Het maken van een customer journey is belangrijk als je klanten wilt bereiken en houden. Met een goede journey zorg je namelijk dat je klanten naar je bedrijf haalt en dat ze loyaal blijven. Maar hoe maak je een customer journey? Je vindt het hier!
01.
Wat is een customer journey?
Een customer journey is de reis die de klant maakt. Deze wordt gebruikt in de marketing van een bedrijf. In de klantreis worden alle contactmomenten tussen de klant en het bedrijf vastgelegd van voor, tijdens en na de aankoop. Deze momenten samen vormen de reis van jouw klant.
02.
Het doel van een customer journey
Het doel van een customer journey is dat je potentiële klanten bereikt, ze aanspoort tot aankoop en zorgt dat ze loyaal blijven aan jouw merk. Dat betekent dat ze de volgende keer als ze iets nodig hebben, weer bij jouw bedrijf een aankoop doen. Door het maken van de klantenreis leer je jouw klant beter kennen en kan je wellicht pijnpunten onderweg tegen komen.

03.
Stappenplan: hoe maak je een customer journey?
Om te beginnen moet je jouw klant in kaart brengen. Dit kan je doen door middel van een persona. Op basis van je persona kan je gaan kijken hoe, wanneer en waar jouw klant met jouw product, dienst of bedrijf in contact komt.
AIDA
Een bekende manier om de customer journey in beeld te brengen is het AIDA. Dit staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Per fase kijk je waar en hoe je je klant het best kan bereiken. Hoe zorg je dat je klant je merk ziet (attention)? Hoe zorg je daarna dat de klant interesse (interest) krijgt in je product en dat hij het zelfs graag wilt (desire)? Tot slot moet je je klant aanzetten tot aankoop (action).
See, Think, Do & Care
Waar AIDA stopt bij de aankoop, gaat deze methode van Google nog door. Ook deze methode bestaat uit fases. Eerst zorg je dat je merk gezien (see) wordt door de klant en dat hij jouw merk overweegt (think). Daarna wil je de klant aanzetten tot aankoop (do). In plaats van te stoppen met de reis, is het belangrijk om hier ook aandacht te besteden aan nazorg (care). Denk hier bijvoorbeeld aan e-mailmarketing.
Door het maken van een customer journey leer jij je klant beter kennen. Hierdoor kan je gerichter marketing strategie bepalen en een betere ervaring voor jouw klant maken. En zo zorgt een goede klantreis voor meer (trouwe) klanten.