Hoe werkt TikTok?

door | 10-08-2021 | Marketing

Tegenwoordig is TikTok niet meer weg te denken uit het social media landschap. Naast Instagram, Facebook en Twitter timmert TikTok ook aardig aan de weg. Op dit moment staat TikTok dan ook op nummer één van de beste sociale app in de Play Store. Zo gebruiken meer dan 1,7 miljoen mensen deze app. Dit is allemaal leuk en aardig, maar hoe werkt TikTok nu eigenlijk? Lees gauw verder om erachter te komen.

01.

Wat is TikTok?

Laten we meteen antwoord geven op de vraag wat TikTok nu eigenlijk is. Op TikTok plaatsen gebruikers korte, maar creative video's over van alles en nog wat. Onder een korte video verstaan we een video tussen de 15 en 60 seconden. TikTok heeft geen speciaal thema. De mogelijkheden zijn oneindig: je kan een TikTok maken waarin je aan het dansen bent, maar er worden ook life hacks of sketches gedeeld op het platform. Naast de oneindige ideeën kan je ook gebruik maken van filters, speciale effecten en muziek.

Nu weet je wat TikTok is, maar ben je benieuwd naar hoe je nu zelf zo'n video kan maken? Bekijk dan ook Hoe maak je een TikTok?  Hierin legt Fabienne uit wat je allemaal met het platform kan en hoe je je eerste videos kan maken en uploaden!

02.

Hoe ziet TikTok eruit?

Back to the basics. Het maakt niet uit of je nu een Android of een iOS besturingssysteem hebt, voor beide besturingssystemen is de app te downloaden en te gebruiken. Als eerst moet je een account aanmaken, zodat we kunnen beginnen.

Hoe werkt TikTok?

Als je eenmaal in de app zit zijn er verschillende icoontjes waar je op kan klikken. Als je de app opent kom je gelijk op de ‘For You’-page en de ‘Following’-page. Op de ‘For You’-page kom je video’s tegen die gebaseerd zijn op jouw interesses. Wanneer je bijvoorbeeld veel Sketch TikToks hebt bekeken, zal je dit ook zeker terugvinden op deze pagina. De ‘following’-pagina zegt het eigenlijk al, hier zie je alle video’s van TikTokkers die je volgt. Bij het bekijken van de TikTok zie je de bekende like, comment en share icoontjes.

Naast deze pagina zijn er nog vijf andere icoontje. Deze zetten we voor jou op een rijtje. Om te beginnen met het huisje. Het spreek wellicht een beetje voor zich, maar hiermee ga je naar de homepage van de app. Naast het huisje vind je een vergrootglas. Dit is de discover-pagina van TikTok. Hier vind je de laatste trends en ontwikkelingen van de app.

Wil je nu ook zo een trending video maken, dan moet je deze eerste opnemen en plaatsen. Dit doe je door het icoontje naast het vergrootglas, oftewel het middelste icoontje. Wanneer je een TikTok hebt geplaatst dan ben je natuurlijk nieuwsgierig of je likes en/of reacties krijgt. Deze vind je terug bij het tekstballon-icoontje. Hier kan je ook zien wie je profiel heeft bekeken.

Nu wil je natuurlijk ook je eigen pagina terug kunnen zien. Je vindt jouw profiel wanneer je op het poppetje klikt helemaal aan de rechterkant. Hier kan je onder andere, elke 30 dagen, je gebruikersnaam aanpassen en je andere social media-accounts koppelen aan je TikTok-account.

03.

TikTok en jouw onderneming

Nu je er een beetje achter bent hoe TikTok werkt, is het tijd om te kijken wat TikTok kan bieden voor jouw onderneming.

Om te beginnen is het handig om te kijken of je doelgroep te vinden is op dit platform. TikTok is het populairst in de doelgroep van 15 t/m 19 jaar. Echter betekent dit niet dat de app niet populair is onder de twintigers. Sterker nog, in vergelijking met 2020 dit voor de groep van 25 t/m 29 jaar vertweevoudigd en voor de groep van 20 t/m 24 jaar is dit zelfs verdrievoudigd. Er wordt verwacht dat de leeftijd van nieuwe gebruikers steeds hoger gaat liggen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de actieve gebruikers niet binnen je doelgroep vallen, maar je kan dit ook zien als een mogelijkheid om je doelgroep uit te bereiden. Zie je dit niet zitten? Wacht dan af of TikTok inderdaad populair gaat worden ondere een oudere doelgroep.

Een aantal tips voor wanneer je een TikTok-account begint voor jouw onderneming: 

  1. Neem een Pro-account en krijg meer inzicht in je statistieken. Zo zie je bijvoorbeeld welke TikTok het beste heeft gescoord en wie jouw volgers zijn. Nog een niet geheel onbelangrijk feitje, een Pro-account is gewoon gratis! 
  2. Wellicht een voor de hand liggende gedachte: adverteren. Er zijn verschillende mogelijkheden om te gaan adverteren op TikTok, namelijk een In-Feed Video, Tile Experiences, een Brand Takeover en TopView. 
  3. Een andere mogelijkheid is het gebruik van influencers. Dit zie je al veel voorbij komen op andere social media platformen als Instagram. Op TikTok werkt het redelijk hetzelfde. Populaire creators worden gemerkt met een blauw vinkje. Echter is er wel een verschil, sommige influencers zijn een bekende TikTokker en dus bekend geworden door TikTok. Andere Influencers hadden als een naam opgebouwd en zijn hierbij TikTok gaan gebruiken. Kijk hiervoor goed naar welke influencer past bij jouw bedrijf.
  4. Last but not least, stap uit je comfortzone en wees creatief! Wanneer je TikTok wil inzetten voor je bedrijf is het belangrijk om mee te gaan met de trends en ontwikkelingen. TikTok is niet bedoeld om een informatieve bedrijfsvideo te plaatsen. De app heeft een hoge amusementswaarde en hiermee kan je dus ook een andere kant van je bedrijf laten zien.

Door gebruik te maken van hashtags en ondertiteling kan je zorgen dat je meer mensen bereikt op TikTok. Zo kan je meer volgers krijgen. Door je andere socials ook aan TikTok te koppelen zorg je dat je ook daar meer volgers krijgt. 

04.

Het algoritme van TikTok

Naast alle trends en ontwikkelingen, die je kan vinden op de trending-pagina van TikTok, is het ook niet geheel onbelangrijk om het algoritme te begrijpen. Wanneer je het algoritme door begint te krijgen en je komt hierin terecht, heb je kans om meer volgers te krijgen.

Al eerder werd de ‘For You’-page genoemd. Dit is een belangrijke speler in het algoritme van TikTok, maar hoe werkt het algoritme? Het algoritme werkt als een soort test waar je video door gescreend wordt. Als je video hier doorheen komt, kom je bij gebruikers op de ‘For You’-page. Je moet zorgen dat je hier zo lang mogelijk op blijft. Hierbij wordt er gekeken naar het aantal likes, het aantal reacties, hoe vaak de video is gedeeld, hoe lang je video wordt bekeken en het aantal dat je video opnieuw wordt bekeken. Je blijft langer op de ‘For You’-page staan als je beter scoort op deze punten.

Hoe werkt TikTok?

Nog een paar laatste tips om het algoritme beter onder de knie te krijgen:

  • Plaats regelmatig een TikTok en zorg voor interactie met je volgers.
  • Speel in op hastags, trends en ontwikkelingen en gebruik hierbij je creativiteit.
  • Kijk hoe je TikToks scoren door je statistieken te bekijken.

Nu je wat meer inzicht heb gekregen in hoe TikTok werkt is het tijd om aan de slag te gaan. Ben je er klaar voor?

Bekijk ook nog de video van InthefrowVictoria vertelt hier over TikTok en laat aan de hand van haar account het platform zien en geeft je tips voor je eerste video!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

→ Maak kennis met HUSTL

Updates en meer!

HUSTL Leestip!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Hoe begin je met SEA?

Hoe begin je met SEA?

Wil je met jouw website bovenaan de zoekmachines staan en meer verkeer halen naar jouw website? Dan is SEA wellicht een oplossing voor je website. Maar wat houdt SEA precies in? En hoe begin je ermee? Wij leggen het uit.SEA Wat is SEA?Een snelle manier om bovenaan de...

Etsy shop openen, hoe doe je dit?

Etsy shop openen, hoe doe je dit?

Wil je een Etsy shop openen? Het is makkelijker dan je denkt! Hier vind je alles wat je moet weten over het openen van je eigen Etsy shop.