Home » Toolkit » Tooltips » Blue ocean strategy

Tooltip

Blue ocean strategy

Wil je niet de strijd aangaan met concurrenten? Richt je dan op de ongerepte markten! Door regelmatig om je heen te kijken, vind je kansen!

Handig in de: fase..

Moeilijkheid: 1
Doelen: Ik wil beter onderzoek doen | Ik wil een geschikte aanpak vinden | Ik wil een product ontwikkelen
BLUE OCEAN STRATEGY

Situatie

Waarom zou je Blue ocean strategy toepassen?

Bij de blue ocean strategy ga je niet de strijd aan met concurrenten, maar richt je je op de ongerepte markten. Met deze strategie zorg je voor waardeontwikkeling van je bedrijf en je klanten. Door de blauwe oceanen te ontdekken leg je nieuwe markten en kansen vast, waar nog geen andere concurrentie plaatsvindt. Blue ocean refereert naar een oceaan zonder allerlei haaien (concurrenten), waar de red ocean gevuld is met allerlei haaien.

Handeling

Hoe pas je Blue ocean strategy toe?

Je past de blue ocean strategy toe door niet alleen de al bestaande markten te ontdekken, oftewel de rode oceanen, maar ook regelmatig de blauwe oceanen in kaart te brengen. Je kan hier het 4 actions framework van Chan Kim en Renee Mauborgne voor gebruiken. 

Met het 4 actions framework kijk je naar welke markten er al in de branche zijn die niet veel toegevoegde waarde hebben (eliminate), welke markten niet belangrijk zijn en dus onder het standaard van de branche kunnen (reduce), welke markten boven het standaard van de branche moeten (raise) en welke markten gecreëerd kunnen worden die de branche nog niet heeft.

Resources

Wat heb je nodig?

Je hebt het 4 actions framework om de blue ocean strategy toe te passen.

Extra's

Referentie naar extra informatie, producten of partners.

Je hebt het 4 actions framework om de blue ocean strategy toe te passen.

Sorry, No posts.