Home » Toolkit » Tooltips » Model van Ansoff

Tooltip

Model van Ansoff

Ga je de groeistrategie van je bedrijf bepalen? Met behulp van het model van Ansoff ga je in op echte kansen door te denken over strategieën.

Handig in de: fase..

Moeilijkheid: 2
Doelen: Ik wil beter onderzoek doen | Ik wil een geschikte aanpak vinden | Ik wil meer klanten vinden | Ik wil nieuwe stappen zetten
MODEL VAN ANSOFF

Situatie

Waarom zou je Model van Ansoff toepassen?

Het model van Ansoff kan bijdragen op het moment dat je de groeistrategie van jouw bedrijf op een strategische manier wil bepalen, formuleren en managen. Het laat je nagaan of je meer uit bestaande klanten of nieuwe klanten wil halen met bestaande of nieuwe producten. Je gaat nu in op echte kansen voor jouw onderneming doordat je nadenkt over strategieën die het bedrijf in de markt ontwikkelt.

Handeling

Hoe pas je Model van Ansoff toe?

Je bekijkt welke strategieën er zijn en onderzoekt deze. Door te kijken waar je in de matrix je als bedrijf bevindt, kun je je strategie daarop aanpassen. Er zijn vier groeistrategieën die je met je bedrijf zou kunnen inzetten:

  • Marktpenetratie
    Bestaande markt met bestaand product
  • Productontwikkeling
    Bestaande markt met een nieuw product
  • Marktontwikkeling
    Nieuwe markt met een bestaand product
  • Diversificatie
    Nieuwe markt met een nieuw product

Resources

Wat heb je nodig?

Naast de matrix heb je niks nodig. Het is alleen van belang om te weten waar je de focus op wil leggen met jouw onderneming. Je zou wel eventueel verwante modellen kunnen onderzoek zoals waardeposities of generic strategies.

Extra's

Referentie naar extra informatie, producten of partners.

Naast de matrix heb je niks nodig. Het is alleen van belang om te weten waar je de focus op wil leggen met jouw onderneming. Je zou wel eventueel verwante modellen kunnen onderzoek zoals waardeposities of generic strategies.

Sorry, No posts.