Iedereen met bereik droomt ervan om een samenwerking aan te gaan met zijn of haar favoriete merk. Het lijkt misschien hoog gegrepen, maar tegenwoordig kan bijna iedereen een samenwerking krijgen met een merk! Je leest hier alles wat je moet weten over collabs!
01.
Wat is een collab?
Een collab is een afkorting van het woord collaboration, wat ‘samenwerking’ betekent. Een collab is een samenwerking tussen 2 of meer brands. Het begrip is echter bekender als samenwerking tussen brand en influencer.
02.
De voordelen van een collab

Een collab heeft voordelen voor iedereen die betrokken is. Bij een collab tussen brand en influencer maken ze samen authentieke content die ze beide niet zonder de ander hadden kunnen maken. Soms is er ook sprake van co-creatie. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de influencer het merk of het product promoot op zijn of haar kanalen. Het merk krijgt zo meer naamsbekendheid en hopelijk ook meer leads of aankopen. In ruil hiervoor krijgt de influencer een bepaald geldbedrag. En hoe bekender de influencer, hoe hoger dit bedrag is.
03.
Voorbeelden van collabs
Er zijn veel voorbeelden van collabs en co-creatie. Ook kunnen influencers en andere bekendheden het gezicht worden van een brand of product. Een voorbeeld hiervan is Johnny Depp voor Dior Sauvage Elixer of Julia Roberts voor Lancôme. Hieronder staan voorbeelden van collabs en co-creaties:
Maybelline X Gigi Hadid
Model Gigi Hadid was al een aantal jaar het gezicht van Maybelline, maar in 2017 heeft ze samen met het merk haar eigen make-up producten gemaakt. De meningen over deze producten waren verdeeld en ze zijn nu via Maybelline ook niet meer verkrijgbaar.
Tommy Hilfiger X Indya Moore
Tommy Hilfiger staat bekend om de vele collabs met grote influencers, waaronder Zendaya en meerdere collecties met Gigi Hadid. Een van de laatste collecties komt voort uit een collab met acteur en model Indya Moore. Deze collectie bestaat uit genderneutrale kleding in een jaren ‘90 stijl. Het is een van de weinige merken met zo'n genderneutrale collectie.
Fenty Beauty X Dolan Twins
De Dolan-tweeling, Ethan en Grayson, zijn in begin 2021 gevraagd om lippenstift te creëren samen met Fentu Beauty, het make-up bedrijf van Rihanna. Ondanks dat deze jongens vooral bekend zijn van het posten van blogs, vlogs en challenges, heeft deze collab gezorgd voor opvallende en grappige challenges en video’s.
04.
Hoe krijg je een collab?
Je kan op verschillende manieren een collab krijgen. Je kan zelf het touw in handen nemen en brands gaan benaderen; ze gaan bellen of mailen en je daarbij voorstellen en vertellen wat je doet. Maar je kan ook benaderd worden. Dit gebeurt vaker bij influencers die veel volgers hebben, maar tegenwoordig kan bijna iedereen een collab krijgen met een brand.
Bekijk ook deze video van Matti Haapoja. Hij geeft je tips voor hoe je een collab kan krijgen met een brand en gebruikt hierbij zijn eigen beroep als fotograaf als voorbeeld.

Er zijn steeds meer collabs en co-creaties tussen merken, maar ook tussen merken en influencers. Je weet nu precies wat een collab is; misschien is het wel iets voor jou! Bekijk ook onze andere blogs voor andere marketingstrategieën.