Wat zijn nou dé social media trends 2021? De trends vliegen je tegenwoordig om de oren. Maar wat zijn de belangrijkste en leukste social media trends van 2021? En misschien nog wel belangrijker; hoe speel jij hier op in? Gelukkig hebben wij voor jou een top 5 met social media trends 2021 gemaakt en zullen we gelijk vertellen hoe jij deze kan toepassen. Zo heb ook jij dit jaar een succesvol social media jaar!
01.
Live-sessies
Tegenwoordig kan je haast op ieder social media platform live gaan. Dit is belangrijk want live gaan brengt een hoop interactie met je doelgroep op gang. Daarom is live gaan een van de belangrijkste social media trends geworden voor 2021.
Live video brengt veel interactie maar ook engagement met de doelgroep, wel meer dan andere soorten content. Maar waarom is die engagement dan zo belangrijk? Tijdens live gaan kan jouw doelgroep persoonlijk contact hebben met jouw merk of bedrijf. Transparantie en het verhaal achter je bedrijf zijn namelijk belangrijke punten voor de geloofwaardigheid van je bedrijf. En hoe leuk is het om dit persoonlijk met je doelgroep te delen door live te gaan!
Daarnaast is live gaan een makkelijke tool voor iedereen. Je kan van tevoren een thema of doel bedenken als een Q&A of een live performance, maar je kan het ook simpelweg aanzetten en kijken waar de boot strand. Het makkelijke van live gaan is dat veel mensen een automatische melding krijgen dat je live gaat. Hierdoor komen er meer mensen op af.
02.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Als bedrijf ben je al vanaf begin af aan druk bezig met wie je bent en wat je wilt uitstralen. Maar tegenwoordig is het nog belangrijker wat je uitstraalt naar de buitenwereld. De Generation Y en Z hechten steeds meer waarde aan bedrijven en merken waarin zij zich gerepresenteerd voelen. Ze willen graag zien dat je je als bedrijf bezighoudt met onderwerpen waar zij zich ook mee bezig houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan milieuvervuiling en hoe je daar met een MVO-beleid op in kan spelen. Als jij voor de doelgroep zorgt, zorgen zij voor jou!

Laat via sociale media een stukje transparantie zien van wie jullie als bedrijf en merk zijn en waar jullie voor staan. Dit kan op verschillende manieren; deel bijvoorbeeld meer informatie over de teams, laat jullie missie & visie weten en maak je doelen bekend. Zo weet je doelgroep wie jullie zijn en waar jullie voor staan.
Wil je meer informatie over duurzaam ondernemen? Ga dan naar Knowledge! Hier vind je informatie over het starten met een duurzame bedrijfsvoering en andere manieren waarop je maatschappelijk verantwoord kan ondernemen.
03.
Korte video's

Langzamerhand zijn de korte video’s aan het winnen van de lange video content. Korte video’s zijn tegenwoordig helemaal trending. Kijk maar naar het succes van TikTok. Het is belangrijk om hierop in te spelen. Het maken van korte video’s kan makkelijker zijn dan lange video’s, maar zorg wel dat kwaliteit boven kwaliteit blijft staan. Je kan natuurlijk zelf op TikTok gaan, maar je kan ook korte video content op andere kanalen delen.
Het is volkomen normaal om korte video’s als een gewoon bericht te delen, maar denk ook eens aan de nieuwe tools op Instagram. Naast de IGTV voor langere video content hebben ze nu ook Reels. De perfecte tool voor korte video content. Makkelijk te gebruiken en zorgt voor een hele andere manier van gevonden te worden binnen Instagram.
04.
Humanisering
Het wordt steeds belangrijker dat bedrijven en merken een eigen stem krijgen en hiermee naar buiten komen. Door je bedrijf te laten communiceren en interactie te laten zoeken met klanten alsof het een echt persoon is, wordt je toegankelijker voor klanten. Speel hierbij ook in op trends of sociale kwesties. Inspelen op de sociale norm en bewustwording creëren blijkt goed te werken bij millennials.
Voorbeelden van humanisering zijn Ben & Jerry, Netflix en Nike. Ben & Jerry speelt veel in op het milieu en de bewustwoording van je ecologische voetafdruk. Netflix en Nike deden dit toen ze een duidelijk standpunt innamen rondom de Black Lives Matter-movement.
05.
Less is more!
In 2021 hoeft jouw bedrijf niet meer op ieder kanaal te vinden zijn. Kijk wat voor jouw bedrijf werkt en waar jouw doelgroep te vinden is. Probeer alle kanalen en bepaal welke kanalen het beste werken voordat je een keuze maakt. Als je aanwezig bent op 3 tot 4 kanalen is dat tegenwoordig meer dan genoeg. De tijd die je overhoudt die je normaal in de andere kanalen stopte kan je nu in die 3 á 4 kanalen stoppen zodat je daar het maximale uit kan halen. Het gaat niet meer om de gewone cijfers maar steeds meer om het niet zichtbare voor ons.
Tegenwoordig betekenen likes, comments en volgers haast niks meer. Het is nu veel belangrijker dat je engagement met je doelgroep hebt. Dus zorg dat je op de juiste kanalen de juiste content biedt voor je doelgroep. Iets waar jouw publiek langer naar wil kijken, iets wat een gesprek start tussen jou en je doelgroep en iets wat de doelgroep wilt opslaan om het later nog eens te kunnen bekijken.
Wil jij dit jaar ook voorop lopen met jouw sociale media? Dan kunnen deze trends je helpen! Wil je meer weten over sociale media? Check dan onze Knowledge Base of neem een kijkje op onze social media kanalen!