“Print-on-Demand” als business model. Iets voor jou?

door | 6-10-2020 | Businessmodellen, Starting

Business modellen... Er zijn er misschien wel 100 van. Sommige daarvan zijn geschikt voor startende ondernemers, sommige voor grote corporates. Een aantal zijn geschikt voor digitale ondernemers, en een aantal weer niet. Er zijn business modellen die je één dag in de week kosten, en andere misschien wel de hele week. Wat een keuzes!

Komende weken inspireren we jou in deze serie "HUSTL Startup Ideas" met een aantal business modellen die geschikt zijn voor startende (digitale) ondernemers. Vandaag trappen we af met het Print-on-Demand business model.

01.

Print-on-Demand: wat is dat?

Heel simpel uitgelegd: je verkoopt bijvoorbeeld eigen t-shirts, posters of boeken zonder dat je deze op voorraad hebt. Ze worden pas geprint op het moment dat de bestelling bij jou binnenkomt.

Als ondernemer werk je hierbij samen met een leverancier. Deze leverancier print jouw ontwerpen op de producten zodra de bestelling bij hem binnen komt. Je hebt zelf dus geen grote voorraden nodig van je producten en je hoeft ook niet bang te zijn dat je producten uitverkocht zijn en daardoor omzet misloopt.  

In de meeste gevallen regelt de leverancier ook de rest van de fulfillment. Dat betekent dat hij na het printen de producten netjes verpakt en verstuurt. Je hebt er zelf helemaal geen omkijken naar.

We zien dit model vaak terug bij kleding, met name merchandise. Maar ook andere producten vallen tot de mogelijkheden. Denk aan posters, mokken, tassen, telefoon hoesjes of zelfs boeken.

Twee versies van Print-on-Demand

Dit model kent twee verschillende versies.

1) “They print, you sell”
2) “They sell, you earn”

Het eerste model is de meest gebruikte en bekende. Jij als ondernemer zoekt een leverancier die jouw ontwerpen print op producten. Zelf heb je een eigen webshop waar je je producten verkoopt. Je regelt ook zelf de marketing, de prijzen, de betaling en de customer support.

In de tweede variant maak je gebruik van het platform van de leverancier. Je opent hierbij een shop binnen de website van de leverancier. Je upload hier je ontwerpen en stelt zo je eigen producten samen op basis van de mogelijkheden van de leverancier. That's it! De rest gaat automatisch en wanneer er een product wordt verkocht krijg jij een deel van de winst.

02.

Voor- en nadelen van Print-on-Demand

Het Print-on-Demand model is een super toegankelijke manier om je eerste eigen webshop te beginnen. Veel jonge ondernemers gebruiken dit model. We zien met name content creators en artiesten dit model gebruiken om merchandise te verkopen aan hun volgers. Een ideale manier voor hun side-hustle. Ook voor beginnende auteurs is dit een ideaal model om hun boeken te realiseren. Daarnaast zijn er ook ondernemers die dit model als hoofd business gebruiken. Met behulp van slimme strategieën en marketing funnels weten zij op grote schaal hun producten te verkopen.

Voordelen:

  • Geen hoge opstartkosten: je hebt geen dure voorraad nodig en de meeste (design)tools kun je gratis gebruiken. Ideaal wanneer je begint!
  • Snel beginnen: het kost je niet veel tijd om een eerste product in je online winkel te krijgen. Daarna kun je ook nog eens heel snel producten toevoegen.
  • Testen & verbeteren: zodra je je eerste producten verkoopt kun je gemakkelijk je business idee testen en waar nodig verbeteren. Je kunt gemakkelijk kleine aanpassingen doorvoeren of zelfs een heel nieuw concept uitproberen.
  • Laag risico: je betaalt pas wanneer een klant iets koopt, hierdoor loop je geen grote risico’s dat je producten niet verkopen en jezelf moet opdraaien voor de opstart- en productiekosten. Ook hou je nooit restanten over van bijvoorbeeld specifieke maten of kleuren die niet verkocht zijn.
  • Schaalbaarheid: de meeste leveranciers zijn al ingericht op massa. Zij kunnen dus snel veel produceren en leveren. Dat is top wanneer je bijvoorbeeld een goedlopende marketingcampagne of tijdelijke actie doet.

Nadelen: 

  • Marges: de marges op je producten zullen lager zijn dan wanneer je grote aantallen inkoopt. Dat is logisch omdat in bulk produceren nou eenmaal goedkoper is. Laat dit je niet tegenhouden. Je kunt altijd ervoor kiezen om toch voorraad te nemen als het goed loopt.
  • Controle: bij de meeste leveranciers heb je niet de volledige controle. Zij bepalen de levertijden, verzendmethodes en vaak ook de producten. Ga op zoek naar een leverancier voor de lange termijn, het liefst een met veel mogelijkheden of een die met je meedenkt.
  • Kwaliteit: druk- en printwerk kent veel verschil in kwaliteit. Omdat hier individuele producten gemaakt worden zijn de betere druk- en printmethodes niet altijd rendabel. Let daarom goed op bij het kiezen van een leverancier en vraag waar mogelijk een sample aan.
  • Afhankelijkheid: je bent afhankelijk van je leverancier. Als zij er ineens mee stoppen of de regels aanpassen staat jouw bedrijf stil. Wees hierop voorbereid zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
03.

Hoe begin je een Print-on-Demand business?

Niche & strategie

First things first. Ook bij dit business model is het belangrijk vooraf goed na te denken over je plannen. Heb je al een idee wat voor producten je wilt verkopen en wie je doelgroep is? Voor een artiest is dit soms makkelijk: je eigen fans. Maar als je nog geen achterban hebt is het is soms verstandig om een niche te kiezen. Op die manier kun je je heel specifiek je ontwerpen maken en je marketing inrichten op die doelgroep.

Bedenk of het misschien handig is om je concurrenten in kaart te brengen. Je kunt vaak veel van hen leren. Een beetje afkijken is niet erg zolang je ze maar niet nadoet of zelfs kopieert. Ook kun je vast nadenken over jouw USP (unique selling point). Waarom moeten ze jouw producten kopen?
Je kunt ook gebruik maken van het Business Model Canvas om ervoor te zorgen dat jouw businessmodel compleet is.

Ken je het business model canvas, ook wel BMC genoemd, al? Dit canvas is opgedeeld in negen blokken. Ieder blok staat voor een belangrijk component uit jouw business. Je kunt dit canvas gebruiken wanneer je nog in de ‘idee’-fase zit. Het model helpt je je business model te ontwikkelen en formuleren. Super handig!  

Leverancier kiezen & samples bestellen

Afhankelijk van welke producten jij wilt gaan verkopen zijn er verschillende leveranciers. Sommige zijn gericht op kleding, posters en andere decoratie, boeken of specifieke producten zoals bierviltjes, babyspullen of kantoorartikelen. Kies altijd zorgvuldig je leverancier uit. Denk hierbij na over je groeimogelijkheden. Misschien wil je nu alleen een poster maar liggen er kansen om dit later uit te breiden met andere woonaccessoires. Dan is het handig dat je leverancier dit kan leveren. Het kan ook dat service voor jou belangrijk is. Wil je bijvoorbeeld je eerste boek uitgeven maar kan je hier nog wel wat hulp bij gebruiken? Ga dan opzoek naar een leverancier die bereid is je te helpen en adviseren. 

Heb je een selectie gemaakt van interessante leveranciers? Mooi! dan is het nu tijd om samples te bestellen. Voordat je aan klanten wilt gaan leveren is het verstandig dat je de producten eerst zelf in je handen hebt gehad. Zo kun je de kwaliteit en levertijden checken. Als verkoper ben jij verantwoordelijk voor wat je verkoopt. Zorg er daarom voor dat het altijd van goede kwaliteit is en niet bijvoorbeeld na een keer dragen al stuk is. Dat voorkomt ook nog eens een hoop onnodige customer support tijd.

Leveranciers:
Hieronder een lijstje met Print-on-Demand leveranciers die wij veelal tegenkomen en horen. Let op, wij hebben hier geen ervaring mee en dit is dan ook geen advies. We geven je enkel een beeld van de mogelijkheden!

Kleding: & meer:
Printful
FreshMonks
Printify
RedBubble
Moteefe
Teespring
& nog veel meer!

Posters, etc:
Peecho
Printful
& nog veel meer!

Custom items:
Etsy

Boeken:
Boekscout uitgeverij

Heb jij aanvullingen op deze lijst? Of ervaringen met een partij? Laat het ons weten! ?

Shop inrichten & starten!

Ben je helemaal tevreden met je product en leverancier? Dan kun je aan de slag gaan met het inrichten van jouw shop. Of je dit nou op het platform van je leverancier doet of dat je dit op je eigen manier doet. Het is goed om na te denken over je prijsstrategie, je productfoto’s of mockups en je klantenservice.

Wanneer je dit allemaal op orde hebt ben je klaar voor de start en kun je beginnen met verkopen!

Next week in HUSTL Startup Ideas:

Volgende week dinsdag gaan we het hebben over Affiliate Marketing als businessmodel. We leggen je uit wat het is, de voor- en nadelen en waar je op moet letten als jij een zo'n business wilt beginnen!

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een compleet platform voor jonge ondernemers. Inspirerende content en verhalen, waardevolle informatie over de start en groei van jouw business en producten die jouw lifestyle en ondernemerschap stimuleren. Dat is waar HUSTL om draait!

→ Lees het verhaal achter HUSTL

Updates en meer!