Direct marketing om klantbinding te stimuleren

door | 18-12-2020 | Marketing, Marketing in 2021

Direct marketing bestaat in verschillende vormen, bijvoorbeeld via de e-mail, met advertenties of persoonlijke verkoop. Bedrijven gebruiken direct marketing om potentiële klanten op een directe manier te benaderen en een relatie te krijgen of onderhouden met de klant. Wil je meer weten over de werking van direct marketing en hoe je dit kunt inzetten? Lees dan verder!

01.

Wat is direct marketing?

Direct marketing is een van de oudste en traditionele vormen van marketing. Dat is ook niet gek, want het werkt nog altijd!

Deze vorm van marketing is erop gericht om de (potentiële) klant op een directe en persoonlijke manier te benaderen met een gerichte aanbod. Het doel van deze methode is dat er een om een bepaalde reactie vanuit de consument wordt verkregen. De benadering is gebaseerd op de kennis die je al hebt over jouw doelgroep (kennis, houding en gedrag).

De meest gebruikte manier is de coupon: dit is een manier om een reactie uit de consument te halen, namelijk een verkoop.

Direct marketing om klantbinding te stimuleren

Ben je benieuwd naar hoe je nou precies direct marketing succesvol kan inzetten? Bekijk dan snel dit filmpje over de werking ervan!

02.

Waarom zou je voor direct marketing kiezen?

Waarom nou precies direct marketing? Je houdt unieke individuele klantgegevens bij die waardevol kunnen zijn voor jouw bedrijfsontwikkeling. Daarnaast gebruik je kennis en voorkeuren over het gedrag van de klant. Hierdoor kun je een gepaste benadering te vinden, maar je kunt de gegevens ook gebruiken bij het verbeteren van jouw product. Ook vergroot je de kans op verkoop of interesse (actie) doordat je nu één op één de klant een gerichte aanbod doet.

Direct marketing is een persoonlijke manier om klanten te benaderen waardoor je langdurige klantenbinding mogelijk maakt. Naast een vergrote klantenbinding, heb je nu ook te maken met potentiële klanten waardoor je je klantenkring groter kunt maken. De respons is makkelijk meetbaar en kan de effectiviteit van jouw campagne vergroten. Als laatste, beschik je nu over gegevens die je kunt gebruiken om jouw ontwikkelingen voort te zetten.

Maar let op, aan al het goede zit er ook een keerzijde. Het grootste nadeel hiervan, waar je zeker weten rekening mee moet houden, is dat het soms als onprettig kan worden ervaren.

Sommige benaderingen worden gezien als irritant, omdat ze er vaak ook niet naar vragen en tegelijkertijd ze wel de zoveelste aanbod ontvangen. Hierdoor bereik je maar een klein percentage van de doelgroep.

Daarom moet je rekening houden met de Algemene verordening gegevensbescherming en dergelijke privacyregels.

Direct marketing om klantbinding te stimuleren

Fun fact! Wist je dat postorderbedrijven de eerste direct marketing gebruikers waren? In 1872 kwam Montgomery Ward (VS) op het idee om zijn boeren van het platteland een prijslijst met de meest benodigde producten toe te sturen!

03.

Wat is e-mailmarketing?

De e-mailmarketing is een van de bekendste direct marketing benaderingen. Het gaat hierbij om alle verkeer via de mail. Er wordt een e-mail verstuurd naar (potentiële) klanten. De bekendste vorm zijn de nieuwsbrieven.

Jouw e-mail kan verschillende doelen hebben: interesse wekken, relaties opbouwen, informeren, overtuigen of tot actie overbrengen.

E-mailmarketing zorgt ervoor dat een grote groep tegelijkertijd wordt benaderd op een persoonlijke manier met lage kosten. Het nadeel is de eerder besproken onprettige ervaring. De e-mail kan gezien worden als spam en dus wordt het nooit geopend of weergeven.

04.

Mogelijkheden binnen direct marketing

Direct marketing om klantbinding te stimuleren

Direct marketing komt in verschillende vormen en maten, denk maar aan het volgende:

De zoekmachinemarketing kun je dus perfect inzetten als direct marketing. Wil je hier meer over weten? Lees onze blog over de SEO en SEA van 2020.

Next week in topic: Business

Nu je weet wat direct marketing precies is, ben je vast benieuwd naar andere marketingmethodes. Geen zorgen! Volgende week zijn we terug met een blog over content marketing.

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

De digitale wereld is in constante beweging, en als je een bedrijf runt, kan het moeilijk zijn om alle trends bij te houden. Een van die trends is social media marketing, een vorm van online marketing die sociale netwerken als platforms gebruikt. Maar is het echt...

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

In het huidige competitieve bedrijfslandschap is het essentieel om strategieën te ontwikkelen die je bedrijf een voorsprong geven. Of je nu een startup bent of een gevestigde onderneming; groei is een cruciale indicator van succes. In dit artikel delen we vier...