Home » Toolkit » Tooltips » Brand equity

Tooltip

Brand equity

Willen je klanten meer betalen of gaan ze dan naar een concurrent? Dat is brand equity. Bewijs dat jouw business veel waarde heeft!

Handig in de: fase..

Moeilijkheid: 1
Doelen: Ik wil een geschikte aanpak vinden | Ik wil mijn bedrijf verbeteren | Ik wil nieuwe stappen zetten
BRAND EQUITY

Situatie

Waarom zou je Brand equity toepassen?

De brand equity (merkwaarde) toont aan hoe betrokken jouw klanten zijn. Of zij bereid zijn om net meer te betalen voor jouw merk, of dan toch iets anders kiezen is brand equity. Brand equity helpt bij het neerzetten van een sterk merk door te zorgen dat (potentiële) klanten alleen positieve gedachten en gevoelens krijgen bij jouw merk. Als je kan bewijzen dat jouw merk veel waarde heeft, heb je brand equity en zal dit via klanten verspreiden.

Handeling

Hoe pas je Brand equity toe?

Het model dat het makkelijkst te gebruiken is, is het Customer-Based Brand Equity (CBBE) Model van Kevin Way Keller. Het model is een piramide die bestaat uit 4 lagen. Bij elke laag beantwoord je een vraag over jouw merk. Door het beantwoorden van deze vragen heb je meer inzicht in hoe de klant denkt over jouw merk en kan je stappen nemen om dit eventueel te veranderen. Je begint aan de onderkant van de piramide met het beantwoorden van de volgende vragen:

  • Salience: Wie ben ik? Hoe ziet de klant mij? Klopt dit?
  • Performance: Doet jouw product wat het belooft? 
  • Imagery: Hoe komt het merk over op de klant? Wat zeggen ze over jouw merk?
  • Judgements: Wat associëren klanten met jouw merk?
  • Feelings: Hoe voelen klanten zich bij jouw merk?
  • Resonance: Identificeert de klant zich met jouw merk?

Resources

Wat heb je nodig?

Het CBBE-Model van Keller.

Extra's

Referentie naar extra informatie, producten of partners.

Het CBBE-Model van Keller.

Sorry, No posts.