Een gat in de markt vinden, dat is wat je wilt als ondernemer. Het winnende product of de gouden dienst introduceren. Wanneer een bedrijf met een nieuw product of dienst komt dat hard gaat, lijkt het achteraf logisch en voor de hand liggend. Het is iets wat echt ontbrak in de huidige markt en je vraagt je af waarom jij dit niet hebt bedacht. Maar achteraf is het altijd makkelijk praten. Wanneer het gat is gedicht en iemand zijn kans heeft gepakt lijkt het easy. Echter is het alles behalve makkelijk; vaak zag je het probleem van te voren niet eens. Dit is iets wat iedereen overkomt. Het is niet eenvoudig om op het juiste moment het juiste idee te hebben. Er komt meer kijken bij het vinden van een gat in de markt.
01.
Wat mis je in de wereld?
Een gat in de markt kan je op meerdere manieren definiëren. In het geval van ondernemerschap is het iets wat ontbreekt. Iets wat de wereld of een bepaalde groep mensen nodig heeft. Het is de plek waar de kansen liggen. Voor het vinden van een gat in de markt moet je dus kijken naar wat er nog niet is. Wat mis je in de wereld? Wat kan er beter? Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen. Je product of dienst moet een probleem oplossen voor iemand. Wanneer je product of dienst dit doet, is je klant snel bereid om ervoor te betalen. Je kan met een volledig nieuw product komen, maar dit hoeft niet. Het hoeft geen uniek product of unieke dienst te zijn. Een gat in de markt kan ook een bestaand product zijn in een nieuw jasje. Je kan een unieke service leveren, lage kosten hebben of zelfs een digitale versie maken van iets wat fysiek al bestaand. Met de huidige technologie zijn de mogelijkheden eindeloos. Echter moet je wel zorgen dat je product aan een van de volgende eisen voldoet, anders is de kans groot dat je product of dienst geen geld gaat opleveren.
Kort gezegd zorg dat je product of dienst een probleem oplost of dat het iets verbeterd. Het product hoeft niet volledig uniek te zijn, maar er moet iets unieks aan zijn. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Er zijn producten die geen probleem oplossen of iets verbeteren, maar die toch goed verkopen. Dit zijn producten of diensten met de zogenoemde “wow factor”. Dit zijn producten die mensen puur kopen omdat ze het willen hebben. Los van het feit dat het een probleem oplost of dat ze het nodig hebben, zijn dit vaak unieke of luxe producten waar mensen veel geld voor over hebben.
02.
Hoe vind je een gat in de markt
Er zijn meerdere manieren om een gat in de markt te vinden. Je kan een stappenplan of bepaalde methode gebruiken, maar het belangrijkste is dat je creatief bent. Dit betekent niet dat je iets nieuws moet bedenken of het wiel opnieuw moet uitvinden. Je kan prima een concept van iemand “stelen” en gebruiken. Je moet niet een-op-een dingen kopiëren, maar je kan prima andere concepten gebruiken of samenvoegen en er je eigen concept van maken.
Uber was echt niet het eerste bedrijf dat met het idee kwam om online taxiritten te reserveren. Er waren personen die dit idee eerder hebben gehad. Er waren zelfs al bedrijven opgericht die dezelfde dienst hadden als Uber. Echter was Uber de eerste die het goed uitvoerde. Ze begonnen op het goede moment; iedereen heeft nu een telefoon op zak waarmee de app altijd gebruikt kan worden. Bedrijven die het idee eerder hadden waren te vroeg. Je bent dus naast creativiteit ook afhankelijk van een goede timing.
Naast dat je een uniek idee bedenkt of een bestaand concept verbetert kan je ook doorbouwen op een bestaand product of dienst. Een voorbeeld hiervan is computer software. Toen de computer een veelgebruikt product werd, zijn er tal van bedrijven gekomen die hier software voor gingen maken. Zij zagen een unieke kans om geld te verdienen door iets te maken voor een bestaand en veelgebruikt product. Dit werkt hetzelfde met smartphone apps. Door de komst van de smartphone kwamen er kansen voor andere bedrijven.
03.
Maak je product of dienst uniek
Wanneer je een gat in de markt hebt gevonden is het belangrijk dat je zorgt dat je product zo uniek mogelijk is. Het kan zijn dat het product zelf al uniek is of dat het een beter product is dan het al bestaande product. Echter zijn er altijd manieren om dit te verbeteren door unique selling points (USP) toe te voegen. Denk hierbij aan:
- Service en gemak
- Prijs
- Kwaliteit
- Persoonlijke kwaliteiten van jou en je team
- Unieke combinatie dienst en product
- Bijzonder/uniek verdienmodel
- Uniek verhaal. Dit zie je veel bij producten die MVO zijn en zich inzetten voor betere arbeidsomstandigheden.
Door je te onderscheiden op een of meerdere van deze vlakken vergroot je de kans dat je eruit springt tussen de concurrentie. Dit geeft natuurlijk geen zekerheid dat je product of dienst goed genoeg is en gaat verkopen. Het hebben van een idee voor je product of dienst is nog maar het begin; je moet nog veel dingen uitzoeken voor je zeker weet of je een gat in de markt hebt gevonden. Een idee kan heel goed zijn, maar is er een markt voor je product of dienst? Is er een doelgroep voor en is deze groot genoeg? Hoeveel concurrentie is er? Dit zijn belangrijke stappen voor je je product of dienst op de markt kan brengen. Ook is het belangrijk om te kijken of je echt aanbiedt wat je doelgroep wil kopen, is er wel een goede fit? Het vinden van een gat in de markt en het bedenken van een goed product of een unieke dienst is de eerste stap, maar er komt nog veel meer kijken bij het starten van een eigen bedrijf.
Het hele proces van een bedrijf beginnen kan lastig zijn. Daarom is HUSTL ontstaan, wij zagen een gat in de markt. Een groeiende groep jonge ondernemers en geen plek waar ze terecht kunnen voor alle informatie die ze nodig zijn. Wij zijn hier om jou te helpen ook je eigen bedrijf te starten.