Het is belangrijk om de klantreis in kaart te brengen. Met behulp van het AIDA-model probeer je de consument te duwen naar een aankoop.
Handig in de: fase..
Moeilijkheid: 1
Doelen: Ik wil beter onderzoek doen | Ik wil een geschikte aanpak vinden | Ik wil meer klanten vinden | Ik wil nieuwe stappen zetten
Situatie
Waarom zou je Het AIDA-model toepassen?
Om inzicht te krijgen in hoe de consument reageert in een beslissingsproces voordat de koop of gebruik van een product/dienst plaatsvindt, kun je het AIDA-model toepassen. Het model geeft aan welke stappen er in een reclame-uiting moet voorkomen. Met deze stappen probeer je de consument richting de call-to-action te duwen.
Handeling
Hoe pas je Het AIDA-model toe?
Je gaat de vier fases na die de consument in de funnel doorloopt en past dit toe in jouw reclame-uiting. De stappen van AIDA zijn:
Attention Hiermee probeer je de aandacht van de consument te trekken met jouw uiting
Interest Je maakt een connectie en wekt interesse op voor de boodschap
Desire In deze fase probeer je behoefte voor het aanbod te creëren. De interesse wordt omgezet in een verlangen voor een product/dienst
Action Het aanbieden van jouw aanbod en de consument tot actie aanzetten (conversie)
Resources
Wat heb je nodig?
Het enige wat je nodig hebt om dit model te kunnen toepassen is een reclame-uiting. De uitingen kunnen betrekking hebben tot websites, televisie, radio, kranten, magazines, etc. Het maakt niet uit in welke vorm, als het maar een reclameboodschap is.
Extra's
Referentie naar extra informatie, producten of partners.
Het enige wat je nodig hebt om dit model te kunnen toepassen is een reclame-uiting. De uitingen kunnen betrekking hebben tot websites, televisie, radio, kranten, magazines, etc. Het maakt niet uit in welke vorm, als het maar een reclameboodschap is.