[elfsight_social_share_buttons id="1"]

Hoe maak je een customer journey?

door | 26-08-2021 | Business

Het maken van een customer journey is belangrijk als je klanten wilt bereiken en houden. Met een goede journey zorg je namelijk dat je klanten naar je bedrijf haalt en dat ze loyaal blijven. Maar hoe maak je een customer journey? Je vindt het hier!

01.

Wat is een customer journey?

Een customer journey is de reis die de klant maakt. Deze wordt gebruikt in de marketing van een bedrijf. In de klantreis worden alle contactmomenten tussen de klant en het bedrijf vastgelegd van voor, tijdens en na de aankoop. Deze momenten samen vormen de reis van jouw klant. 

02.

Het doel van een customer journey

Het doel van een customer journey is dat je potentiële klanten bereikt, ze aanspoort tot aankoop en zorgt dat ze loyaal blijven aan jouw merk. Dat betekent dat ze de volgende keer als ze iets nodig hebben, weer bij jouw bedrijf een aankoop doen. Door het maken van de klantenreis leer je jouw klant beter kennen en kan je wellicht pijnpunten onderweg tegen komen.

Hoe maak je een customer journey?
03.

Stappenplan: hoe maak je een customer journey?

Om te beginnen moet je jouw klant in kaart brengen. Dit kan je doen door middel van een persona. Op basis van je persona kan je gaan kijken hoe, wanneer en waar jouw klant met jouw product, dienst of bedrijf in contact komt.

AIDA

Een bekende manier om de customer journey in beeld te brengen is het AIDA. Dit staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Per fase kijk je waar en hoe je je klant het best kan bereiken. Hoe zorg je dat je klant je merk ziet (attention)? Hoe zorg je daarna dat de klant interesse (interest) krijgt in je product en dat hij het zelfs graag wilt (desire)? Tot slot moet je je klant aanzetten tot aankoop (action).

See, Think, Do & Care

Waar AIDA stopt bij de aankoop, gaat deze methode van Google nog door. Ook deze methode bestaat uit fases. Eerst zorg je dat je merk gezien (see) wordt door de klant en dat hij jouw merk overweegt (think). Daarna wil je de klant aanzetten tot aankoop (do). In plaats van te stoppen met de reis, is het belangrijk om hier ook aandacht te besteden aan nazorg (care). Denk hier bijvoorbeeld aan e-mailmarketing.

Door het maken van een customer journey leer jij je klant beter kennen. Hierdoor kan je gerichter marketing strategie bepalen en een betere ervaring voor jouw klant maken. En zo zorgt een goede klantreis voor meer (trouwe) klanten. 

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

HUSTL Partner

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

In de wereld van ondernemen draait alles om kansen en groei. Het oprichten van een dochteronderneming kan een slimme zet zijn om je bedrijf uit te breiden en nieuwe markten te verkennen. Maar zoals bij elke strategische beslissing zijn er zowel voordelen als nadelen...

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Het hebben van een e-commerce bedrijf is iets wat steeds populairder wordt. Dit mag ook geen verrassing heten, want men kan veel winst behalen met dit soort bedrijven wanneer je weet wat je aan het doen bent. Sta je op het punt om met een e-commerce bedrijf te...

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

In de wereld van beveiliging draait alles om het handhaven van orde, veiligheid en vertrouwen. Beveiligingspersoneel is vaak het eerste gezicht dat mensen zien wanneer ze een locatie betreden, of het nu een luchthaven, winkelcentrum, bedrijfsgebouw of evenement is. In...