Neutral: Duurzame en verantwoorde inspiratiebron

door | 14-10-2020 | Marketing, MVO in 2021

Zoals veel van jullie weten is duurzaam ondernemen ondertussen een groot begrip. Steeds meer nieuws komt naar buiten als het gaat om slechte werkomstandigheden en hoe het milieu wordt beïnvloed door bijvoorbeeld productiewerkzaamheden. Wij bij HUSTL vinden het belangrijk om ons steentje bij te dragen bij het verbeteren van deze omstandigheden.

In de vorige business blog vertelde wij al over hoe wij dit aanpakken. Voor onze kledinglijn zijn wij op zoek gegaan naar een kledingproducent waar wij als bedrijf trots op kunnen zijn. Onze keus is toen gevallen op Neutral, de marktleider in het produceren van duurzame kleding en accessoires. Maar het is meer dan alleen dat! Het is een producent met een merkverhaal. En in dat verhaal nemen wij jou graag mee.

“Never underestimate the power of a t-shirt”
HUSTL merch team
01.

Certified Responsibility

Na meer dan 20 jaar gewerkt te hebben in de ouderwetse textielindustrie waar een constante druk is om de prijzen te verlagen ten koste van de natuurlijke en menselijke hulpbronnen, vonden de oprichters van Neutral tijd voor verandering. Lars Bech en Christina Larsen hebben zich toen gericht op het ontwikkelen van een platform voor duurzame kleding, met focus op echt respect voor de mens en het milieu. In 2008 werd het platform, Neutral, werkelijkheid.
Neutral is gevestigd in Kopenhagen, Denemarken. De productie van de kleding en accessoires vinden vooral plaats in India. Het bedrijfsplan achter Neutral is gebaseerd op de hoogste sociale, ethische en milieucriteria en heeft internationale duurzaamheid standaarden die de hele toeleveringsketen bedekken.Daarom werken ze met onder andere zeven certificaten, of wel het “Certified Responsibility”. De certificaten zijn ontwikkeld en gecontroleerd door externe organisaties en helpen Neutral door de hele toeleveringsketen. Van het kantoenveld tot het eindproduct, om het bij elke stap van het produceren goed te doen. De certificaten zijn dus niet om te laten zien hoe goed Neutral het wel niet doet, maar ze helpen Neutral om het goed te doen en is een garantie voor klanten dat Neutral producten worden gecreëerd op de hoogste standaarden.
02.

De certificaten in het kort

GOTS - Global Organic Textile Standard

GOTS is ontwikkeld met als doel bepaalde eisen vast te stellen die wereldwijd worden goedgekeurd en de biologische status van textiel garanderen, vanaf de oogst van de grondstoffen via milieu- en maatschappelijke verantwoorde productie tot en met etikettering, om de klant zekerheid te kunnen bieden. Dit betekent dat producten van Neutral onder andere bestaan uit 100% biologisch katoen.

Fairtrade Cotton

Dit certificaat geeft aan dat het product wordt gemaakt van ruw katoen dat eerlijk is geproduceerd en verhandeld. Dit is traceerbaar in alle productiestadia en tijdens de productie wordt het gescheiden van niet-Fairtrade katoen. Wanneer je producten koopt met een van de Fairtrade certificaat betekent dit dat je boeren en arbeiders ondersteunt bij het verbeteren van hun leven en gemeenschap.

EU Ecolabel

Het officiële Europese label voor groenere producten. Voordat producten/bedrijven dit certificaat mogen ontvangen, moet deze een aantal tests doorstaan die dan weer door een onafhankelijke instantie wordt beoordeeld. Mocht het product dit doorstaan, dan betekent dit dat het relatief bescheiden invloed heeft op lucht, water, bodem, kwaliteit, verbruik van natuurlijk hulpbronnen, opwarming van de aarde en biodiversiteit. Het doel van dit certificaat is dan ook om producenten aan te moedigen om minder afval en CO2 te produceren en om producten te ontwikkelen die duurzaam en gemakkelijk te repareren en te recyclen zijn.

SA8000

Bij dit certificaat draait het compleet om internationale mensenrechten normen. Het meet dan ook de prestaties van bedrijven op acht belangrijke gebieden: kinderarbeid, dwangarbeid, gezondheid en veiligheid, vrije vereniging en collectieve onderhandelingen, discriminatie, disciplinaire praktijken, werktijden en compensatie. Kortom: met dit certificaat betekent dat alle mensen die aan het product hebben gewerkt, van katoenboeren tot inpakkers, in goede werkomstandigheden werken. 

Neutral responsibility

Hernieuwbare energie drijft de Neutral productie aan. Als er een overschot is aan energie die niet nodig is voor de productie, wordt deze geleid naar lokale netwerken. Zo draagt het maken van Neutral kleding bij aan een schoner milieu en bestrijdt het de klimaatverandering. 

Oeko-Tex 100 Standard

Dit certificaat gaat in op de menselijke ecologie van textielproducten. Het onderzoekt en oordeelt verwerkt textiel op eventuele schadelijke stoffen die er in aanwezig kunnen zijn. Met als doel dat eventuele schadelijke stoffen niet in contact kunnen komen met de consument.

Global Recycled Standard

GRS is ontwikkeld om producenten te stimuleren het gebruik van gerecyclede materialen in producten te verhogen en de schade die wordt veroorzaakt door de productie ervan te verminderen of zelfs te elimineren. Dit certificaat geeft de consumenten, zowel de merken als de eindgebruikers, de kans om weloverwogen beslissingen te maken. Dit betekent dat de kleding en accessoires van Neutral onder andere bestaan van 100% gerecyclede polyester. 

Zoals je kan begrijpen uit de bovenstaande certificaten doet Neutral er alles aan om het goed te doen voor mens en milieu. Hoe bijzonder is dat? En niet zo gek dat wij er zo trots op zijn dat het onze producent is, toch? In het onderstaande filmpje maakt Neutral het door middel van een animatie de productie wat meer duidelijk.

03.

Neutral, meer dan alleen kleding

Neutral profileert zich meer dan alleen kleding. Het is een communicatieplatform voor jou om mensen en bedrijven te inspireren om het ook goed te doen. Ze zien zichzelf als voorbeeld van betrokkenheid bij de gezondheid van mensen en planeet. Daarom kiezen onder andere bedrijven en artiesten om samen te werken met Neutral om de boodschap over te brengen naar de medemens.

Een van de voorbeelden is met een Deense artiest, Gulddreng (“Goldboy”). Vanaf zijn eerste release in 2016 heeft hij succes met zijn zelfspot liedjes over luxe, goud, roem en sarcastische verwijzingen naar de muziekwereld.

Voor de Copenhagen Fashion week in 2017, heeft hij zichzelf opnieuw gelanceerd als Grøndreng (“Greenboy”) samen met Altivisten, waarbij hij duurzame kledingconsumptie promoot door middel van milieukeurmerken. Onder andere met de certificaten die hierboven beschreven staan. Met het Blæredygtig Neutral T-shirt, dat een combinatie is van “duurzaam” en “pronken” in het Deens, vonden ze een manier om hun inspirerende verhaal met grote impact te delen. Een eenvoudige, maar sterke boodschap.

Lees hier meer cases van Neutral!

Next week in Topic: Business

Laat je inspireren door bedrijven zoals Neutral, om je best te doen om een succesvol bedrijf te ontwikkelen terwijl je je steentje bijdraagt aan mens en milieu! Benieuwd naar hoe andere kledingmerken dit doen? Houd onze socials dan in de gaten voor de blog van volgende week!

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

De digitale wereld is in constante beweging, en als je een bedrijf runt, kan het moeilijk zijn om alle trends bij te houden. Een van die trends is social media marketing, een vorm van online marketing die sociale netwerken als platforms gebruikt. Maar is het echt...

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

In het huidige competitieve bedrijfslandschap is het essentieel om strategieën te ontwikkelen die je bedrijf een voorsprong geven. Of je nu een startup bent of een gevestigde onderneming; groei is een cruciale indicator van succes. In dit artikel delen we vier...