Je bedrijf starten? Denk niet alleen aan geld!

door | 14-07-2020 | Marketing, MVO in 2021

Als je een eigen bedrijf gaat starten denk je al snel dat je één ding het hardst nodig hebt, en dat is geld. Geld is belangrijk. Het biedt namelijk mogelijkheden en kansen, maar er zijn meer middelen die waardevol zijn bij het opstarten van het bedrijf. Middelen die cruciaal zijn voor het succes van jouw bedrijf. Middelen die je nodig hebt om de mogelijkheden en kansen ook te kunnen benutten. Ze zijn zo belangrijk dat zonder deze middelen de waarde van jouw geld omlaag schiet. Dat maakt de combinatie tussen deze middelen en geld een belangrijke succesfactor. We hebben het hier over tastbare middelen én over jouw ontastbare middelen. Jij bent een Hustler! Waar leg jij de focus?

01.

Tastbare middelen, koop de waarde

Tastbare middelen zijn belangrijk voor jouw business. Onder tastbare middelen verstaan we financiële, fysieke en organisatorische middelen.

Bij financiële middelen denk je snel aan geld, money, cash. Dat klopt, maar ook andere vormen van eigen vermogen dat je bezit zijn financiële middelen. Deze middelen zijn natuurlijk heel handig en waardevol voor jouw business. Met geld ben je flexibel en je kunt het omzetten in andere waardevolle middelen. Bijvoorbeeld in fysieke middelen, door het kopen van gereedschappen, machines etc. Vaak zijn deze fysieke middelen waardevoller dan de geldwaarde van dit middel.

Een timmerman zonder hamer heeft meer aan een hamer dan aan het geld voor een hamer. Die hamer kan de timmerman namelijk meerdere malen terugverdienen. Wat met geld ook te kopen is zijn organisatorische middelen. Denk daarbij aan routines, systemen, beleid en administratieve structuren.  Hier geldt hetzelfde als met fysieke middelen. Met geld kan je dit soort systemen kopen en realiseren. Op deze manier kan je jouw business extra waarde geven door geld om te zetten in deze middelen. 

02.

Ontastbare middelen, draag de waarde

Waar jij tastbare middelen kan kopen met jouw geld, ligt dit anders bij ontastbare middelen. Denk bij ontastbare middelen aan human capital, jouw sociale netwerken, intellectueel kapitaal en je reputatie.

Human capital is vaak het eerste middel dat jou ter beschikking staat als ondernemer. Human capital bestaat uit educatie, (business)ervaring, training, skills, etc. Het is de kennis, ervaring, vaardigheden en competenties die je hebt. Het is iets dat je hebt, hebt verkregen en kan verkrijgen door jezelf te laten groeien en door ervaring op te doen. Dit kan bijvoorbeeld door tijd en moeite te investeren in self-improvement of kennis en vaardigheden.

De waarde van human capital is lastig uit te drukken in geld. Het is verborgen en de waarde komt tot uiting wanneer het zich voordoet. Dit middel, als het goed gebruikt wordt, kan leiden tot het verkrijgen van andere middelen. Dat is weer belangrijk voor de ontwikkeling van het bedrijf. De human capital die jij met je meedraagt kan als een hefboom werken voor wat je mogelijkheden en kansen zijn met geld!

Dit geldt ook voor sociale netwerken, een ander ontastbaar middel. Sociale netwerken bieden waarde omdat daar vaak middelen uit kunnen worden gehaald voor onder de marktprijs [1] [2]. Daarnaast kan je netwerk ook kansen bieden om in contact te komen met mensen die beschikken over middelen die normaal gesproken niet op de markt te krijgen zijn, unieke middelen [3]. In het algemeen geldt: Hoe groter je netwerk, hoe meer toegang tot middelen [4].

Daarbij zijn er nog twee ontastbare middelen die waarde hebben voor jouw bedrijf. Intellectueel kapitaal en reputatie. Intellectueel kapitaal is eigenlijk de som van alles dat iedereen in jouw business heeft aan kennis dat voordelig kan zijn ten opzichte van je concurrenten [5]. Een middel dat weleens onderschat wordt doordat het zo overkoepelend is dat er als geheel niet snel wordt bij stilgestaan. Toch biedt dit middel mogelijk veel waarde omdat het jouw bedrijf maakt tot wat het is en wanneer daaraan gerommeld wordt, de dynamiek verstoord kan worden.

Tot slot, je reputatie. Zeker in het huidige tijdperk waarin bedrijven door het groter publiek zonder moeite aan de schandpaal kunnen worden genageld is reputatie een waardevol middel om jouw business te laten voortbestaan. Een beschadigde reputatie kan betekenen dat jouw klanten, geldschieters, sponsoren etc. besluiten zich terug te trekken. Een reputatie opbouwen kost tijd, terwijl een reputatie verliezen zo is gebeurd. Jouw bedrijfsreputatie is als een unieke, breekbare vaas. Wanneer deze breekt kan je met geld als middel de lijm kopen, maar de vaas zal daarna niet meer van originele waarde zijn.

03.

Verleg je focus, geld is niet alles!

Bij ondernemerschap is de term ‘waarde’ belangrijk.
Wat is nou écht van waarde voor jouw bedrijf?

Welke middelen zijn voor jou van waarde? Tastbare middelen kunnen worden gezien als belangrijk voor overleven en groei. Dit is ontzettend belangrijk en misschien wel key voor jouw bedrijf. Maar onderschat de waarde van ontastbare middelen niet! Dit zijn de middelen die in het bedrijf en de ondernemer gebakken zitten, ze zijn immers uniek, waardevol en moeilijk te kopiëren [6]. Deze middelen bieden mogelijkheden om het meeste uit je andere middelen te halen en worden gezien als dé drijvers van competitief voordeel. Welke Hustler wil er nou niet zijn concurrenten verslaan?

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

De digitale wereld is in constante beweging, en als je een bedrijf runt, kan het moeilijk zijn om alle trends bij te houden. Een van die trends is social media marketing, een vorm van online marketing die sociale netwerken als platforms gebruikt. Maar is het echt...

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

In het huidige competitieve bedrijfslandschap is het essentieel om strategieën te ontwikkelen die je bedrijf een voorsprong geven. Of je nu een startup bent of een gevestigde onderneming; groei is een cruciale indicator van succes. In dit artikel delen we vier...