Tegenwoordig wordt social media veel gebruikt als marketing tool voor bedrijven. En helemaal terecht, bijna elke doelgroep is wel te vinden op een van de platformen. Instagram is een van de snelst groeiende platformen en wordt dan ook vaak ingezet door bedrijven. Maar nu is de gouden vraag in deze dynamische social media tijden, wat is nou de beste tijd om jouw killer content te posten op Instagram? Hoe graag wij ook het precieze antwoord willen geven, is dit voor elk bedrijf wel anders. In deze blog geven wij jouw tips om achter de juiste tijd te komen voor jouw bedrijf.
01.
De invloed van het algoritme op je posts
Het algoritme van Instagram is een lastige noot om te kraken. Maar een van de belangrijkste dingen die je moet weten is dat Instagram je post laat zien aan een klein percentage van je volgers. Wanneer je post meer betrokkenheid (likes, reacties, delen en opslaan) heeft dan je gemiddelde posts, kan je verwachten dat deze post hogere prioriteit krijgt in de feed van je volgers. En vice versa, als je post minder engagement krijgt, zal de post een lagere prioriteit krijgen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Hoewel timing maar een onderdeel is waar je post op beoordeeld wordt, kan je niet zomaar posten wanneer je wilt. Als je post plaatst op het moment dat er maar een paar van je volgers online zijn, dan loop je al een streepje achter als het gaat om engagement. De kans wordt dan een stuk kleiner dat je post bovenaan de feed komt van je volgers. En het is zonde dat je veel moeite stopt in je killer content als uiteindelijk niemand het ziet, toch? Gebruik daarom deze onderstaande tips om erachter te komen wat voor jou de beste tijd is om te posten op Instagram!
02.
Maak gebruik van algemene goede tijden als beginpunt
Er zijn meerdere bedrijven die tools aanbieden om te helpen met het onder andere analyseren van je bedrijfsaccount. Een daarvan is Coosto, een social media management software. Met de data die zij verzamelen van de bedrijven die zij helpen, doen zij elk jaar onderzoek naar wat de algemene beste tijd is om te posten op social media. Zo doen ze dit dus vanzelfsprekend ook voor Instagram.
Het onderzoek bepaalt op welke dag en op welke tijd er gemiddeld de meeste interactie is. Met de data over 2020, is de conclusie getrokken dat donderdag de dag is met meeste interactie. En hoewel de interactie op Instagram een bijna perfecte normale verdeling toont qua tijden, is de beste tijd om 17:00. Voor Instagram Business Accounts is het opvallend dat in het weekend de interactie een stuk lager ligt, wat overigens wel te verklaren is door de werkdagen van maandag tot en met vrijdag. Het onderzoek van Coosto is gebaseerd op Instagram Business Accounts, dus voor persoonlijke accounts kan dit anders zijn!
03.
Analyseer je eigen Instagram Analytics
Als je een bedrijfsaccount hebt, wat zeker een aanrader is, kan je je eigen post analyseren via Instagram Analytics. Als eerder benoemd, is het belangrijk dat je post wanneer je volgers ook daadwerkelijk online zijn. Dit kan je zien in je statistieken, bij je overzicht staat je “totaal aantal volgers”. Als je hierop klikt krijg je een overzicht van je volgers/doelgroep, onderaan deze pagina staat “meest actieve tijden”. Hier kan je zien op welke tijden en dagen jouw volgers het meest actief zijn. Gebruik deze tijden om uit te proberen welke tijd voor jou de juiste tijd is om te posten.
Daarnaast kan je ook elke post los analyseren. Hou voor jezelf bij welke post je wanneer en hoe laat hebt gepost. Kijk bij welke posts je de meeste interactie hebt bereikt en vergelijk met elkaar op welke dagen en tijden dit waren. Op deze manier kan je voor jezelf beslissen wat voor jouw account de beste tijd is om te posten op Instagram.
04.
Gebruik ook een beetje je gezonde verstand
Mensen werken. Dit is natuurlijk per persoon erg verschillend, maar over het algemeen werken de meeste mensen overdag. Wel zijn er vaste momenten waarop de telefoon erbij gepakt kan worden. Denk hierbij aan in de ochtend tijdens het wakker worden, koffiepauzes, lunchpauzes en aan het einde van de werkdag. En gebruik hierbij ook je eigen social media gedrag, alle inzichten zijn mooi meegenomen om tot de juiste tijd te komen!
Het is even puzzelen om uit te vinden wat de beste tijd is om te posten op Instagram, maar wel een belangrijk puntje om stil bij te staan! Wij bij HUSTL hebben de bovenstaande tips zelf ook gebruikt en blijven constant de statistieken in de gaten houden om voor ons zelf te bepalen wat onze beste tijd is om te posten op Instagram. Het is zeker de moeite waard! Onthoud: je killer content mag niet ongezien blijven en interactie met je doelgroep kan alleen maar voordelen met zich mee brengen voor het ontwikkelen van jouw bedrijf. Succes!