Je Search Engine Optimization (SEO) in orde krijgen

door | 9-12-2020 | Marketing, Marketing in 2021

Het is tegenwoordig bijna niet meer weg te denken: Search Engine Optimization. De manier om jouw website zo hoog mogelijk in de ranking te krijgen. Maar wat kan jij doen om jouw SEO te verbeteren en hoe kun jij op een organische manier tussen alle concurrenten opvallen? Met deze guide helpen wij jou op weg!

01.

Wat is Search Engine Optimization (SEO)?

Om eerst een idee te krijgen over hoe je Search Engine Optimization zo effectief mogelijk in kan zetten, beginnen we bij de basis. Wat is SEO? Waar is het goed voor? Waarom moet ook jij dit in je strategie integreren? Dit zijn allemaal vragen die waarschijnlijk in je hoofd rond zullen spoken als je er weinig over weet of weinig hiermee doet.

Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie, is een methode om als website op een organische manier zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te staan van zoekmachines. Alle activiteiten die hiervoor worden ondernomen, behoren hieronder (denk aan onder andere de juiste keywords vinden en linkbuilding).

Je Search Engine Optimization (SEO) in orde krijgen

Maar waar is het goed voor? Als jij je SEO optimaal inzet, vergroot jij je vindbaarheid voor jouw doelgroep. Niet alleen voor jouw doelgroep. Het grote voordeel is dat de meerderheid van de consumenten research naar bedrijven en/of producten via online zoekmachines. Heb je een hoge positie in de Google-rank? Groot kans dat consumenten rondkijken op jouw website en misschien wel jouw producten aanschaffen doordat een hoge positie, betrouwbaarheid en autoriteit zal opwekken.

SEO is cruciaal in deze tijd van groeiende consumenten, waardoor je niet onder de berg weg wil vallen. Daarnaast kun je via deze manier ook nieuwe consumenten bereiken waardoor je meerdere groeimogelijkheden krijgt.

Ben je niet tot weinig bekend met SEO? Dan is dit introductiefilmpje van Google handig voor jou!

02.

SEO tools die je moet kennen

Er zijn genoeg tools te vinden om je Search Engine Optimization naar de top te helpen! Mijn favoriete tools om te gebruiken zijn:

  • Ubersuggest

Ubersuggest zal jou helpen om meer traffic te genereren, maar hoe doen zij dit? Het maakt het zoeken naar de juiste keywords makkelijker: je krijgt nieuwe ideeën en data. De tool analyseert jouw website voor errors, keywords, kansen en bedreigingen. 

  • Google Search Console / Google Analytics

De Search Console van Google is een gratis tool die jouw website helpt om op z’n best te presteren door het te monitoren en geeft weer hoe je je prestaties kunt verbeteren. Om jouw content te optimaliseren, zou ik deze tool gebruiken. Je krijgt rapporten over de traffic en de prestaties van de site. Het is een krachtige tool voor jouw SEO. Google Analytics is niet zozeer gericht op de SEO, maar kan het wel helpen verbeteren. Analytics is een data tool: je krijgt alle inzichten over jouw website prestaties, waardoor je hierop weer kunt inspelen.

  • Screaming Frog

Dit is een website crawler dat jou zal helpen om de SEO te verbeteren door middel van data-onderzoek en fouten in de SEO op te zoeken. Er wordt per pagina bekeken hoe de techniek in elkaar zit. De crawl is zeker aan te raden door de hoeveelheid aan functies om de website te optimaliseren. Het is geen standaard SEO-tool.

  • SEO Yoast Plugin

Heb je een WordPress-website? Lucky you! WordPress heeft namelijk al gedacht aan jouw SEO voordat jij dat kon doen. Seo Yoast Plugin is de SEO-tool voor WordPress-sites. Het helpt jou om te voldoen aan alle SEO-standaarden.

Je krijgt inzichten over hoe de content op de pagina scoren, hoe je dit kunt optimaliseren en als je er dan uiteindelijk aan voldoet gaat het licht op groen! Ideaal toch?

03.

Keyword SEO

De keywords van de website is misschien wel een van de belangrijkste aspecten voor de SEO, omdat dit de basis. Op keywords word je namelijk gevonden. Als je hierop optimaal kunt inspelen, ben je makkelijker vindbaar voor mensen.

Er zijn meerdere soorten keywords: de long-tail keywords (4 of meer woorden), de short-tail keywords (1 woord) en de mid-tail keywords (2 of 3 woorden).

Let bij keywords erop dat het zoekvolume groot is, omdat dat betekent dat veel mensen op die keyword zoeken. Daarnaast is competitie belangrijk: het kan lastig worden als veel andere bedrijven net die ene keyword gebruiken om hun SEO te optimaliseren.

Je Search Engine Optimization (SEO) in orde krijgen

Hoe je het beste keywords kunt zoeken? Easy! Ik raad je aan om de eerdere genoemde Ubersuggest te gebruiken, omdat Ubersuggest hierop gespecialiseerd is. Je krijgt de precieze informatie die je nodig hebt om jouw keywords perfect te krijgen!

Wil je meer weten? Hier zijn nog een aantal goede tips om naar de top te komen met jouw SEO!

Next week in topic: Business

Volgende week komt natuurlijk de énige echte opvolger van SEO, namelijk Search Engine Advertising (SEA)! Ik geef je alle ins en outs hierover.

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

→ Maak kennis met HUSTL

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Hoe begin je met SEA?

Hoe begin je met SEA?

Wil je met jouw website bovenaan de zoekmachines staan en meer verkeer halen naar jouw website? Dan is SEA wellicht een oplossing voor je website. Maar wat houdt SEA precies in? En hoe begin je ermee? Wij leggen het uit.SEA Wat is SEA?Een snelle manier om bovenaan de...

Etsy shop openen, hoe doe je dit?

Etsy shop openen, hoe doe je dit?

Wil je een Etsy shop openen? Het is makkelijker dan je denkt! Hier vind je alles wat je moet weten over het openen van je eigen Etsy shop.