Home » Toolkit » Tooltips » Prijsbepaling

Tooltip

Prijsbepaling

Heb je een product? Dan ga je een prijs bepalen! Door rekening te houden met verschillende aspecten heb je straks een redelijke prijs.

Handig in de: fase..

Moeilijkheid: 2
Doelen: Ik wil beter onderzoek doen | Ik wil een geschikte aanpak vinden | Ik wil een product ontwikkelen
PRIJSBEPALING

Situatie

Waarom zou je Prijsbepaling toepassen?

Prijsbepaling is een erg belangrijk onderdeel voor jou als ondernemer. Uiteindelijk bepaalt dit gedeeltelijk je winst. Er zijn een aantal aspecten waarmee je een goede prijs kan bepalen voor jouw product of dienst. Een lagere prijs ten opzichte van de concurrent is niet altijd de juiste methode om klanten naar jou toe te trekken. Dit is wel hoe er vaak gedacht wordt.

Handeling

Hoe pas je Prijsbepaling toe?

Klanten hechten waarde aan een merk, de kwaliteit en de ervaring die het ze oplevert. Als je kiest voor een lage prijs betekent dit dat je een beeld schetst over jouw aanbod, waardoor je een bepaald imago creëert. Dit geldt natuurlijk ook als je voor een hogere prijs kiest. Je zal moeten kijken naar jouw klanten en wat voor waarde zij hechten aan jouw product of dienst. Op basis van die inzichten kan je je prijs bepalen.

Er zijn vier traditionele manieren om een prijs te bepalen.

  • Een percentage toevoegen aan de kostprijs
  • Concurrenten bekijken om net boven of onder de prijs hun vraagprijs te zitten 
  • Marktonderzoek doen naar wat klanten bereid zijn te betalen voor jouw product of dienst

Resources

Wat heb je nodig?

Een product of dienst waar je een prijs voor kunt bepalen.

Extra's

Referentie naar extra informatie, producten of partners.

Een product of dienst waar je een prijs voor kunt bepalen.

Sorry, No posts.