Goederenverkoop is een eenvoudig verdienmodel (onderdeel van het businessmodel) om te integreren binnen jouw bedrijf. De verkoop van goederen is misschien wel de bekendste en meest voorkomende manier om als verdienmodel te gebruiken. Maar wat houdt dit verdienmodel in, wat zijn de voor- en nadelen en hoe kan je dit het beste inzetten?
01.
Goederenverkoop als verdienmodel
Goederenverkoop is niks meer dan het kopen van een goed. Dit betekent voor een onderneming alles wat economisch gezien waarde bezit om te verkopen. Het kan dus zowel tastbaar als niet-tastbare producten zijn. Voor dit verdienmodel heb je niet per se een fysieke winkel nodig! Je kan het ook via een online webshop verkopen.
Deze goederen hoeven niet gelijk aan elkaar te staan op economische vlak, vandaar dat een Coca Cola-blikje een andere prijs heeft dan een blikje Pepsi. Uiteindelijk zijn het dezelfde producten: een blikje cola. Maar de waarde per product verschilt. Dit komt omdat er een bepaalde status, positionering en imago is dat het merk heeft opgebouwd.
Dit verdienmodel kun je op allerlei manieren inzetten: je kunt je namelijk richten op de consument (B2C), je kunt je richten op alleen bedrijven (B2B).
Ook kun je met je assortiment een specifiek deel van een bepaalde markt kiezen: vishandel of een tweedehandse computerwinkel.
02.
Wanneer gebruik je dit verdienmodel?
Ik raad je aan om dit verdienmodel te gebruiken als je op een snelle en eenvoudige manier geld wil verdienen. Als je dit gaat doen, is mijn advies naar jou om een Unique Selling Point (USP) voor jouw product of dienst op te stellen.
Er zijn namelijk genoeg bedrijven die al aan de verkoop van goederen doen en met de groeiende concurrentie, is het in dit vak van belang om jezelf te kunnen onderscheiden van de rest. Je moet opvallen en meerwaarde bieden voor de klant.
Daarnaast zou ik je plan zo concreet mogelijk uitstippelen. Het begin zal een uitdaging voor je zijn, omdat je dan nog niet echt een bereik hebt en je tussen alle andere bedrijven een beetje weg kan vallen. Zorg dus als start-up ervoor dat je een effectieve marketingstrategie gebruikt met een product dat de consument ook écht moet hebben.
Wil je meer weten over het opstellen van een verdienmodel? Bekijk alle mogelijkheden. Of lees dit boek over 50 verdienmodellen!
03.
Retourbeleid en retourgoederen
Een belangrijk aspect van het goederenverkoop is het retour ervan. Je zult altijd de kans hebben dat goederen geretourneerd zullen worden. Consumenten kunnen hier verschillende redenen voor hebben: het product voldoet niet aan de eisen, product is defect en heeft schade opgeleverd of het is de verkeerde aankoop, et cetera.
Maar hoe ga je hiermee om? Het is belangrijk dat je een duidelijke retourbeleid hebt staan voor dit soort scenario’s, zodat de klant al geïnformeerd is voordat het product is gekocht. Hierdoor heb je al specifieke richtlijnen die je kunt volgen als een klant iets retourneert. Hierbij is het van belang om duidelijk te communiceren met de klant om ze tevreden te stellen (customer service). Je kunt ze het geld terug geven, maar ook extra service aanbieden door ze te helpen met het probleem, een eventuele korting te geven of door een vervangend product mee te geven.
Waar problemen zijn, liggen ook kansen! Je kunt namelijk hierop weer inspelen door retourgoederen door te verkopen als het gecontroleerd is. Doordat je dit doet, haal je alle potentiële kansen uit jouw producten. Je weet nu zeker dat je er koste wat het kost alles hebt gedaan om jouw producten te verkopen.
Ook is dit een goed voorbeeld van de circulaire business: je draagt bij aan de duurzaamheid doordat je producten als het ware laat hergebruiken. Dit is goed voor je imago, want MVO is momenteel helemaal hot en happening!
Je zou het dit zelf kunnen aanpakken met retourgoederen, maar het ook aan een opkoper kunnen verkopen. Je bent er dan van af, maar het nadeel is dan wel dat zij er weinig voor zullen geven.
04.
Voordelen van goederenverkoop
+ Eenvoudige en snelle manier om geld te verdienen
+ Overzichtelijk en eenvoudige communicatie
+ Internetverkoop voor goederen is enorm toegenomen
+ Doelgroep is makkelijk te bereiken
+ Verschillende varianten en mogelijkheden om in te zetten (B2C, B2B of het assortiment)
04.
Nadelen van goederenverkoop
- Als er een probleem is, heeft de klant meestal recht op een vervangend product, reparatie of geld terug
- Veel concurrenten op de markt waardoor je je moet kunnen onderscheiden
- Je maakt waarschijnlijk onverwachte kosten
- Klantenrelaties kunnen lastig zijn om te onderhouden, vooral bij algemene winkels
Next week in HUSTL Startup Ideas:
De volgende in het rijtje met verdienmodellen zal het uurtje factuurtje model zijn! Dit verdienmodel is voor ZZP’ers erg aantrekkelijk. Volgende week vertel ik je waarom dit model zo hot is om mee te Hustlen.
Wil je hier meer over weten? Houd dan de blog van volgende week goed in de gaten!