Als je nu denkt dat marketingfunnels alleen relevant zijn voor webshops en e-commercebedrijven, heb je het mis. Een onlinemarketingfunnel is cruciaal voor elk bedrijf, ongeacht in welke branche je actief bent. Het is dé manier om je potentiële klanten te bereiken en stapsgewijs (trouwe) klanten van hen te maken.
Potentiële klanten gericht benaderen
Zonder onlinemarketingfunnel schiet je met hagel. Een marketingfunnel helpt je om je marketingactiviteiten te focussen op de juiste doelgroep(en). In plaats van iedereen proberen te bereiken, richt je je op specifieke klantsegmenten in elke fase van je funnel. In elk stadium schotel je potentiële klanten relevante, persoonlijke informatie voor, waardoor je hen als het ware bij de hand neemt naar een volgende fase.Van leads naar klanten
Het uiteindelijke doel van een marketingfunnel is mensen converteren van leads naar klanten. Of je nu een webshop of fysieke winkel hebt: het genereren van leads en deze omzetten in betalende klanten blijft in principe hetzelfde. Niet alleen als je producten verkoopt, maar ook als je diensten aanbiedt.Een doordachte funnel optimaliseert dit conversieproces en verhoogt je conversiepercentage: het aantal mensen dat een specifieke gewenste actie onderneemt. Bijvoorbeeld het inschrijven voor je nieuwsbrief, klikken op een link in een e-mail of op je website, of uiteindelijk een product kopen.Vertrouwen opbouwen en klanten binden
Een onlinemarketingfunnel is een zeer effectieve manier om een band met potentiële klanten op te bouwen. In de verschillende fasen van de funnel kun je hen relevante, waardevolle informatie bieden, vragen beantwoorden en zo vertrouwen opbouwen Dit levert je waardering van je al dan niet potentiële klanten op.Als iemand eenmaal klant is, is het cruciaal om deze te behouden en aan te moedigen herhalingsaankopen te doen. Een goed ontworpen onlinemarketingfunnel houdt dan ook niet op na een (eerste) aankoop, maar is erop gericht om klanten betrokken te houden en merkloyaliteit op te bouwen.