Ondernemen is niet zonder uitdagingen en met momenten is het echt wel even zwoegen en zweten. Het ene moment gaat alles vlekkeloos, en het volgende moment staat alles op instorten. Kleine fouten horen erbij, dat is normaal. Maar sommige blunders kunnen je bedrijf in een mum van tijd naar de afgrond trekken. En nee, dan hebben we het niet om een vergeten koffieafspraak met een klant. Hier komen drie veelvoorkomende fouten die bedrijven kunnen maken, met alle gevolgen van dien. Zodat jij dit soort blunders niet hoeft te maken.
Een waterdicht contract: zet alles zwart op wit
Heb je ooit een afspraak gemaakt met een klant, maar het allemaal een beetje op goed vertrouwen laten hangen? Dan weet je waarschijnlijk al dat dat een recept is voor problemen. Een contract is in de zakenwereld geen overbodige luxe, maar eerder een levensverzekering voor je samenwerking.
Als je geen duidelijke afspraken hebt vastgelegd, kan dat zorgen voor veel problemen en ongemakkelijke situaties. Misschien denkt de klant aan een totaalpakket voor een vriendenprijsje, terwijl jij het over een basisdienst had. Geen contract betekent vaak dat je weinig hebt om op terug te vallen als het misgaat. En als het echt uit de hand loopt, kan het uitdraaien op een juridische veldslag waar niemand zin, tijd of geld voor heeft.
Om nog maar te zwijgen over wie opdraait voor eventuele schade tijdens een project. Wat als er iets misgaat? Als je zonder duidelijke afspraken werkt, wie betaalt dan de rekening? Het zou zomaar kunnen dat jouw bedrijf aansprakelijk wordt gesteld. In dat soort gevallen kan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering uitkomst bieden, maar voorkomen is beter dan genezen zoals ze zeggen.
Werk je in de bouwsector dan is de CAR verzekering (ofwel Construction All Risks) misschien wel heel erg handig voor jou. Deze verzekeringen dekken schade aan bouwwerken tijdens de constructie. Maar zonder goed contract waarin staat wie verantwoordelijk is voor welke taken, kan zelfs een CAR-verzekering je niet redden. Zorg dus dat alle afspraken helder en compleet zijn voordat er ook maar één spijker de muur in gaat.
Een financiële buffer: jouw redder in nood
Het leven van een ondernemer gaat niet altijd over rozen. Zeker, er zijn momenten waarop het lijkt alsof alles vanzelf gaat: de klanten stromen binnen, de rekeningen worden op tijd betaald, en alles loopt gesmeerd. Maar als het misgaat, kan het zijn dat je ineens een grote bron inkomsten mist of ineens een fikse rekening moet betalen. En daar sta je dan, zonder buffer.
Een financiële buffer is zo belangrijk. Natuurlijk is dat niet leuk, want geld opzij zetten betekent minder investeren of zelfs minder loon voor jezelf. Toch is het cruciaal om een buffer te hebben voor noodgevallen. Want als het ooit misgaat, kan een financiële buffer echt je leven (en je onderneming) redden.
Waarom is die buffer zo belangrijk? Stel je voor dat je bedrijf tijdelijk niet genoeg omzet draait. Dan wil je niet direct in de stress schieten of leningen moeten afsluiten tegen hoge rentes. Met een buffer geef je jezelf wat ademruimte, zonder direct in de problemen te komen.
Natuurlijk is het verleidelijk om elke cent te investeren in groei, zorg dat je altijd een reserve hebt. Maar een financiële buffer is in zekere zin ook absoluut een investering in je toekomst.
Personeel: de ruggengraat van je bedrijf
Goed personeel is lastig te vinden, dat kan iedere ondernemer beamen. En als je de verkeerde keuze maakt, kan dat grote gevolgen hebben. Slecht personeel is funest voor je bedrijf. Je personeel is vaak het eerste contactpunt met je klanten en is dus verantwoordelijk voor het imago en de reputatie van je bedrijf. Dat laat je niet zomaar aan iemand over.
Skills zijn super belangrijk, maar je wilt iemand die ook past in je bedrijf. Je wilt iemand die de cultuur begrijpt en die goed binnen het team past. Denk goed na over wie je aanneemt en wees kritisch. Je kunt beter iets langer zoeken naar de perfecte medewerker, dan overhaast een minder goede keuze maken. Dat kan je ook duur komen te staan.
Slecht personeel heeft niet alleen een negatieve invloed op je klanten, maar ook op de rest van het team. Als iedereen ziet dat iemand niets doet, slecht werk levert en vervolgens niets wordt gedaan, ontstaat er wrijving wat kan zorgen voor ruzies en andere vervelende situaties. Dat wil je niet hebben. Een rotte appel in de mand kan de rest ook verpesten. Niemand heeft zin in een kettingreactie door een slechte medewerker. Neem je tijd en zeg alleen ‘ja’ tegen de perfecte match.
Een plan voor de toekomst
Ondernemen draait allemaal om vooruit denken. Zorg ervoor dat je de spelregels kent en de juiste zetten maakt. De drie genoemde valkuilen kunnen grote gevolgen hebben, maar nu je weet wat de fouten zijn, ga jij die natuurlijk niet maken.
Denk dus goed na voordat je een contract gaat ondertekenen, bouw een financiële buffer op en wees kritisch bij het aannemen van personeel. Het zijn misschien geen nieuwe inzichten, maar in de dagelijkse drukte wordt het nog weleens vergeten. Je onderneming heeft je bloed, zweet en tranen gekost. Dit ga je natuurlijk niet laten varen door zo’n kleine fout. Risico nemen en fouten maken hoort bij ondernemen en daar word je ook alleen maar beter van. Maar het is essentieel dat je leert van je fouten. Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen, zullen we maar zeggen. Risico nemen betekent niet klakkeloos ondernemen en niet nadenken. Een risico nemen doe je pas als je de voordelen, nadelen en potentiële winst goed hebt afgewogen.
Voorzichtigheid is geen angst, het is slim. Een succesvol bedrijf bouw je niet in een dag, en je wil ook niet dat het in een dag weer instort. Wees scherp, plan vooruit en houd je hoofd koel. Zo voorkom je dat die drie vergissingen jouw onderneming de das omdoen. Ondernemen is niet voor iedereen. Maar als dit vak jou op het lijf geschreven staat, weet je nu welke fouten jij moet vermijden. Veel succes!