitie voor het woord ‘startup’. De betekenis hiervan is nog steeds niet goed vast te leggen. In de basis zijn experts het erover eens dat het jonge innovatieve bedrijven zijn die een probleem oplossen. Vaak willen startups impact maken op de maatschappij. Ze hebben grote ambities en denken daardoor vaak verder de gemiddelde startende onderneming.
Verder moet het bedrijf draaien op technologie en op zoek zijn naar een schaalbaar businessmodel. Maar dit is nog steeds een subjectieve en vage definitie. Volgens Quinten Schevernels, schrijver van het populaire boek Suits & Hoodies, is het ook een modeterm. Tegenwoordig noemt bijna elke nieuwe onderneming zichzelf een startup, los van het feit of dit echt zo is.
Ondanks dat het lastig te zeggen is om een specifiek antwoord te geven op de vraag ‘Wat is een startup?’ zijn er wel een aantal punten waaraan je kan zien of het een startup is of een gewoon startende onderneming. We hebben ze opgedeeld in vier karaktereigenschappen.
02.
Jong
Wat is een startup? Een startup is een organisatie die jong is. Ze zitten nog in de beginfase van het bestaan en bestaan ook nog minder dan vijf jaar. Vaak hebben in deze fase nog geen omzet en zijn ze nog op zoek naar een passend en schaalbaar verdienmodel.
Tegenwoordig bestaan de helft van de start-ups nog na de eerste vijf jaar. De meest succesvolle van deze startups mogen zich zelfs een scale-up noemen. Een scale-up is een bedrijf dat de startup fase succesvol heeft afgerond en een snelle groei doormaakt richting succes.
Wat is een startup? Een startup is een organisatie die jong is. Ze zitten nog in de beginfase van het bestaan en bestaan ook nog minder dan vijf jaar. Vaak hebben startups in deze fase nog geen omzet en zijn ze nog op zoek naar een passend en schaalbaar verdienmodel.
03.
Probleemoplossend
Wat is een startup? Het is een innovatief bedrijf die een probleem wil oplossen. Startups ontstaan vaak doordat mensen ergens een probleem zien en hier een oplossing voor bedenken. Soms is de oplossing direct duidelijk, maar regelmatig zijn startups nog zoekende naar een geschikt probleem dat ze op kunnen lossen. Ze weten wel hoe ze het probleem zouden willen oplossen, alleen het is nog niet duidelijk hoe dit in praktijk gebracht kan worden.
Daarnaast is het ook niet altijd vanaf het begin duidelijk hoe er verdiend kan worden aan een startup. Ze zijn vaak op zoek naar een verdienmodel dat schaalbaar is en gelinkt kan worden aan de oplossing van het probleem. Dit houdt in dat het verdienmodel steeds groter ingezet kan worden zonder dat het je veel meer tijd gaat kosten. Hierdoor kan de omzet en de winst van een startup snel groeien. Hiertegenover staat wel dat het soms lang kan duren voordat een bedrijf winst gaat maken. Kijk bijvoorbeeld naar een Spotify of Facebook. Het heeft jaren geduurd voordat deze bedrijven winst zijn gaan maken, maar toen dit eenmaal begon schaalde dit snel op.
04.
Innovatief
Wat is een startup? Een startup is innovatief! Vaak hebben startups creatieve oplossingen voor bestaande of zelfs nog onontdekte problemen. Ze vallen op doordat ze het anders doen en anders aanpakken dan veel andere bedrijven. Dit komt mede doordat ze vaak technologisch gedreven zijn. Ze komen met digitale en online oplossingen. Denk hierbij aan applicaties zoals Uber en AirBnB. Dit zijn nieuwe innovatieve en online oplossingen voor bestaande problemen.
Een ander en Nederlands voorbeeld is Swapfiets. Iedere student heeft een fiets, alleen vaak zijn dit slechte en oude fietsen. Goede fietsen zijn grote en dure investeringen, vooral voor studenten. Daarvoor kwam Swapfiets met het volgende: een abonnement op een altijd werkende fiets. Het unieke is dat je geen eigen fiets hebt; je huurt niet één fiets. Je betaalt om altijd een werkende fiets te hebben. Is je fiets stuk? Dan geven ze je gewoon een ander. Dit is een vernieuwende blik op het eigendom van fietsen. Door er deze nieuwe draai aan te geven snij je een nieuwe markt aan: fietsen on demand.
05.
Gedreven
Een startup is ook te herkennen aan de mentaliteit binnen het bedrijf. Achter een startup staan vaak gedreven persoonlijkheden die meer willen bereiken in het leven. Ze willen niet alleen geld verdienen, maar ze willen de wereld verbeteren en echt impact maken. De gedrevenheid is ook terug te zien in de zoektocht naar schaalbare verdienmodellen. Ze willen niet alleen lokaal opereren. Ze willen zichzelf nationaal of zelfs wereldwijd laten zien! Hun ambities zijn grenzeloos en geen uitdaging is ze te gek.
Ondanks dat je aan de hand van bovenstaande punten goed kan inschatten of een bedrijf een startup is, blijft het lastig om concreet antwoord te geven op de vraag ‘Wat is een startup?’ Ga daarom na bij een bedrijf dat zichzelf een startup noemt of je aan de hand van bovenstaande punten inderdaad kan concluderen dat je met een startup te maken hebt of dat het een traditionele startende onderneming is.